Gå til innhold

Prosjekt FT01 - Kommentartråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Airflowen er veldig god.. De to 180mm viftene dytter inn mye kald luft, samtidig som de er så og si lydløse. 120mm vifta bak kjører jeg på ca 70% noe som er gjør den lydløs også. Har null støv på innsiden av kabinettet, alt av støv blir presset bort fra kabinettet pga "positive airpreasure". CPU temperaturen steg med kun 2-3 grader fra da PCn lå i deler på bordet til den ble puttet inn i dette kabinettet.

Anbefaler det på det sterkeste.

Se denne i HD:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om du har glemt noe...

Jeg har fundert på å lage et lignende alarmsystem selv, men jeg er ikke helt sikker på hvordan. Kan du legge ut kobligsskjema og linker til de komponentene du bruker, så jeg får et inntrykk av hvordan det helle lar seg gjøre, og finner ut litt bedre hvordan jeg skal gjøre det selv?

Det kan jeg sikkert fikkse.. Skal si ifra så fort jeg har fått lagd det ;)
Lenke til kommentar

Det var det ja :D

Glemte det helt bort.. ;)

Måten jeg lagde det på var veldig enkel.

Jeg brukte en krets som reagerer på lys, hvor da lys var en laser.

Den fungerer på samme måte som kretsen under. NB: lyssensoren ble plassert "inne i" et kort rør på ca 1,5cm noe som gjør at vanlig lys ikke trenger inn. Laserstrålen må rettes rett mot sensoren.

light%20sensor%20circuit%2004.gif

Videre ble rele`et koblet til en annen krets. Den kretsen gjorde at en sirene var aktiv i ca 10sekunder etter at laserstrålen ble brudt. Hadde det ikke vært for den kretsen hadde sirenen kun "pipi" et ørlite sekund. krets:

post-145754-1265494886_thumb.png

Det blir litt vanskelig å forklare det. Det enkleste er nok å få noen til å hjelpe deg.

De forskjellige komponentene kan du feks få kjøpt på www.elfa.se.

Vil anbefale deg å se på denne videoen også:

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Jeg er sett videoen før, men er litt usikker på hvilke komponenter jeg skal bruke (hvilke egenskaper de skal ha), så jeg tenkte det var greit med litt mer info :)

Du kan vel ikke være så snill å linke til de delene du brukte? Jeg vil ikke ødelegge alt ved å kjøpe en feil komponent som gjør at andre komponenter kortslutter/svir seg eller lignende...

Lenke til kommentar

Edit:

Jeg vil sterkt anbefale deg å få litt ekstra hjelp av noen til å evt bygge et slikt system. Det er veldig kjdelig å bruke penger på utstyr ol, hvis man er usikker på hvordan alt skal gjøres ;)

Hvis du skal gå VG2 Data og Elektronik neste år, kan du nok garantert få all den hjelpen du trenger der ;)

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen! Jeg er sett videoen før, men er litt usikker på hvilke komponenter jeg skal bruke (hvilke egenskaper de skal ha), så jeg tenkte det var greit med litt mer info :)

Du kan vel ikke være så snill å linke til de delene du brukte? Jeg vil ikke ødelegge alt ved å kjøpe en feil komponent som gjør at andre komponenter kortslutter/svir seg eller lignende...

Skal se hva jeg finner ;)

Men som sagt, jeg har tilgang på det jeg trenger via skolen, så jeg trenger ikke være redd for å gjøre noe feil/brenne noen komponenter. Derfor jeg anbefaler deg å evt vente med dette til neste år, hvis du gar VG2 data og ele..... da ;)

Lenke til kommentar
Edit:

Jeg vil sterkt anbefale deg å få litt ekstra hjelp av noen til å evt bygge et slikt system. Det er veldig kjdelig å bruke penger på utstyr ol, hvis man er usikker på hvordan alt skal gjøres ;)

Hvis du skal gå VG2 Data og Elektronik neste år, kan du nok garantert få all den hjelpen du trenger der ;)

Vi har nettopp startet med alarmsystemer, men det virker som om læreren ikke syns det er noe stort poeng i å gå nærmere inn på bevegelsessensorer/lyssensorer med det første, og jeg vil ikke vente til VG2, det er så lenge å vente :p

Om jeg fått koblet opp et sånt system før TG kunne jeg brukt det for å "beskytte" tinga mine mot eventuelle tyver :p

EDIT: Oki, takk uansett! Jeg får vel kanskje vente da...

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...