Gå til innhold

Operatørlåste telefoner, kjøp uten binding?

agvg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, jeg ringte Telenor men de var selvsagt ikke interessert i og gi meg noen kode.

Det fremstilles som om og gi ut denne koden er ett uoverkommelig prosjekt, jeg antar at man helt enkelt kunne fått ut denne koden igjenom forhandlerweben til Telenor hvis selgeren solgte telefonen til en som ikke skulle ha binding.

Vel, de ville ikke ha meg som kunde så jeg tok hintet og legger igjen pengene mine ett annet sted.

Lenke til kommentar
Men hva er det du ikke godtar? At verden ikke tilpasser seg dine behov?

Ja, jeg blir overrasket over at så enkle problemer er uløselige og ulogiske sett fra en kunde sin side.

Vil de bare selge til Telenor-kunder eller de som vil bli det så får de smelle en Telenor-logo på sjappa så hadde jeg sluppet og kaste bort tiden min på slikt tull.

Nå er jeg så sur at jeg vurderer og sale opp kjepphesten.

Lenke til kommentar

Ja, jeg blir overrasket over at så enkle problemer er uløselige og ulogiske sett fra en kunde sin side.

Vil de bare selge til Telenor-kunder eller de som vil bli det så får de smelle en Telenor-logo på sjappa så hadde jeg sluppet og kaste bort tiden min på slikt tull.

Lenke til kommentar

Jeg ringte og fikk bekreftet at de hadde telefonen.

Jeg syk med halsbetennelse fyrte opp bilen og reiste til butikken og trodde jeg hadde ett nytt leketøy og trøste meg med men den gang ei, slikt gjør en skikkelig sur ;)

Men seriøst så synes jeg dette er en tvilsom metode og drive med. Jeg er generelt svært lite imponert over disse mobilsjappene, svindyre og kunskapsløse.

Nå har jeg bestilt en Nokia N900 på nett og logisk nok spart masse penger og så har jeg den og leke med istedenfor selv om jeg nok er frisk innen den tid.

Lenke til kommentar
jeg antar at man helt enkelt kunne fått ut denne koden igjenom forhandlerweben til Telenor hvis selgeren solgte telefonen til en som ikke skulle ha binding.

Forhandleren får heller ikke denne koden uten å betale samme pris som kunden. Og det er ikke forhandleren sin skyld at det finnes låste telefoner.

Noen kunder vil ha telefoner med abonnement. For å få rimeligst mulig pris (rimeligst mulig er det som er aller mest viktig for de fleste kundene) så må forhandleren ha kjøpt inn låste telefoner. For selger man en låst telefon med abonnement, får man mye større subsidiering enn om de solgte en ulåst telefon til samme abonnement. Derfor kan man selge den rimeligere også.

Så er det noen som vil ha telefoner uten abonnement, og da kan man like gjerne selge den ulåste, fordi man får ikke noe subsidiering på en ulåst telefon så lenge den ikke selges med abonnement.

Men så er det det at man kan bli utsolgt, enten for den ulåste eller låste, og da kan de som vil ha uten abonnement bli tilbudt en med lås (forutsetter jo da at den kunden har den operatøren fra før eller overfører/tegner nytt abonnement hos de). De som skal ha med abonnement kan kjøpe den ulåste, men da må de betale litt mer fordi operatøren ikke sponser ulåste telefoner like mye som de låste.

Ja, de fleste forhandlere og de fleste mobilselgerne her i landet river seg i håret over dette. Det er tungvint og ulogisk, og man må ha mange flere varianter på lager enn om alle telefoner i utgangspunktet var ulåst. For en stund siden, skulle man ha f.eks 80 mobiltelefoner på lager, og man tilbød Netcom, Tele2 og Telenor, så måtte man totalt ha 320 forskjellige varianter på lager for å ha en telefon til de som ville kjøpe med Netcom, en til de som ville ha Tele2 og en til Telenor. I tillegg måtte man ha ulåste telefoner. Det sier seg selv at det er håpløst. Derfor går man ofte tom for en av variantene, og man må faktisk også vurdere hvilke varianter man skal ha inne av hver telefon.

Men det denne diskusjonen bunner ut i, er jo at Telekiosken ikke ga deg den nødvendige informasjon over telefonen. At telefonen er låst, kan ikke Telekiosken klandres for.

