thesinner Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg har et ganske irriterende problem. Det virker som om pc'n / windows har mistet all kontakt med USB. Ingen av USB-portene mine fungerer. Det kommer ikke engang opp noe beskjed med feilmelding når jeg f.eks putter i ledning til mp3-spiller, kamera eller bare en USB-pinne, det bare skjer ikke en dritt. Skulle tro jeg ikke hadde USB på pc'n i det hele tatt. Jeg har søkt litt rundt og prøvd en del forskjellige ting for å løse dette problemet: * sjekket at USB-portene er fysisk koblet til hovedkortet - check * avinnstallert USB-portene i enhetsbehandling for deretter å reinnstallere - check * sjekket at USB er enabled i bios - check * oppdatert alle drivere - check Begynner å bli ganske oppgitt, er det noen som har noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg vet heller ikke hvordan dette problemet oppsto, plutselig bare skjedde det ingenting da jeg koblet tl mp3-spilleren. Bruker Windows XP Professional SP2. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Prøv å kjøre Ubuntu fra CD. Hvis det fungerer er det noe galt i Windows, ellers må det være hardware. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Prøv å kjøre Ubuntu fra CD. Hvis det fungerer er det noe galt i Windows, ellers må det være hardware.Det har jeg ikke på CD fra før, men regner med jeg kan laste det ned et sted og så brenne en CD? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Prøv å kjøre Ubuntu fra CD. Hvis det fungerer er det noe galt i Windows, ellers må det være hardware.Det har jeg ikke på CD fra før, men regner med jeg kan laste det ned et sted og så brenne en CD? www.ubuntu.com Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Holder på brenne den nå. Noen forslag til hva jeg kan gjøre dersom: a) det er et windows problem? b) det er et hardware problem? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Holder på brenne den nå. Noen forslag til hva jeg kan gjøre dersom: a) det er et windows problem? b) det er et hardware problem? a) Reinstallere windows... Start opp pcen i ubuntu, kopier ut all personlig data o.l. til en ekstern harddisk (over nettverk), og så installerer du windows på nytt. b) da må vi starte en feilsøking for å finne den feilende komponenten, kan høres ut som en defekt usb-kontroller, og da har du to valg: Skifte ut hovedkort, eller kjøpe en pci-kontroller. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Holder på brenne den nå. Noen forslag til hva jeg kan gjøre dersom: a) det er et windows problem? b) det er et hardware problem? a) Reinstallere windows... Start opp pcen i ubuntu, kopier ut all personlig data o.l. til en ekstern harddisk (over nettverk), og så installerer du windows på nytt. b) da må vi starte en feilsøking for å finne den feilende komponenten, kan høres ut som en defekt usb-kontroller, og da har du to valg: Skifte ut hovedkort, eller kjøpe en pci-kontroller. Prøvde å koble til diverse USB-enheter i Ubuntu også, men det skjedde heller ingenting da. Virker som det er et hardwareproblem da, eller kan det kanskje være noe med BIOS? Kanskje oppdatere BIOS eller noe? :s Hvordan kan jeg feilsøke for å finne ut 100% sikkert hvilken komponent som er defekt a? Gidder ikke gå og kjøpe fullt av greier uten at jeg er sikker på at det vil løse problemet kan du si... Takk for respons forresten Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Når usb ikke funker er det nesten garantert at usb-kontrolleren har tatt kvelden, ellers hadde du gjerne sett reaksjoner andre steder også. Det enkleste vil nok være en enkel pci-kontroller. F.eks noe slikt: http://www.dustinhome.no/pd_5010101579.aspx Endret 16. januar 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Når usb ikke funker er det nesten garantert at usb-kontrolleren har tatt kvelden, ellers hadde du gjerne sett reaksjoner andre steder også. Det enkleste vil nok være en enkel pci-kontroller. F.eks noe slikt: http://www.dustinhome.no/pd_5010101579.aspx Hva vil egentlig det si? En del av hovedkortet som bare har sluttet å virke? Brukt opp liksom? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Kan være at en av usb-kontaktene dine har kortsluttet og den har gått i stykker pga det, eller en drålig usb-kontakt har gjort det. Kan også være at chippen ikke var helt perfekt etter produksjon, en mikrosprekk eller noe som bare har blitt værre og værre til den til slutt har sluttet å fungere. Statisk elektrisitet kan, hvis du er uheldig, gå inn i usb-kontakten og brenne av noen små kretser (en sånn feil kan ta lang tid før den feiler helt) USB-kontrolleren sitter nå for tiden innebygget i sørbroen på hovedkortet, den samme som styrer s-ata, ide, alle de periferiske kontaktene bak på pcen din osv. Og i en sånn kompleks enhet kan en bitteliten mikrosprekk være nok til å kutte kontakt til noe, og få det til å ikke fungere. I ditt tilfelle virker det som sagt som at bare selve usb-enheten har blitt slått ut. Da er valget enten å skifte hele hovedkortet, eller bare legge til en ny usb-kontroller a.la den jeg linket til. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Høres ikke usannsynlig ut det. Pc'n er noen år gammel. Jaja, kjøper en usb-kontroller da, får håpe det funker. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå