Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mobilt bredband - nett på 2 maskiner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis du har netcom blir det ganske enkelt å dele internett fra windows. eneste du trenger å gjøre er å kjøre nettverks veiviser i windows å velge hvilke egenskaper du skal ha. jeg har opplevd mere problemer med telenor programvaren siden den faktisk tar over mange windows innstillinger. spessielt om du skal dele via wlan.

 

når ikke noe annet funker kan du dele internett via proxy. f.eks. privoxy.

Lenke til kommentar

Eg vet ikke helt va eg skal gjøre etter eg har kobla netverskabel mellom maskinene, ho har win vista, eg har win7,

Det er mi win7 maskin usb modemet er kobla til.

viss du kan gi ein liten veiledning eg kan følge hadde det vert fint:)

eg kan endel data ellers men dette har eg ikke vert så mye borti.

Lenke til kommentar

oki da vet eg det til senere, men dette vil uansett ikke bli brukt til hovednett, har vandeli adsl linje med router utenom som forhåpentligvis blir fixa igjen på mandag, er bare frem til da eg bruker dette mobile bredbande, kjøpte det idag egentlig først og fremst fordi eg ville ikke vere uten nett i helga hehe..men så er jo det greit og ha til senere og, om eg skal på tur med laptop eller noe sånt..

Lenke til kommentar
maskiner kan kun kobles rett til hverandre med en kryssa nettverkskabel. om du har brukt en "ukryssa" nettverkskabel vill ikke nettverket fungere som det skal.

 

i kontrollpanel finner du riktig sted om du søker network , så velger du "set up connection or network"

 

Jeg har også trodd dette i mange år og sett teoretiske forklaringer på hvorfor det ikke skal fungere. De siste par årene har jeg derimot brukt vanlige TP kabler for å koble maskiner direkte opp mot hverandre og jeg har fått full hastighet i forhold til hva nettverkskortene er beregnet for. Mitt råd er å bare prøve dersom man ønsker å koble to maskiner opp mot hverandre, funker det så funker det, og funker det ikke så har du ikke kastet bort mer enn 5 minutter uansett.

 

Husk bare å sett manuell IP og subnet på begge maskinene slik at de finner hverandre. Regner egentlig med trådstarter kan dette, men sier det for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
maskiner kan kun kobles rett til hverandre med en kryssa nettverkskabel. om du har brukt en "ukryssa" nettverkskabel vill ikke nettverket fungere som det skal.

 

i kontrollpanel finner du riktig sted om du søker network , så velger du "set up connection or network"

 

Jeg har også trodd dette i mange år og sett teoretiske forklaringer på hvorfor det ikke skal fungere. De siste par årene har jeg derimot brukt vanlige TP kabler for å koble maskiner direkte opp mot hverandre og jeg har fått full hastighet i forhold til hva nettverkskortene er beregnet for. Mitt råd er å bare prøve dersom man ønsker å koble to maskiner opp mot hverandre, funker det så funker det, og funker det ikke så har du ikke kastet bort mer enn 5 minutter uansett.

 

Husk bare å sett manuell IP og subnet på begge maskinene slik at de finner hverandre. Regner egentlig med trådstarter kan dette, men sier det for sikkerhets skyld.

Gigabit nettverkskort oppdager dette automatisk og "krysser internt". Derfor stemmer det ikke lenger at du trenger kryssa kabel mellom to maskiner.

Lenke til kommentar
Auto MDI/MDI-X eller "autokryssing" er en del av _standarden_ 802.3ab/ 1000BASE-T, men det er ikke _obligatorisk_ å implementere den. Men de fleste produsenter har vel gjort det.

 

Et HP-patent btw :)

 

http://www.hp.com/hpinfo/abouthp/iplicensing/automdix.html

Tror de fleste har gjort det ja. Jeg har ihvertfall aldri sett noen kort som ikke gjør det.

Tydeligvis så var det et par stykker i HP som skapte funksjonen fordi en av dem ble lei av å lete etter kryssa kabler :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...