Gå til innhold

Ny "profftelefon", hva skal jeg velge?


fomox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå bør det vel også nevnes at WM er et solid OS med mange gode proff-funksjoner. Som proff-OS synes jeg faktisk i dag at WM er best. Spesielt siden han har god erfaring med det fra før. Å fortelle han ulempene med WM er vel litt dumt da han har brukt det selv?

 

Jeg vil anbefale HTC Touch Pro 2. Overlegent tastatur (ifølge meg, og mange andre jeg kjenner). Masse gode proff-funksjoner.

 

Og så til de "vanskelige" menyene i WM. Ja, det er kanskje mer kronglete enn på andre OS. Men siden han kjenner godt til WM fra før er ikke det noe problem. Problemet er hva man er vant med. Det største problemet med menyene i WM er vel i bunn og grunn litt små knapper og 98-design. Hvis man kjenner til det, så er det avanserte menyvalg ganske enkelt til.

 

Pluss at jeg synes HTC TocuhFlo 3D gjør at HTCs telefoner får et langt bedre Ui enn Xperia.

Lenke til kommentar
Pluss at jeg synes HTC TocuhFlo 3D gjør at HTCs telefoner får et langt bedre Ui enn Xperia.

 

UIen på alle WM telefoner kan oppgraderes ved å bruke penger på SPB Mobile Shell

 

Med X1 fulgte det med en SPB MS 2.0, muligens det følger med den nye 3.5 på X2!?

Personlig synes jeg SPB MS 3.5 er bedre/mer konfigurerbart en HTC sin TouchFlo/Sense.

Lenke til kommentar

Sitter med litt samme spm som trådstarter selv. Har hatt HTC Touch HD2, Touch Pro 2 og Samsung B7610 OmniaPRO som alternativer (SE X2 har litt liten skjerm etter mitt ønske).

 

Utgangspunktet mitt er en HTC S730. Treg, trangt tastatur samt totalt ubrukelig kamera. Jeg har ikke stort behov for kamera, men en form for lys samt en viss mulighet for å få halvveis OK bilder hadde vært greit.

 

HD2 har jeg fjernet, jeg skriver ikke ekstremt mye, men det kommer til å være en del på web-formularer. Derfor egner det seg dårlig at mye av skjermen i liggende modus forsvinner til tastatur. Årsaken til at jeg vurderte HD2 var spesielt hastigheten samt stor skjerm.

 

B7610 vs. TP2 er vrien, og her behøver jeg nok litt råd.

Pluss for B7610 er at den er en anelse mindre, den har på papiret raskere CPU samt at kamera er noe bedre. Minus er dårligere skjerm i sollys samt manglende home/back knapper (ikke avgjørende - men kjekt). Er også litt usikker på tastaturet, i forhold til TP2.

Pluss for TP2 er vridbar skjerm og muligens bedre tastatur (den ser også litt bedre ut). Minus er at jeg kjenner flere som oppfatter den som noe treg, og at kameraet er såpass dårlig.

 

Så hvis det er noen her som har testet både Touch Pro 2 samt B7610, og kan gi meg noen opplysninger rundt dette, så hadde det vært flott. Hvis det finnes andre avgjørende forskjeller enn de jeg har nevnt, så er det fint om det kommer frem. Har forsøkt å lese detaljerte reviews på begge, og har en følelse av at begge er bra telefoner med kun litt varierende features/spesifikkasjoner. Heller nok mest mot B7610, hvis den er merkbart raskere enn TP2 og tastaturet er OK.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Noen sitater fra mobil.no's test av Samsung B7610 OmniaPRO:

 

 

Skjerm og sollys:

 

Skjermen måler 3,5 tommer og er en AMOLED-skjerm – det ypperste du kan få til en mobiltelefon i dag. Ryktene om at slike skjermer er dårlige i sollys er bare oppspinn. B7610 er godt leselig også i sol.