Lenke til kommentar

Telekiosken er en del av kjedehuset som igjen eies av Telenor. Jeg skjønner ikke problemet du framstiller, det er mange som vil kjøpe billig telefon og dermed kjøper telefon som er subsidert av teleoperatør, og ulempe er at telefonen er låst til operatøren.

Hvis butikken tjener mest med subsidert tlf så er det naturlig de har disse tlf inne slik de får mest mulig fortjeneste.

Jeg tror det er kun telenor, netcom, tele2 og chess som selger dette.

Hvis du har løpende abb hos telenor så får du gratis opplåsingskode fra dem(ikke bryte abb), men derimot så tar de

andre bruddgebyr, hvis du skal låseopp tlf.

Lenke til kommentar

Hvis samtlige telefoner er sponset ved innkjøp så er det jo logisk at man må kjøpe ut rabatten hvis man kjøper ulåst og bruker en annen operatør. Hvis det ikke er noen rabatt og hente før telefonen er solgt med binding så ser jeg ikke problemet med og få låst den opp uten større kostnader.

Dessuten er det jo ikke angitt i butikkene at disse tlf er låst, det burde merkes mye bedre, neste gang jeg er på elkjøp skal jeg se på utstillingen og se hvor mye info det rundt dette.

Jeg håper dette med sponsede telefoner forsvinner, de er jo ikke så billige i innkjøp og det gavner ikke den frie konkurransen i markedet da folk ikke evner og se på hva det koster, de får "gratis" telefon til blodpris.

Lenke til kommentar
Men det denne diskusjonen bunner ut i, er jo at Telekiosken ikke ga deg den nødvendige informasjon over telefonen. At telefonen er låst, kan ikke Telekiosken klandres for.

Joda, men det du skriver viser jo hvor idiotisk, kunde og selgerfientlig dette systemet er.

Jeg har personlig ikke kjøpt en mobil på årevis i fysisk butikk, de er kundeuvennlige for oss som faktisk ser på hva ting koster og hvilken merverdi man får ved og kjøpe i en butikk.

Når man faktisk ikke engang kan få kjøpt den telefonen man ønsker i butikken så ønsker jeg i grunn disse sjappene og kjedene en god konkurs.

Lenke til kommentar
Dessuten er det jo ikke angitt i butikkene at disse tlf er låst, det burde merkes mye bedre, neste gang jeg er på elkjøp skal jeg se på utstillingen og se hvor mye info det rundt dette.

Det står opplistet pris uten abonnement, og med forskjellige abonnement.

Prisen uten abonnement er i utgangspunktet for en ulåst telefon, uten noen som helst form for binding. Om den er på lager, er en annen sak, men det vil alltid være slik at ikke alt kan være på lager. Spesielt ikke når man må ha fire varianter av hver telefon for å dekke det kunder kan spørre etter.

Sammen med prisen for abonnement, er det oppført minste totalpris for ett år. Det er prisen man må betale for abonnementet man binder seg for i ett år pluss det du betaler for telefonen og evt. innmeldingsgebyr.

En telefon som kjøpes med binding på abonnement, kan låses opp kostnadsfritt. Derfor er det ikke skrevet noe om at telefonen er låst, fordi det ikke er forbundet med noen kostnader ut over minste totalpris for et år med å låse den opp.

Dette burde være tilstrekkelig informasjon for de aller fleste. "Mangler" man informasjon her, grenser det til kverulering.

Når man faktisk ikke engang kan få kjøpt den telefonen man ønsker i butikken så ønsker jeg i grunn disse sjappene og kjedene en god konkurs.

Du ønsker faktisk at alle som jobber i fysiske butikker skal bli arbeidsløse, og du ønsker at alle som trenger et fysisk sted å gå til mister denne muligheten. Bare fordi du er misfornøyd med noen få butikker. Så medmennesklig av deg.

Du skjønner vel at dette er utrolig provoserende, når jeg for det første inntil nylig jobbet i mobilbutikk (og nå fotobutikk), og vet at sannheten er en helt annen enn den du beskriver?

For ikke alle butikker har dårlig service og skyhøye priser, slik som du påstår. Og du aner ikke hvor mange takknemlige kunder vi hadde innom hver dag, både der jeg jobbet før, og der jeg jobber nå.

Lenke til kommentar

Tja, de gangen jeg har opplevd dette har ingen hevdet de er utsolgte, ingen har spurt om de skulle bestille opp noen til meg eller kommet med en dato de fikk de inn. Alt de tilbyr er noe annet, noe jeg ikke vil ha, kommer jeg inn og vil kikke på en HTC med Android så er det ikke særlig spennende at de har en med WM på som er ulåst og som jeg kan bruke med OneCall.

