bloga Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Da har jeg nok en gang fått det bekreftet, ringte for moroskyld på en HTC Hero her hos Expert og de hadde vanligvis ikke inne operatøruavhengige telefoner fikk jeg beskjed om.Det ser åpenbart ut som de store aktørene gjennom dette systemet beholder ett godt verktøy for og gjøre livet surt for de mindre aktørene. De har selvsagt en og annen modell de kan selge men jeg gjetter meg til at de som er gromme er låst... Det er mye lettere for oss forhandlere å skaffe låste telefoner enn ulåste. Er faktisk veldig mange modeller som ikke kan skaffes uten binding i det hele tatt har jeg fått erfare ;--) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Om telefonen er låst, og selges med et telenorabo, så får butikken mer penger av telenor enn de gjør om de hadde solgt en ulåst en. = Butikken vil tjene mer penger. At butikken ikke opplyser til deg at telefonen er låst når du ringer og spør om de har det på lager er dårlig kundebehandling, og kan være brudd på markedsføringsloven. Det siste er kun synsing, og etter min mening er ikke dette noe annet enn dårlig kundebehandling. Hverken forbrukerrådet eller forbrukerombudet kan gjøre noe med slike feilopplysninger, med mindre det er snakk om brudd på markedsføringsloven, da tar man kontakt med ombudet, og ikke rådet. Telekiosken har forøvrig aldri vært kjent for lavpris. Det er overhodet ikke profilen deres. Da har jeg nok en gang fått det bekreftet, ringte for moroskyld på en HTC Hero her hos Expert og de hadde vanligvis ikke inne operatøruavhengige telefoner fikk jeg beskjed om.Det ser åpenbart ut som de store aktørene gjennom dette systemet beholder ett godt verktøy for og gjøre livet surt for de mindre aktørene. De har selvsagt en og annen modell de kan selge men jeg gjetter meg til at de som er gromme er låst... Det er mye lettere for oss forhandlere å skaffe låste telefoner enn ulåste. Er faktisk veldig mange modeller som ikke kan skaffes uten binding i det hele tatt har jeg fått erfare ;--) Da lukter det at din kjede velger å ikke gjøre dette. Ikke at det er slik for alle kjeder. Lenke til kommentar
bloga Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Nå er det vel egentlig sånn at det i utgangspunktet ikke skal selges låste modeller uten binding. Men så lenge kundene blir informert om dette så ser jeg ikke helt problemet. 90% av kundene vi har bruker telenor/tele2/netcom som vi har et veldig godt utvalg til. Stort sett så får vi også inn de "nyeste" modellene uten lås. Sånn generelt så er det vel ikke så veldig stor fortjeneste på mobiler enten de blir solgt med eller uten binding. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Fint . Tar dere også ansvar for evt bot dere vil få når feks netcom matcher imeier låst og sendt til dere vs registrert solgt med netcomabo? Men det er totalt off topic. Vi lar den ligge. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Nå skal det sies at Netcom så si har sluttet å ha operatørlåste telefoner. Skjedde i høst at dem gikk over til en annen måte å sponse telefoner.Fikk i dag også beskjed om at Tele2 også går bort fra operatørlåste telefoner, og dem vil bli faset bort fra 1.februar. Dette er bra for oss i butikk da vi plutselig har ulike varianter av samme modell mindre å forholde oss til Tele2 går ikke helt bort fra operatørlåste telefoner, men de skal også gi imei kickback på alle ulåste modeller forstod jeg det som. Vil ikke si at dette blir lettere, da vi hele tiden må sjekke hva de gir i prov på hver telefon som blir solgt (da de har fire forskjellige satser som går til forskjellige telefoner) Slik jeg forstod det så går dem helt bort fra låste. Tele2 låste telefoner er i utgangspunktet sponset med like store satser som dem nå kjører som imei kickback. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå