Skagen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Hei! En ting som har irritert meg litt på Diskusjon.no er at jeg ofte vet hvilken kategori jeg vil til. Men det er ofte mange klikk for å navigere seg dit, med mindre man ikke har kategori-menyen nede til venstre tilgjengelig. Men selv kategori-menyen krever litt tid fra meg for å navigere. Så, jeg har utviklet en slags popup med Google-ish søkefelt som kan foreslå kategorier (på samme måte som Google foreslår resultater mens du skriver inn søkeordet ditt). Altså, jeg trykker eksempelvis CTRL+Space og får opp en popup. Kategorier foreslås mens jeg skriver inn navnet på kategorien jeg vil til. Deretter kan jeg velge en foreslått kategori med piltastene og trykke enter, eller klikker på forslaget med musa. Så skal nettleseren åpne kategorien. Kategorihopperen kan du teste ved å: 1. Velg "Diskusjon.no sandkasse" blant forumskinnene nederst til venstre. 2. Trykk Pluss + S. Noen egenskaper: Det er ikke nødvendig å klikke i tekst-input-feltet før du kan skrive inn søkeordet ditt. Trykker du Enter-tasten velges første og beste oppføring i forslagslista. Lista med forslag kan navigeres med piltastene og velges med Enter, eller man kan klikke på forslagene med musa. Velger man et forslag med CTRL + Enter, så åpnes kategorien i en ny fane. I innstillinger kan man velge hurtigtast-kombinasjon selv. Dersom valgt hurtigtast-kombinasjon består av to like taster (f.eks Shift + Shift), må man dobbeltaste (tilsvarende dobbelklikking) for å åpne og lukke søkevinduet. Søket støtter orddelingsfeil. Tilbakemeldinger mottas med takk Endret 30. januar 2010 av Skagen Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Tøft. Den var strålende. I denne versjonen gjør Firefox 3.5+ jobben da det holder og feks. skrive "Politikk" i navigeringen for å navigere til feks. "Politikk og samfunn", men denne funksjonen erstatter denne på en bra måte. Er det mulig å også inkludere underkategorier ol.? Glem det, jeg sjekket ikke skikkelig. Fin, fin funksjon. Endret 16. januar 2010 av R083r7 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Dette kommer til å gjøre navigering så utrolig mye mer lettvint! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er ikke så vanskelig idag heller. Det viktigste er å huske "showforum=xx" nummeret til hver kategori, feks, "57" for Samfunn, "179" for Tilbakemeldinger og "335" for Helse, osv. Men dette gjør det enklere for hvermannsen noen jeg regner med at den også var påtenkt. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er jo ikke sammenlignbart med tanke på brukervennlighet Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 For oss forumnerder er brukervennlighet et fremmedord. Og som sagt denne funksjonen var nok ikke påtenkt oss. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 For meg er det hvertfall en kjærkommen funksjon jeg kommer til å bruke flittig! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Som sagt før, syntes denne her er helt herlig. Finner dog ikke Arsenal og Manchester United i den, men hvem bryr seg om de kategoriene? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 CTRL - Space gjør ingenting annet enn å åpne Spotlight-søkevinduet i OS X Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Og nå ligger den også i diskusjon.no sitt sandkasseskin Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Eit anna problem med val av hurtigtast: I Opera gjer Ctrl + Space at startsida vert lasta. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det her fungerte strålende, selv i dette forumet! Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Jeg foreslår at man kommer med forslag på hva som skal være standard hurtigtast, noe som fungerer i "alle" nettlesere og OS sånn i første omgang. Man kan enkelt endre dette selv etterpå. Først var det shift+space, men etter litt diskusjon ble dette endret da dette er scroll-funksjon i de fleste nettleserne. ctrl+space var det jeg hadde byttet til og det som ble satt som standard foreløpig etter å ha snakket med Skagen Endret 17. januar 2010 av hernil Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Bare kom med forslag til standard tastekombinasjoner som fungerer i alle nettlesere, så skal jeg oppdatere. Som sagt før, syntes denne her er helt herlig. Finner dog ikke Arsenal og Manchester United i den, men hvem bryr seg om de kategoriene? Det er fordi lista over kategorier og tilhørende IDer må utarbeides manuelt. Lista som brukes i skrivende øyeblikk er fra tidligere i høst, før kategoriene for Arsenal og Machester ble opprettet. Og nå ligger den også i diskusjon.no sitt sandkasseskin Gikk overraskende lett å få den inn i sandkassa på IPB2.3. Største problemet var å blande CSS fra to versjoner av IPB uten at det påvirker noen andre elementer i sandkasse-skinnet på Diskusjon.no. Men jeg ser vinduet er litt feilplassert ut mot høyre, så skal se om jeg ikke finner ut hvorfor. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Herlig! Veldig praktisk. Fungerte på www.diskusjon.no med sandkasse-skin. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Angåande hurtigtast: Krasjer Alt + Space med noko? Lenke til kommentar
Latias Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Finner dog ikke Arsenal og Manchester United i den, men hvem bryr seg om de kategoriene? Ja, bare å slette de to kategoriene. Ingen som bruker dem heller. Oh the irony. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Nevnte det for Skagen, men kunne tenkt meg Mine innlegg, favoritter, PM innboks, medlemsliste, siste 24 timer, (kontrollpanel,), stats og ModCP i lista (gjerne flere hvis det er noe jeg har glemt). Foreslo også at Mine innlegg kan være standard-verdien. Altså, hurtigtaskombinasjon + enter = mine innlegg Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Angåande hurtigtast: Krasjer Alt + Space med noko? I windows er det en generell hurtigknapp. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Det er det samme som høyreklikk på toppen av vinduet. Endret 18. januar 2010 av Überadri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg