Gå til innhold

Ønsker hjelp angående kontraktbrudd fra selgers side om kjøp av bil av forhandler

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden bestemte jeg meg for å kjøpe ny bil fra forhandler og fikk en god deal med innbytte av den gamle bilen. Men prisen var utrolig lav og jeg har gjentatte ganger spurt selger om dette stemte.

Hver gang jeg spurte ble jeg forsikret av selger om at alt var i orden.

Salgskontrakten er undertegnet og den avtalte prisen er betalt.

Men nylig har jeg motatt en regning på en veldig stor sum penger samt en beskjed fra forhandleren om at bilen var solg altfor billig!

Kan forhandleren kreve dette etter at salgskontrakten er undertegnet og den avtalte summen betalt for lenge siden, og evt. hvilke lover gjelder?

All hjelp velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det kan han ikke med mindre han har en kontrakt han kan vise til hvor du har signert og godkjent at du skal betale et slikt beløp i ettertid.

Ring gjerne politi el lign å forhør deg om hvordan du bør forholde deg til saken. Evt en anmeldelse for svindelforsøk el lign..

Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Når det har avtalt pris X, kan ikke selger senere kreve pris Y. Dersom du ikke visste eller burde vite at prisen var uriktig, skal det svært mye til for at du ikke skal vinne rett etter avtalen - ikke minst der selger er profesjonell. Hvilke summer er det snakk om, hva var situasjonen?

Lenke til kommentar
Utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Når det har avtalt pris X, kan ikke selger senere kreve pris Y. Dersom du ikke visste eller burde vite at prisen var uriktig, skal det svært mye til for at du ikke skal vinne rett etter avtalen - ikke minst der selger er profesjonell. Hvilke summer er det snakk om, hva var situasjonen?

Summen de nå krever i tillegg er nesten på 100.000kr og jeg hadde jo mine mistanker angående prisen, men jeg har jo spurt forhandleren flere ganger om den var riktig før jeg skrev under på salgskontrakten. De påsto at prisen var riktig (noe de nå har ombestemt seg om....)

Har snakket med advokat og han mener jeg har en god sak.

Rent kontraktbrudd mener han.

Lenke til kommentar

Viss det er signert for pris X så er jo dette ein bindane avtale, at du også spurde forhandler om dette var rett pris må styrke saka di sterkt.

Einaste måten selger kan løyse dette re å tilby heving av kjøpet og tilbakebetaling av kjøpssummne. Noko eg rekner med at kjøper ikkje er interessert i, bil til 100K mindre er listepris er jo eit røverkjøp, og di undersøkelseplikt er vel oppfyllt når du spurde.

Uansett er forhandler den profisjonelle parten i saka.

At dei ahr så dårlige rutiner internt at biler blir prisa 100K feil trur eg bår vere ein liten vekker for forhandleren.

Berre for å vite: kor mykje utgjer desse 100K på totaltsummen til bilen?

Lenke til kommentar
Viss det er signert for pris X så er jo dette ein bindane avtale, at du også spurde forhandler om dette var rett pris må styrke saka di sterkt.

Einaste måten selger kan løyse dette re å tilby heving av kjøpet og tilbakebetaling av kjøpssummne. Noko eg rekner med at kjøper ikkje er interessert i, bil til 100K mindre er listepris er jo eit røverkjøp, og di undersøkelseplikt er vel oppfyllt når du spurde.

At dei ahr så dårlige rutiner internt at biler blir prisa 100K feil trur eg bår vere ein liten vekker for forhandleren.

Cirka 1/3 av totalsum tenker jeg.

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag skal selger kunne tilby heving, eller forlange det når misligholdelsen av avtalen er på hans side?

Lenke til kommentar

Det eg meinte var at einaste måte selger kunne komme seg ut av klemma på var å kunne tilby heving av kjøpet.

Tilby ikkje kreve. Vesentleg forskjell på dei to orda, då at selger skulle kunne kreve heving ser eg ingen grunn til at det er mulig, ref inngått avtale.

Eg kunne gjerne tenkt meg å sett paragrafen som forbyr selger å kunne tilby heving av eit kjøp sjølv om det ikkje foreligger noko mangler / feil ved produktet.

Derimot finnes det nok ein del paragrafer som setter retningslinjer for både selger og kjøper til å kreve kjøpet heva.

Lenke til kommentar
Det eg meinte var at einaste måte selger kunne komme seg ut av klemma på var å kunne tilby heving av kjøpet.

Tilby ikkje kreve. Vesentleg forskjell på dei to orda, då at selger skulle kunne kreve heving ser eg ingen grunn til at det er mulig, ref inngått avtale.

Eg kunne gjerne tenkt meg å sett paragrafen som forbyr selger å kunne tilby heving av eit kjøp sjølv om det ikkje foreligger noko mangler / feil ved produktet.

Derimot finnes det nok ein del paragrafer som setter retningslinjer for både selger og kjøper til å kreve kjøpet heva.

Nei du har nok rett i det - men det var ikke derfor jeg reagerte - jeg så det som mer eller mindre håpløst å blande inn heving fra selgers side, da det kunne virke forvirrende på både sleger og kjøper.

For meg fremstod det som rimelig merkelig å blande inn muligheten for å tilby heving - ingen oppgående kunde vil godta det, så jeg så tankespillet mer til å forvirre enn opplyse i denne saken :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Heving? Heving er en kontraktbruddsvirkning, trådstarter har ikke begått kontraktbrudd.

Summen de nå krever i tillegg er nesten på 100.000kr og jeg hadde jo mine mistanker angående prisen, men jeg har jo spurt forhandleren flere ganger om den var riktig før jeg skrev under på salgskontrakten. De påsto at prisen var riktig (noe de nå har ombestemt seg om....)

Har snakket med advokat og han mener jeg har en god sak.

Rent kontraktbrudd mener han.

Har du spurt og fått prisen presisert, kan ikke forlange mer av deg som kjøper.

Det finnes hjemler for revisjon av urimelige kontrakter, men jeg tviler sterkt på om forhandleren ville fått gehør for et slik krav i domstolene. Hadde jeg vært trådstarter, hadde jeg avvist kravet under henvisning til avtalen, og ikke vært voldsomt bekymret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...