Gå til innhold

Angrerett på datamus

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en ny datamus i dag, og likte den ikke så godt. Den er i perfekt stand, og jeg har lagt den i esken, og den er akkurat slik den var da jeg fikk den. Jeg har kvittering. Har jeg rett til å gå og be om pengene tilbake? Hvis ikke, kan jeg si jeg aldri åpnet den, og bare vil levere den tilbake (og få pengene tilbake selvsagt)?

Takk.

Endret av JebusKristus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har kjøpt den i en butikk har du ikke angrerett. Har du kjøpt den over nett har du angrerett, forutsatt at den kan leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde som når du mottok den, og at den ikke er tatt i bruk som din egen.

Noen butikker har dog en frivillig ordning hvor du kan angre kjøpet og levere tilbake produktet. Men den er frivillig og butikkene kan selv sette betingelser for ordningen. I praksis vil det si at det ikke er sikkert du får pengene tilbake men kan få en tilgodelapp eller velge et annet produkt for samme verdi(eller betale mellomlegget).

Lenke til kommentar
Bare å levere tilbake.

Kan jeg få pengene mine også da?

Om du har kjøpt den i en butikk har du ikke angrerett. Har du kjøpt den over nett har du angrerett, forutsatt at den kan leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde som når du mottok den, og at den ikke er tatt i bruk som din egen.

Noen butikker har dog en frivillig ordning hvor du kan angre kjøpet og levere tilbake produktet. Men den er frivillig og butikkene kan selv sette betingelser for ordningen. I praksis vil det si at det ikke er sikkert du får pengene tilbake men kan få en tilgodelapp eller velge et annet produkt for samme verdi(eller betale mellomlegget).

Ok, takk. Jeg kjøpte den i butikk :( Vil ikke gjøre nie dristig som å påstå at den ikke fungerer heller, så for nok be pent om en tilgodelapp eller noe. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Eg har ikke hørt at de tilbyr en returordning eller pengene tilbake tilbud, så her har du i utgangspunktet ikke krav på noe. Men de fleste pleier å være greie uansett, så lenge produktet kan selges som nytt igjen. Ta det med deg, forklar hva du ikke likte og spør pent om du kan få levere det tilbake.

Lenke til kommentar
Ok, nå har situasjonen endret seg litt. Musen scroller av seg selv! Når jeg spiller, så bytter den våpen av seg selv (jeg bytter våpen med scrollehjulet). BLir ting litt annerledes da?

Først så har du puttet den fint tilbake i esken så den fremstår som ubrukt, og nå bruker du den igjen...

Men nok om det.

Nå kan du dra tilbake til salgsstedet for å klage på musen. En slik billig-dings vil de sikkert gi deg pengene tilbake på. men i utgangspunktet må du regne med at de KANSKJE vil bruke sin rett til å fikse feilen, noe de kan gjøre ett par ganger før du har rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Ok, nå har situasjonen endret seg litt. Musen scroller av seg selv! Når jeg spiller, så bytter den våpen av seg selv (jeg bytter våpen med scrollehjulet). BLir ting litt annerledes da?

Først så har du puttet den fint tilbake i esken så den fremstår som ubrukt, og nå bruker du den igjen...

Men nok om det.

Nå kan du dra tilbake til salgsstedet for å klage på musen. En slik billig-dings vil de sikkert gi deg pengene tilbake på. men i utgangspunktet må du regne med at de KANSKJE vil bruke sin rett til å fikse feilen, noe de kan gjøre ett par ganger før du har rett til å heve kjøpet.

Ja, jeg bestemte meg for å gi den en sjanse til i dag, og jeg likte den mye bedre, men den scroller av seg selv, noe som er døden når man spiller skytespill!

Billig og billig, den kostet 700 kroner. Men de kan jo ikke nekte meg pengene tilbake når produktet deres rett og slett ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hvorfor skulle de ikke kunne nekte det? Du har ikke noe krav på å heve kjøpet helt uten videre selv om musen nå skulle være defekt. Du har krav på at de skal reparere musen eller gi deg en ny mus. Det er nok det siste som blir mest aktuelt.

Lenke til kommentar

Den er sannsynligvis innenfor doa-tiden (dead on arrival), noe som vil si at du får ny med en gang hvis du er rask med å klage. Skriver "sannsynligvis" fordi det ikke er alle produsenter som operer med doa, og tidsfristene kan variere (det er ingen lovfestet rett, men fremforhandlet).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg regner datamus som en masseprodusert vare som ikke bør bli krevd reparert, men rettere slik at forbrukeren selv kan velge omlevering.

Heving vil det kun være snakk om hvis de f.eks ikke kan tilby omlevering (de har gått tomme for din mus, tilsvarende mus).

Er dette en Logitech mus? Mange nye fra Logitech har muligheten for det de kaller for "microgear" (tror jeg det heter), som gjøre scrollehjulet helt glatt, altså ikke 'hakkete' som vi er vant med

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...