 

 

Tastatur:

 

Det er forbausende enkelt å skrive raskt på det store qwerty-tastaturet. Vi kan også sende meldinger fra et virtuelt tastatur, i de tilfellene der det er nødvendig å betjene mobilen med bare en hånd. Men vi savner et virtuelt T9-tastatur.
Lenke til kommentar
The larger problem is that the screen can’t really compete with bright lights. In direct sunlight I found myself turning to shade the screen.

Snippet fra denne testen av Nexus one sin AMOLED skjerm.

 

Hvis man kan leve med at skjermen er dårlig i sollys, samt drar mer strøm enn en LCD, da kan man godt kjøpe AMOLED.

 

Ps. Sjekk hvor lenge HTC HD2 og Omnia HD klarer å spille av video, og hvilken som har størst batteri.

Lenke til kommentar
The larger problem is that the screen can’t really compete with bright lights. In direct sunlight I found myself turning to shade the screen.

Snippet fra denne testen av Nexus one sin AMOLED skjerm.

 

Hvis man kan leve med at skjermen er dårlig i sollys, samt drar mer strøm enn en LCD, da kan man godt kjøpe AMOLED.

 

Ps. Sjekk hvor lenge HTC HD2 og Omnia HD klarer å spille av video, og hvilken som har størst batteri.

 

 

Alle AMOLED skjermer er ikke like, akkurat som alle LCD skjermer ikke er like...

 

Nexus One har en kapsitive skjerm mens Omnia Pro har en resitive skjerm , ganskje forskjellig i oppbygging angående materiale og mellom lag. (ie. slutt resultatet, gjennskinn osv. vil kunne vaere veldig forskjellig)

 

I tilleg kommer også hvordan lys sensorer/justering/software optimalisering er utført +++++++

 

NB. generellt sett har AMOLED mindre strøm forbruk, men andre faktorer virker selvfølgelig inn på en telefons total strømforbruk.

Lenke til kommentar

Så du sier at en resistiv skjerm bruker mindre strøm enn en kapasitiv skjerm?

 

AMOLED bruker generellt mer strøm i praktisk bruk. Litt over tre ganger så mye ved visning av et hvitt bilde ved samme lysstyrke. Husk at hvis man surfer er det mye hvitt og lyse farger som brukes.

Følgelig blir batteritiden redusert.

Lenke til kommentar
Så du sier at en resistiv skjerm bruker mindre strøm enn en kapasitiv skjerm?

 

Hvor leste du det????

 

Jeg sier at resitive skjerm teknologi og kaspastive skjerm teknologi har ganske forskjellig fysisk oppbyggning.

 

Hvorfor nevnte jeg det?

 

Fordi at du trakk en sameligning basert paa at Nexus One sine kapasitive AMOLED skjerm ikke har bra lesbarhet under sol lys, saa er alle AMOLED skjermer ubrukerlig under sol lys.

 

Akkurat som det er enorme forskjeller mellom forskjellige LCD skjermer, i kvalitet, i lys styrke, i detaljer og i lesbarhet under forskjellige lys forhold så er det også forskjell mellom forskjellige AMOLED skjermer.

 

 

Og ja, AMOLED bruker mer strøm på å gjenngi hvit, men bruker igjen mindre strom paa svart gjengivelse.

 

Og husk også på at å gjengi klare brilliante farger og ikke minst det å kunne gjengi ekte svart er noe som AMOLED er i en helt annen klasse på en standard LCD skjermer.

Endret av Bacchus
Lenke til kommentar

Beklager, leste meg selv rundt i posten din. Det var selvsagt refleksjoner du skrev.

 

Nexus One har fått masse skryt for skjermen sin, men de fleste nevner ikke hvordan den er i direkte sollys. Når tester kritiserer ytelsen i sollys, dras de i tvil.

 

Her beskriver Wikipedia akkurat dette: Outdoor performance

 

As an emissive display technology, OLEDs are 100% reliant converting electricity to light whereas most LCD displays contain at least some portion of reflective technology and e-ink leads the way in efficiency with ~33% reflectivity of sunlight, enabling the display to be used without any artificial light source.

 

OLEDs typically produce only around 200 nits of light leading to poor readability in bright ambient light, such as outdoors, whereas displays that use reflective light are able to increase their brightness in the presence of ambient light to help overcome unwanted surface reflections without using any additional power.

