Gå til innhold

Bk: Jeg speider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Tilnærmet) kvadratisk format er særdeles vanskelig å komponere, og man skal virkelig vite hva man gjør før man begiver seg ut på det.

Her syns jeg at hunden er plassert feil. Du burde bare brukt vanlig 3:2 og satt hunden i 3delinga (mer klassisk og kanskje kjedelig, men jeg tror det hadde funket bedre). I dette bilde syns jeg nemlig hunden blir for dratt ut til siden. Og det er vanskelig å få inntrykk over hva den faktisk ser på. (Et storslått landskap? Ja så hvis landskapet da vel :) )

En annen ting jeg mener er viktig når vi tar med dyr er at vi kommer i samme høyde som de. Her føler jeg det er veldig ovenfra-og-ned.

Kanskje jeg er en mulig streng, menmen.

Edit: er det meg eller er det bare litt mørkt

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Selv om ideen med hunden som speider utover landskapet var fin, syns jeg du kunne vært enda mer kreativ. (Men for min del, ha som motto å ikke velge de klassiske kompsa hele tiden. Eksprimenter, det er der blinkskudda kommer) Kom nærmere hunden å prøv å still deg litt nede med kameraet litt vendt opp (På dette bildet må du nesten velge om hunden eller landskapet skal bli hovedmotivet). Ellers er det for meg riktige farger på bildet, men Synes spora i snøen i forgrunnen blir en smule forstyrrende...

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Jeg visste jo forsåvidt at det er vanskelig å komponere dyr inn i landskapsbilder - derfor jeg skjeldent gjør det. Takker for all tilbakemelding, jeg tar det til meg. Når jeg var på vei til å gå så jeg en enda bedre komposisjon, men da var lyset helt flatt og kjedelig.

Dan, jeg liker versjonen din. Den var lysere og litt bedre - synes jeg.

 

Jeg har jo dette bildet uten bikkja og, skal se om jeg kan få lasta det opp når jeg har gjort det ferdig.

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg liker orginalen best. Synes dette er et ok bilde.Her er min kritikk av komposisjon (basert på text under)

 

Blikket dras mot det lyse i sola slik at det blir en dybde. Men jeg synes hunden sitter feil vei :ermm: . Den burde ha sittet t.v. og sett mot sola? Da hadde den dannet en "motvekt". Ellers er det noen detaljer som bryter not 1b og 1e under.

 

 

**** Utgangspunkt for kritikk *****

 

1. Form og kompoosisjon

 

a) Er det en sterk komposisjon som drar tilskuer til bildet? Eksempelvis deler av bildet med sterk farge eller kontrast til andre deler som danner mønstre vi gjenkjenner og ubevisst liker.

 

Kunne det ha vært valgt annet perspektiv, avstand eller utsnitt for å bedre komposisjon?

 

b) Holdes blikket inne i bildet?

 

c) Er det naturlige linjer som øyet kan følge, og eventuellt lede inn i horisont?

 

d) Innholder det detaljer som holder på interessen?

 

e) Ødelegger noen av detaljene for komposisjon?

 

f) Er det skapt dybde i bildet?

 

 

2. Innhold

 

a) Forteller bildet noe? Historie, følelse etc,,,?

 

b) Er det noen punchline?

 

3. Teknikk

 

Kan billedbehandling forbedre noe dersom det grunnleggende er på plass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...