Gå til innhold

Filter til landskapsfotografering i snø og sol


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har prøvd meg som landskapsfotograf noen ganger i det siste. Noen ganger i dagslys og noen ganger i soloppganger og solnedganger.... Det jeg synes er vanskelig er at BÅDE himmelen (og evt. sola) OG landskapet får "riktig fordelt" med lys...

Er det nå jeg skulle bruke et filter :) ? Eller...? Har hørt/lest litt om UV-filter.... Regner med det er det samme som solfilter...? Har også blitt anbefalt et gradert gråtonefilter. Hva tror dere om det til dette formålet...? Hva er det, og hvor får jeg kjøpt det?

Har også lett litt på Japan Photo etter filter, men lurer på hvilken gradering jeg skal prøve meg på ? De koster jo såpass mye at jeg kan ikke kjøpe alle....?!?

 

Håper på moen svar her, så bildene mine snart blir bedre...

 

thnx :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har i prinsippet to alternaitv, gradert ND-filter eller å ta to (et eksponert for himmel, et for resten) eller flere bilder som du slår sammen i et editeringsprogram i ettertid.

 

Hvis du vil vite mer om ND-filter kan du starte med denne artikkelen:

http://www.luminous-landscape.com/tutorial...ing-grads.shtml

 

Hvis du vil prøve deg på å slå sammen flere bilder finnes det masse på nettet om dette, teknikken kalles ofte HDR.

Lenke til kommentar
HDR høres ut som en mulig løsning her ja, har ingen erfaringer med graderte filtre så det får proffene ta seg av.

Husk stativ og selvutløser :)

 

Okei da får jeg prøve det.. :)

Holder det å ta 2, 3, 4, 5 bilder med forskjellig lukkertid, eller må jeg bruke +/- eksp. knappen også...?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for et gradert gråtonefilter (2 "stops" forskjell mellom det mørkeste og lyseste partiet i filteret) enn HDR. HDR er ikke bare bare, og vil ta deg lang tid i redigeringsprogram i ettertid for å få det til skikkelig, kontra et filter. Bestiller du på eBay er filtrene en god del rimeligere enn her hjemme forresten.

Lenke til kommentar
Kameraet ditt tar seg av jobben,du bruker en innstilling som heter "braketing"og under/overeksponerer noen trinn,så tar kameraet automatisk 3 bilder.

 

Det er nok lettere en og bruke et gradert gråfilter system.

 

Når jeg tar bilder av landskap eller motiver med mye lys/skygge samt solned-og oppganger så bruker jeg konsekvent AEB funskjonen med 3 bilder (0/-1,5/+1,5) og ofte kommer fargene/skyggene/kontrastene best frem ved en tanke undereksponering når lyset er max. Dessuten har jeg senere muligheten til å skape et HDR-bilde hvis det blir ønskelig. Jeg har lagt inn det oppsettet på et av de programbare områdene på velgerhjulet så da er det kjapt å bytte fra annen modus. Og huset smeller jo inn de 3 bildene av seg selv nesten like raskt som 1 bilde.

 

Egentlig bruker jeg den funskjonen stadig mer og mer når jeg ser fordelene. På digitalt er det jo heller ikke noe å spare på i antall skudd når man ikke har film å ta hensyn til.

 

Filter har jeg ingen erfaring med, er litt usikker på hva jeg skulle brukt det til ved min type fotografering(?)

 

Tor

Lenke til kommentar

Hei å takk for svar :)

 

Flott me link til Cokin! Har sett slike "filterholdere", men aldri visst navnet ;) Dette skal jeg kikke litt nærmere på.

 

Dette med bracketing har jeg nå prøvd ut på kameraet mitt. Skjønte det etterhvert, men måtte hente frem bruksanvisningen! Trodde en stund at kameraet kunne ta 3 bilder automatisk med "AE-Only" valgt på "auto BKT-set", men det kan det visst ikke...?! Her må jeg fyre av 3 bilder selv, men det er jo greit ettersom kameraet justerer eksp.komp. ( + & - ) selv! :)

 

Ser ut som "Auto BKT set" må være valgt til "WB bracketing", hvis disse 3, (el. evt. 2) bildene skal fyres av automatisk...