 

Ok, Her et spørsmål: Hvilken AMOLED-skjerm kan måle seg med den beste LCD-skjermen i direkte sollys innen mobilskjermer?

Lenke til kommentar

Generelt så er det Iphone/Ipod som er "referansen" for for lesbarhet under utelys/sollys.

 

Denne bruker LCD skjerm kombinert med endel ekstra teknologi funksjoner og fungere bedre en de fleste andre LCD skjermer under utendørs forhold. (F.eks Iphone vs HTC HD, begge med LCD men hvor HD'en ble mer eller mindre kun et speil under sol lys)

 

Så her er en video som viser samenligninger av skjermer utendøers mellom mange relevante telefoner både med LCD og AMOLED.

 

 

I testen var:

 

LCD Mobiler:

Iphone - LCD (+ extra teknologi enhancments)

HTC Hero - LCD

HTC Touch Pro 2 - LCD

Samsung i900 Omnia - LCD

 

AMOLED mobiler:

Samsung Omnia II - Amoled

Samsung Galaxy - Amoled

Samsung Omnia HD - Amoled

Endret av Bacchus
Lenke til kommentar

Jepp, det ser sånn ut.

Men det kunne likevel vært kjekt å se en sammenligning mellom de to beste.

 

Misforstå meg ikke, OLED er en imponerende teknologi, men man bør være klar over begrensningene før man bestemmer seg.

 

F.eks Samsungs WB1000 digitalkamera har OLED-skjerm som Samsung selv påstår at fungerer veldig bra i sollys, men ikke alle som har testet det er helt enig i akkurat det.

(De analoge målerne øker dog "må ha" faktoren ganske mye :) )

Lenke til kommentar
Jepp, det ser sånn ut.

Men det kunne likevel vært kjekt å se en sammenligning mellom de to beste.

 

Misforstå meg ikke, OLED er en imponerende teknologi, men man bør være klar over begrensningene før man bestemmer seg.

 

F.eks Samsungs WB1000 digitalkamera har OLED-skjerm som Samsung selv påstår at fungerer veldig bra i sollys, men ikke alle som har testet det er helt enig i akkurat det.

(De analoge målerne øker dog "må ha" faktoren ganske mye :) )

 

 

Iphone er klart den beste LCD skjerm mobile utendørs.

 

Omnia HD er "muligens" den beste AMOLED skjermen utendørs

 

Her er en samenligning mellom disse,

 

 

Att: legg merke til forskjellen når de ser på skjermen fra en side vinkel kontra når du ser den rett på , det er et punkt hvor du klart kan se fordelen med AMOLED.

Lenke til kommentar

Joda innsynsvinkelen er ett poeng, men på en mobiltelefon kan det gi visse ulemper i praktisk bruk med stor innsynsvinkel.

F.eks når man skriver meldinger. Vil man virkelig at sidemannen skal kunne se alt man skriver?

"Privacy screen protectors" som begrenser dette er jo en tanke, men da er man tilbake på start. ;)

 

Edit: Her er en vido til i solskinn. http://www.youtube.com/watch?v=LdCh3GJ3pno...feature=related

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Mitt poeng er, ikke se deg blind på teknologi og spesifikasjoner for den enkelt mobil.

 

Prøv ut de aktuelle mobilen selv, og velg den som passer best til deg og dine behov.

 

Siden ingen mobiler er "perfect" og best på alt for alle, Så kan det vaere en god idea og sette opp en liste med de punktene som betyr mest for akkurat deg.

 

Etter en "hands on test" og vurdering opp mot dine personlige kriterier så skulle du nok kunne komme til en korrekt konklusjon om hvilken mobil som passer dine behov best.

Endret av Bacchus
Lenke til kommentar

Man bør også lese tester av aktuelle modeller da en liten "trykk & kjenn" test i butikken neppe gir nok grunnlag alene.

 

Men vær kritisk til hvem som har utført testen. En test utført av en dedikert Sony Ericsson-side vil neppe ha mye positivt å si om f.eks Nokia, Apple osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...