Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med ising i kanal fra kjøkkenventilator

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problem når det er kaldt så danner det seg is i rør som går i fra kjøkkenventilator og opp på taket.

Når jeg da starter ventilator og det kommer varmluft opp i kanalen smelter isen og det renner ned vann på komfyren :-(.

Kanalen er isolert på kaldloftet, men dette er ikke nok når det er så kaldt som det har vært nå.

Noen som er gode på dette og kan bistå meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantert isolasjonsproblem.. Vil tru den må være ganske tett for at det skal unngås.

Lukker spjeldet i ventilatoren 100%?

Trekker det varmluft opp gjennom røret når ventilatoren ikke er i gang, så vil eg tru det kan kondensere/fryse når det kommer opp i kald sone.

Eg ville sjekket om det ligger fett eller anna rundt spjeldet, som kan forårsake at dette ikke stenger skikkelig når ventilator ikke er i bruk!

Lenke til kommentar

Uff jeg hadde samme problemet når det var runda 20 minus.

Problemet oppstår spesielt derosm du har undertrykk i leiligheta slik jeg har.

Det gjør at den kalde lufta trekkes inn gjennom røret og det kondenserer inni og utapå røret.

Når man da starter opp vifta så smelter det.

INgen vifter er helt tette selv når den er av og eventuelt spjeld lukket nettop for å få litt trekk, noe osm er uheldig mår man har undertrykk i leiligheta.

Har man derimot luftstrømme rette veien gjennom eller ingen gjennomstrømning så er det mere isolasjon som må til.

I tillegg kan det lønne seg å ha stormspjeld på utsiden av røret for det vil stoppe eventuell kaldrekk inn gjennom røret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...