Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jenta truer med å ta sitt eget liv?

Gjest Kjipt

Anbefalte innlegg

Slapp helt av, det er tumme trussler. Eksen min sa det samme en gang, bare av oppmerksomhet, og jeg kan love deg dette er det samme tilfellet.

En person som virkelig er presset til kanten og vurderer selvmord, sier det IKKE ut høyt. Skal du ta livet ditt vil du ikke at noen skal prøve å stoppe deg, da skal du faktisk bare forlate denne verdenen. Ignorer den oppmerksomhetsyke kjerringa er mitt tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest74
Slapp helt av, det er tumme trussler. Eksen min sa det samme en gang, bare av oppmerksomhet, og jeg kan love deg dette er det samme tilfellet.

En person som virkelig er presset til kanten og vurderer selvmord, sier det IKKE ut høyt. Skal du ta livet ditt vil du ikke at noen skal prøve å stoppe deg, da skal du faktisk bare forlate denne verdenen. Ignorer den oppmerksomhetsyke kjerringa er mitt tips.

De fleste som tar selvmord har som oftes, om ikke alltid sagt det til noen før de gjør det.

Lenke til kommentar

De fleste som tar selvmord har som oftes, om ikke alltid sagt det til noen før de gjør det.

Isåfall er du uenig med en av mine forelesere i psykologi. Og min egenerfaring mener også noe annet enn det du sier. Som oftest merker du bare at de drifter mer og mer vekk fra det hverdagslige livet..

Ikke tro på alt du ser på tv.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Hvis summen overstiger 10, ring NOEN som kan støtte henne:

Hun tar ikke livet av seg med mindre summen er over 13 og hun akkurat har begynt på antidepressiva, eller om summen er 16 :p

Hvor mange venner har hun?

Ingen: 4

Få: 3

En hel del: 2

Mange: 1

Hvordan var hun før du gikk fra henne?

Normal: 1

Asosial: 3

Deprimert: 4

Hvor gammel er hun?

Under 18: 1

Mellom 18 og 25: 2

Over 25: 3

Hvordan er økonomien hennes?

Normal eller bedre, eller hun bor hos noen som forsørger henne: 1

Dårlig: 3

Arbeidsløs: 5

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Isåfall er du uenig med en av mine forelesere i psykologi. Og min egenerfaring mener også noe annet enn det du sier. Som oftest merker du bare at de drifter mer og mer vekk fra det hverdagslige livet..

Jeg har jobbet med selvmordsforebyggende arbeid i 3 år, og det stemmer faktisk at det er en myte at "folk som truer med det, hvertfall ikke gjør det".

Lenke til kommentar

I USA varsler 85% om sitt selvmord før de begår det. Enten ved at de forteller om tankene, skriver om det i dikt (som de gir vekk) eller lar dagboka ligge opp slik at foreldrene skal se det. Den siste er nok mest vanlig blant de yngre.

Så uansett hvor tomme truslene virker, så bør man melde fra.

Lenke til kommentar
Har du noen kilder på dette?

Kan godt hende de hinter til det, men det å sende meldinger hvor det står adjø på osv nekter jeg å ta seriøst.-

Enig der. Hinting bør tas seriøst. Men å true med selvmord er ikke det samme som å si ifra/hinte osv.

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar

Jeg leste det i det nyeste Scientific American Mind.

Dersom personer truer med selvmord, så trenger de sannsynligvis hjelp på den ene eller andre måten. Om ikke det er selvmordstanker på ordentlig, så tyder det på en ubalansert personlighet. Sier man fra til foreldrene for eks, så kan man i iallfall ikke klandres om det skulle skje noe. Kanskje personen lærer at å slenge ut slike trusler i hytt og gevær gir konsekvenser.

Lenke til kommentar

Her var det veldig mange som står i fare for å få seg en overraskelse om de havner i en ubehagelig situasjon som dette er. Jeg er av meningen at ingen som truer med å ta livet sitt skal overses, og det tror jeg helsevesenet/politiet også er.