 

Videre har jeg begynt å prøve meg på "Merge to HDR" i Photoshop uten videre hell, men mulig det blir litt bedre etterhvert... :)

Lenke til kommentar

Den enkleste metoden slik jeg ser det er å ta en eksponering for forgrunn, og en for himmel, for så å smelte dem sammen i Photoshop ved hjelp av maskefunksjonen. Som regel holder det å sette -2/1 EV eller +1/2 EV alt etter som om det er himmelen eller forgrunn som blir målt. Dette tar jo ett sekund å forandre på.

 

HDR (da typ Photomatix) brukte jeg endel før, men er blitt mer og mer fan av PS-metoden ettersom jeg har opparbeidet meg litt mer kunnskaper om mulighetene som ligger i den metoden - og ikke minst om ulempene ved bruk av HDR (den karakteristiske hdr-signaturen, støy, merkelige farger).

Lenke til kommentar
(den karakteristiske hdr-signaturen, støy, merkelige farger).

 

Da har du gjort noe feil med kurvene ;) Kunsten med HDR er å få det til å se naturlig ut, og ikke "animert" slik de fleste bildene man finner med et google søk ser ut :thumbdown: Om man overdriver på kurver og instillinger får man bilder med støy og merkelig farger, og den velkjente halo effekten.

Lenke til kommentar
(den karakteristiske hdr-signaturen, støy, merkelige farger).

 

Da har du gjort noe feil med kurvene ;) Kunsten med HDR er å få det til å se naturlig ut, og ikke "animert" slik de fleste bildene man finner med et google søk ser ut :thumbdown: Om man overdriver på kurver og instillinger får man bilder med støy og merkelig farger, og den velkjente halo effekten.

 

Nei, jeg vet hvordan jeg får til relativt naturlige HDR-bilder :) Men det er likevel noe med dem som gjør at de ser HDR-behandlet ut. Dette er ikke noe vanlige folk legger merke til, men jeg ser det med en gang. Foretrekker mye heller å jobbe i lag i Photoshop og få fullstendig kontroll over farger, kontraster osv. I tillegg slipper man ghosting, noe man ofte opplever ved HDR-blending.

Lenke til kommentar
Dette med bracketing har jeg nå prøvd ut på kameraet mitt. Skjønte det etterhvert, men måtte hente frem bruksanvisningen! Trodde en stund at kameraet kunne ta 3 bilder automatisk med "AE-Only" valgt på "auto BKT-set", men det kan det visst ikke...?! Her må jeg fyre av 3 bilder selv, men det er jo greit ettersom kameraet justerer eksp.komp. ( + & - ) selv! :)

 

Forsøk å sette kamerat til å ta bilder "kontinuerlig", på D300 heter det CH eller CL. Vet ikke hva det heter på D80.

 

Men når BKT er valgt, så vil kameraet ta det antall bilder du har satt opp, så lenge holder utløser nede lenge nok.

 

/Jan

Lenke til kommentar
Dette med bracketing har jeg nå prøvd ut på kameraet mitt. Skjønte det etterhvert, men måtte hente frem bruksanvisningen! Trodde en stund at kameraet kunne ta 3 bilder automatisk med "AE-Only" valgt på "auto BKT-set", men det kan det visst ikke...?! Her må jeg fyre av 3 bilder selv, men det er jo greit ettersom kameraet justerer eksp.komp. ( + & - ) selv! :)

 

Forsøk å sette kamerat til å ta bilder "kontinuerlig", på D300 heter det CH eller CL. Vet ikke hva det heter på D80.

 

Men når BKT er valgt, så vil kameraet ta det antall bilder du har satt opp, så lenge holder utløser nede lenge nok.

 

/Jan

 

Aha! Fikk testet det nå, og det funket ja :)

 

Thnx!

Lenke til kommentar
Jeg ville heller gått for et gradert gråtonefilter (2 "stops" forskjell mellom det mørkeste og lyseste partiet i filteret) enn HDR. HDR er ikke bare bare, og vil ta deg lang tid i redigeringsprogram i ettertid for å få det til skikkelig, kontra et filter. Bestiller du på eBay er filtrene en god del rimeligere enn her hjemme forresten.

 

Har begynt å sett litt på forskjellige filter nå... Hmmmm.