Lenke til kommentar
Du ønsker faktisk at alle som jobber i fysiske butikker skal bli arbeidsløse, og du ønsker at alle som trenger et fysisk sted å gå til mister denne muligheten. Bare fordi du er misfornøyd med noen få butikker. Så medmennesklig av deg.

Tja, er det negativt da? kapitalisme i praksis.

Verden endrer seg, kundene endrer seg, internet har snudd opp ned på det meste.

Veldig mye er for dyrt i forhold til merverdien det gir og ha en butikk nær seg, at dette er plagsomt for de som jobber med det vet jeg, har selv drevet litt med salg av data-hw og alle vet jo hvordan det har gått med den lille, koselige nerdesjappe som solgte overpriset HW i nabolaget. Mange surver over at slike nå stort sett bare er ett minne men de ga ikke merverdi nok for kunden til at de ville betale påslaget.

Jeg håper sterk at man snart blir kvitt all sponsing av telefoner, da stiller operatørene mer likt og markedet blir mye enklere for kundene.

Lenke til kommentar
Jeg håper sterk at man snart blir kvitt all sponsing av telefoner, da stiller operatørene mer likt og markedet blir mye enklere for kundene.

Der er jeg helt enig med deg. For noen kunder kan det oppleves som "billig" å kjøpe en mobiltelefon til 1 krone, men totalt med abonnement blir prisen høyere enn om man kjøpte ulåst.

Men ikke bare det... det blir lettere også for forhandlere og selgerne i butikkene å slippe å forholde seg til det og bedre utvalg da én variant av hver mobil er nok.

At man kan kjøpe abonnement i butikken har jeg for så vidt ikke noe i mot, og at man da får telefonen rimeligere er helt greit, men da må det ikke være overprisede abonnement. Og mitt største ønske når jeg jobbet i mobilbutikk var; Fjern alle låsene på telefonene! Den har pr i dag ingen nytte overhodet.

Lenke til kommentar

Har endel bekjente som er så stolte av at de har TM Proff eller hva det heter, da får de en telefon helt gratis, dette er folk som driver selv og som kan og regne men de regner ikke på hva det reelt koster hvis man tar alle sider av abonnementet med i regnestykket, det står jo i papirene men de er helt opptatt av denne "gratis" telefonen.....

Lenke til kommentar

Da har jeg nok en gang fått det bekreftet, ringte for moroskyld på en HTC Hero her hos Expert og de hadde vanligvis ikke inne operatøruavhengige telefoner fikk jeg beskjed om.

Det ser åpenbart ut som de store aktørene gjennom dette systemet beholder ett godt verktøy for og gjøre livet surt for de mindre aktørene.

De har selvsagt en og annen modell de kan selge men jeg gjetter meg til at de som er gromme er låst...

Lenke til kommentar

Link

Testet dette med min gamle tlf før den ble ulåst, og det funket glatt. Skal ikke se bort ifra at garantien ryker though. dealextreme.com er forøvrig en fantastisk nettbutikk som sender alt portofritt. Likegyldig hvor mye det koster.

Aldrig testet på en HTC Android, men nå er det jo snakk om en 20-30kr for et slikt kort.

edit: leif

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Netcom så si har sluttet å ha operatørlåste telefoner. Skjedde i høst at dem gikk over til en annen måte å sponse telefoner.

Fikk i dag også beskjed om at Tele2 også går bort fra operatørlåste telefoner, og dem vil bli faset bort fra 1.februar.

Dette er bra for oss i butikk da vi plutselig har ulike varianter av samme modell mindre å forholde oss til :)

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Nå skal det sies at Netcom så si har sluttet å ha operatørlåste telefoner. Skjedde i høst at dem gikk over til en annen måte å sponse telefoner.

Fikk i dag også beskjed om at Tele2 også går bort fra operatørlåste telefoner, og dem vil bli faset bort fra 1.februar.

Dette er bra for oss i butikk da vi plutselig har ulike varianter av samme modell mindre å forholde oss til :)

Tele2 går ikke helt bort fra operatørlåste telefoner, men de skal også gi imei kickback på alle ulåste modeller forstod jeg det som. Vil ikke si at dette blir lettere, da vi hele tiden må sjekke hva de gir i prov på hver telefon som blir solgt (da de har fire forskjellige satser som går til forskjellige telefoner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...