Man bør kontakte noen nær personen eller politiet ved slike saker. Forøvrig er det verdt å merke seg siste setning i Sincera sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Har du noen kilder på dette?

Kan godt hende de hinter til det, men det å sende meldinger hvor det står adjø på osv nekter jeg å ta seriøst.-

Fin holdning du har der.

Har DU noen kilder som viser at de som sier de skal ta selvmord, ikke gjør det?

Folk som forteller at de ønsker å ende sitt liv, er nok i de fleste tilfeller desperate mennesker, som trenger hjelp.

Jeg utelukker selvfølgelig ikke at det finnes idioter som kun er ute etter oppmerksomhet. Det er dog ikke lurt å skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar

Jeg sa ifra, og jeg prøvde. Har mange sting på håndleddet som bevis. MEN - hadde jeg VIRKELIG hatt lyst til å dø, hadde jeg ikke fortalt det til noen. Lagt igjen brev, ja, men ikke sagt det til noen på forhånd...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt tre ekle situasjoner med erfaring fra selvmord innenfor familie, venner og kjæreste. To av de fikk jeg meldinger eller telefoner hvor de sa de skulle gjøre det, en av de levde et nogenlunde fint liv med barn og nettopp kommet i et nytt forhold.

De to som sa ifra viste seg bare å være et skrik for oppmerksomhet og drama, som aldri skulle bli tatt seriøst.

Sist nevnte ga absolutt ingen tegn til depresjon eller behov for oppmerksomhet, men endte likevel opp med å styrte en boks med sovepiller sammen med en flaske vodka. Forså å etterlate seg tre barn og kjæreste.

Dette er mine kilder.

Lenke til kommentar
De to som sa ifra viste seg bare å være et skrik for oppmerksomhet og drama, som aldri skulle bli tatt seriøst.

Problemet er at man aldri vet hvem som skriker for å få oppmerksomhet og hvem som skriker av ren smerte... Og jeg hadde aldri turt å ta sjansen på å gamble med hvilken av typene personen er.

Lenke til kommentar
Nei, nå gjorde jeg jo heller ikke det, jeg sjekka opp på dem. Men du skjønner ganske fort hvem som gjør det av smerte og hvem som kan finne på å gjøre det av oppmerksomhet i enkelte tilfeller.

Da må jeg beklage, siden jeg trodde at du gav faen om noe sånt skjedde deg.

Det er viktig å alltid ta ting seriøst, slik at man ikke ender opp som ulv ulv :)

Lenke til kommentar

I USA varsler 85% om sitt selvmord før de begår det. Enten ved at de forteller om tankene, skriver om det i dikt (som de gir vekk) eller lar dagboka ligge opp slik at foreldrene skal se det. Den siste er nok mest vanlig blant de yngre.

Så uansett hvor tomme truslene virker, så bør man melde fra.

MEN de fleste av ungdommene som sier de vil ta livet av seg -- UTEN å ha alvorlige sinnslidelser -- gjør det aldri, de sier det for å få sympati eller fordi de ikke vet hva de skal gjøre -- i alle fall barn under 18, eller ungdommer opp til ~25.

Når mer voksne mennesker sier de vurderer å ta livet av seg er det litt mer alvorlig, og man bør si i fra til noen som bryr seg om vedkommende, selv om risikoen fremdeles ikke er SPESIELT stor med mindre vedkommende lider av depresjon, dårlig økonomi SAMT har sosiale problemer.

NÅR ungdommer og barn lider av depresjon, dårlig økonomi og har sosiale problemer er også faren betraktelig større.

Selvfølgelig tar fler ungdommer livet av seg enn voksne, MEN når voksne sier de har tenkt å gjøre det så er det ikke et spontant innfall, men skyldes vedvarende problemer -- og derfor er det spesielt viktig å ta voksne seriøst.

Ungdommer kan man drite i så lenge man vet de ikke har det "jævlig" utenom det de er lei seg for, men si i fra til foreldrene :)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...