Vurderer å bestille en Cokin filterholder bare for å begynne et sted. Har en kompis som har mange filtre (i rett størrelse faktisk. P-systemet) liggende som jeg kunne få...! De fleste med farger og figurer på, men okei.... :) Det han mangler er da både UV-filter og Polariseringsfilter..?! Hva er forskjellen på disse? Evt. når bruker jeg hva?

 

Sånn gradert gråtonefilter som du skriver om også,- finnes det firkantede slike til Cokin? Evt. hvor mange stop's finnes de med? Og er "2 stop's" mye eller lite.....?

 

Det er stort sett landskap m/himmel jeg fotograferer, sånn at du vet det. Og linsa mi er en Nikkor 70-300 (4,5-5,6).

 

Hadde du kunnet sendt meg en link eller to hvis du vet om noen som selger slike, hadde jeg blitt meget fornøyd...!? :) Har sett MANGE plasser, men på mange av disse plassene mangler bilde og da skjønner jeg ingenting..

 

På forhånd takk

Mvh Roy :)

Lenke til kommentar

UV-filter trenger du ikke, det er kun viss du fotograferer med film du trenger dette (noen bruker det som beskyttelse frempå objektivet, personlig mener jeg dette er bortkastede penger).

 

Jeg regner med at det finnes slike graderte gråtonefilter til Cokin, dog er de kanskje litt dyre sammenlignet med vanlige filter. 2 stops vil jeg betegne som "medium", resultatet kan bli seendes unaturlig ut dersom sterkere (3-4 stops +) filter benyttes, dog kommer dette helt an på omstendighetene selvsagt. Har lagt til et eksempel her, som passer til 70-300mm VR objektivet ditt, du kan også lese litt mer om egenskapene til filteret: link

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Gradient grey og polafilter er begge brukbare for å dempe himmelen. Polafilter er i mange situasjoner mest effektivt og lettest å jobbe med, men i mange tilfeller så har det ingen effekt.

Gradient grey er vanskelig å få bra med en god overlapping og krever helst at du bruker stativ.

I mange situasjoner har jeg funnet at gradient filtere ble for svake og brukte et helt gråfilter (eller fargefilter) opp ned halvveis ned i Cokin holderen.

 

Jeg sluttet med filterbruk (unntagen pola) fordi det tok for mye tid å sette opp bra.

 

I Photoshop har du Shadow&Highlight tool som er minst like brukbart i dise situasjonene hvor man ønsker å balansere himmel mot landskap (husk å ticke av boksen for more options) og er et verktøy du antageligvis vil bruke selv om du har tatt bildet med et gradiant filter.

 

Enten så bruker du Shadow&Highlight på hele bildet eller så separerer du himmel og landskap og bruker det på delene hver for seg.

I mange tilfeller hvor himmelen er veldig lys kan det lønne seg å undereksponere landskapet en blender eller to, dermed blåser du ikke ut himmelen og har mer informasjon å hente ut av himmelen når du kommer hjem.

Dog; vær forsiktig med ISO siden du lett får mer støy i den undereksponerte delen av bildet når du begynner å hente ut info fra bildet som du ikke ser i det ujusterte bildet.

 

Du kan også lage graderte filter i Photoshop e.l. Her er en tutorial for; Creating a Neutral Density Filter with The GIMP.

Som man ser, her er forgrunnen undereksponert så bakgrunnen ikke er blitt overeksponert og "utblåst".

Samme metode kan brukes i Photoshop.

 

Grei oversikt over de mest populære Cokin filtrene; http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/colorchart.htm

Vær oppmerksom på at ND filtrene til Cokin ikke er helt fargenøytrale slik som dyrere glassfiltre er.

 

Her er alle Cokin brosjyrene i pdf. format, der vil du finne en brosjyre med oversikt over alle filtrene; http://www.cokin.fr/ico13/ico13.html

Lenke til kommentar
UV-filter trenger du ikke, det er kun viss du fotograferer med film du trenger dette (noen bruker det som beskyttelse frempå objektivet, personlig mener jeg dette er bortkastede penger).

 

jeg har (eller rettere sagt hadde) UV-filter på mitt Pentax-kamera og det var nettop dette som tok støyten da jeg mistet det i bakken før jul så det er ikke helt bortkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...