agvg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Nok en gang har jeg følt meg lurt etter og ha forsøkt og legge igjen pengene mine i en fysisk mobilbutikk.... Satt her i dag og fikk innfallet at jeg ville ha en HTC Android, ringte Telekiosken på Gran og forhørte meg, de hadde på lager til en nokså stiv pris men som sagt var jeg hissig på og få meg en slik så jeg aksepterte prisen. Jeg reiste ut, damen bak disken fant frem telefonen og jeg fant frem kortet, så kom spørsmålet som ødela handelen..... Hvilket Telenor abonnement hadde jeg og ønsket jeg binding? Nei, jeg hadde Onecall så spørsmålet var irrelevant mente jeg, da fikk jeg opplyst at jeg ikke kunne kjøpe den i og med den var låst mot TN, Ok da kunne man jo bare få koden av TN menet jeg men det gikk jo ikke uten at jeg betalte 600,- på en allerede latterlig høy pris..... Hva er egentlig rett? De hevdet at telefonen var sponset av TN noe jeg har vondt for og tro til den prisen. Har noen her klaget på dette til f.eks forbrukerrådet? Det er ikke det at Telekiosken er problemet her, jeg vet at Elkjøp driver med det samme etter ett forsøk på og kjøpe mobil der i sommer. Etter min mening er dette ufin virksomhet, jeg forventer og få kjøpt den telefonen jeg ønsker uten og måtte engang opplyse om min operatør så lenge jeg ikke skal ha binding, men det selger vel endel abonnementer for Telenor i dette tilfellet. Noen synspunkter? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hva er problemet? Mange telefoner selges uten abo, men er operatørlåste. Man sparer som regel ikke noe på å kjøpe en operatørlåst telefon uten binding til abonnement, noen ganger er de t.o.m. dyrere å kjøpe inn. Skal butikkene slutte å selge operatørlåste mobiler mener du? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Tror det han reagerer på, er at ingen opplyste til han når han ringte at telefonen var operatørlåst. Dette burde de ha informert han om. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Hva er problemet? Mange telefoner selges uten abo, men er operatørlåste. Man sparer som regel ikke noe på å kjøpe en operatørlåst telefon uten binding til abonnement, noen ganger er de t.o.m. dyrere å kjøpe inn. Skal butikkene slutte å selge operatørlåste mobiler mener du? Ja, hvorfor i alle dager skal de være låste når man ikke skal binde seg? Hva er poenget med det? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Ingen som tvinger deg vel? Jeg ser ikke problemet. Var det fordi butikken ikke opplyste at den var operatørlåst da du ringte? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Men hva er poenget med og låse de og late som de selges fritt? I mine øyne er dette bare ett sleipt salgstriks, i allefall burde man kunne fått koden av Telenor i og med jeg åpenbart ikke skulle belaste dem økonomisk på noe vis? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Ja, hvorfor i alle dager skal de være låste når man ikke skal binde seg?Hva er poenget med det? Kun låste telefoner kan (men må ikke) selges med binding til abonnement. Da får forhandleren subsidiert låsen på telefonen med en kode som legges inn i systemet ved salg. Den koden har de ikke lov til å legge inn med mindre kunden samtidig tegner binding på abonnement. Men jeg er helt enig... låste telefoner er noe tull. Bedre om ingen telefoner var låst. Faktisk kan kunden kreve å få telefonen opplåst helt gratis om man samtidig tegner binding på abonnement, så jeg vet at flere operatører er i ferd med å gå mer og mer vekk fra binding. Netcom er på god vei, der kan man selge ulåste telefoner med binding til abonnement og samtidig få provisjon for "låsen". Telenor planlegger det samme, og Tele2 funderer på hvordan de kan løse det på enklest mulige måte. Kanskje blir vi fri for f**nskapen om en stund Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 De låses for at butikkene skal kunne selge de billigere med abonnement. Når en butikk selger en telenorlåst mobil med abonnement, kan de få 200, 400 eller 600 kr ekstra (alt etter tlf modell). Selger de en åpen mobil med abonnement får de ikke denne ekstra kickbacken som det kalles Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Men hva er poenget med og låse de og late som de selges fritt?I mine øyne er dette bare ett sleipt salgstriks, i allefall burde man kunne fått koden av Telenor i og med jeg åpenbart ikke skulle belaste dem økonomisk på noe vis? Det er ikke butikkene som låser telefonene, det er leverandørene. Du står helt fritt til å kjøpe varen eller ikke, og du ble opplyst om at den var operatørlåst, ergo ser jeg ikke noe problem. Grunnen til at det er slik er, som Jason Something sier, at operatøren gir ekstra støtte for å selge en operatørlåst telefon. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 De låses for at butikkene skal kunne selge de billigere med abonnement. Når en butikk selger en telenorlåst mobil med abonnement, kan de få 200, 400 eller 600 kr ekstra (alt etter tlf modell). Selger de en åpen mobil med abonnement får de ikke denne ekstra kickbacken som det kalles Ja men det er jo totalt irrelevant i dette tilfellet, og bli Telenor-kunde er ingen opsjon. Poenget er at man ikke kunne fjerne låsen når kunden ikke ville ha noe kundeforhold til Telenor, disse argumentene henger ikke på greip. Når jeg som kunde står og leser prislisten i sjappa og det står uten binding er det jo logisk og tro at jeg fritt kan bruke telefonen slik jeg vil. De låses for at butikkene skal kunne selge de billigere med abonnement. Når en butikk selger en telenorlåst mobil med abonnement, kan de få 200, 400 eller 600 kr ekstra (alt etter tlf modell). Selger de en åpen mobil med abonnement får de ikke denne ekstra kickbacken som det kalles Ja men det er jo totalt irrelevant i dette tilfellet, og bli Telenor-kunde er ingen opsjon. Poenget er at man ikke kunne fjerne låsen når kunden ikke ville ha noe kundeforhold til Telenor, disse argumentene henger ikke på greip. Når jeg som kunde står og leser prislisten i sjappa og det står uten binding er det jo logisk og tro at jeg fritt kan bruke telefonen slik jeg vil. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Telefon u/ abonnement 2999 ,- 0.00 0.00/0.00 0 ,- 2999 ,- - Ingen abonnement - Telefonen er låst til Telenor/djuice http://nettbutikk.telekiosken.no/ProductSu...p;varekat=mobil Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Så alle operatørlåste telefoner er sponset av operatør uansett hva kunden gjør? Kjøper han den uten binding er det fortsatt rabatter og hente for selger? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Nei, forhandler får ikke noe fra telenor når han selger uten abonnement Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Nei, forhandler får ikke noe fra telenor når han selger uten abonnement Vel, da gir det jo ingen mening at den er låst..... Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jo, for når neste kunde skal ha med abonnement så gir det veldig mening... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Nei, det gir fortsatt ingen mening. Det logiske ville jo være og låse opp telefonen slik at kunden fikk det produktet han trodde han kunne få. Det ville ikke spolere for neste som skulle ha binding. Nokså enkelt igrunn, burde være en selvfølge så lenge telefonen ikke er sponset. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Javel, men da har forhandleren all rett til å legge på 600 kr på prisen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jaha? For og gi ut en kode? Og gitt meg koden på en e-post eller sms er nok fryktlig dyrt..... Jeg regner med man får tak i endel kunder på denne måten, kunden ser en telefon han vil ha, kommer til kassa og selgeren drar eventyret om at den er lås og at de har ett flott tilbud bla,bla,bla og vips har man fått en ny Telenor-kunde..... Det er vel der det ligger og derfor er det så fryktelig vanskelig dette her for sjappene.... Endret 16. januar 2010 av agvg Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det er jo ikke forhandleren som har koden eller som låser telefonene! Det er operatøren. Forhandleren kjøper telefonen operatørlåst. Jeg gir opp, du skjønner ingenting Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Joda, jeg forstå det utmerket. At man forstår problemet betyr ikke at man skal smile, nikke og godta det. Jeg har sendt en mail til forbrukerrådet om dette, om dette er noen ting og bry seg om vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå