Andre88no Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hei Jeg kjøpte meg en ny 46 lcd tv i vår engang. Så fikk jeg problemer med det, er en hvit strek som driver å blinker på tven hele tiden. Så jeg sendte tven i retur til netshop. De sendte den på verksted og der har den vært no siden november. Jeg har ringt inn nærmere 10 ganger for å få svar på hvordan det går med tven. Før jul fikk jeg beskjed om at verkstedet hadde bestilt deler og ventet på de. No etter nyttår har jeg ringt og sendt mail for å høre om det snart er ferdig, men jeg får bare svar om at de skal skjekke opp i det og ringe meg tilbake eller svare på mail, men dette har de gang på gang ikke greid å gjøre. Så no sitter jeg her fremdeles uten TVen min og vet fremdeles ingenting. Er det noen regler for hvor lenge de kan ha ting på reperasjon? Jeg kunne tenkt meg å heve kjøpet å få pengene tilbake, spessielt siden de ikke greier å svare meg. Lenke til kommentar
darket Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Vil si at alt over 5-6 uker er urimelig ventetid her. Har du spurt om du kan få lånetv fra netshop? Har du spurt og ikke fått dette, har du forsterket krav om heving. Si til netshop at du ønsker å heve kjøpet ditt umiddelbart, for hadde du gått til FTU med denne saken hadde du uten tvil fått heving av kjøpet ditt via dem. Tidlig november betyr vel at denne tven din har vært på verksted i over 2 mnd.. rett og slett urimelig.. Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Vil si at alt over 5-6 uker er urimelig ventetid her.Har du spurt om du kan få lånetv fra netshop? Har du spurt og ikke fått dette, har du forsterket krav om heving. Si til netshop at du ønsker å heve kjøpet ditt umiddelbart, for hadde du gått til FTU med denne saken hadde du uten tvil fått heving av kjøpet ditt via dem. Tidlig november betyr vel at denne tven din har vært på verksted i over 2 mnd.. rett og slett urimelig.. Husker ikke om jeg spurte om låne tv, trodde ikke det skulle ta så lang tid uansett. Men jeg spurte om de hadde eske til å sende tven i ( siden jeg hadde kastet orginale embalasjen) men det hadde de ikke så måtte fikkse det selv. Hvem er FTU? Ja de har hatt den i over 2 måneder Er det noen regler for dette med heving av kjøp? Går utifra de vill ikke bare vill la meg heve kjøpet uten videre? Hvordan går jeg frem om jeg vill heve kjøpet? takker for svar foresten Endret 16. januar 2010 av Andre88no Lenke til kommentar
Kongle2 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 FTU=forbruker tvist utvalget Du ønsker ikke å kontakte dem, fordi da vil alt ta lang tid, opptil ett år. FTU er siste utveien. FTU krever at du først har kontaktet og klaget til forbrukerrådet. Dette ønsker du heller ikke, fordi det da igjen vil også ta lang tid og det er ingenting de kan gjøre, utenom å sende saken videre til FTU. Ta kontakt med nettbutikken, og krev heving da det nå har tatt for lang tid. Henvis til forbrukerkjøpsloven. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Henvis til at over to måneder ikke blir ansett som rimelig tid, spesielt ikke når du ikke har blitt tilbudt lånegjenstand. På bakgrunn av dette kan du ikke se at du vil tape en sak ovenfor FTU, og at du håper at butikken også innser dette og ikke vil kaste bort mer tid, pluss miste deg som kunde på en allerede tapt sak. Du krever derfor heving av kjøpet i henhold til norsk forbrukerkjøpslov, og vil ha pengene overført til din konto. Dersom heving ikke blir godkjent, ønsker du en begrunnelse for hvorfor som du så kan sende videre til forbrukerrådet, slik at saken kan komme så fort som mulig opp i FTU. Når du om ett års tid endelig vinner i FTU, vil du da også kreve rente penger. Fratrekk for nytteverdi vil være null da du har aldri har fått brukt tv. Sannsynligvis vil det da bli godtatt, men de vil nok prøve seg med å sende deg ett nytt tv, og det er opptil deg om er interessant. Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Supert, da skal jeg ringe de på mandag. Om jeg skulle få tilsendt ett nytt tv tilsvarende pris til det gammle så er jeg godt fornøyd. No vill jeg egentlig bare ha ett tv raskt som mulig. Så dere tror de vill la meg heve kjøpet, eller få tilsendt ett nytt TV? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg vil anbefale deg å sende en klage pr. mail. Det er ikke særlig heldig å kjøre klagesaker over telefon, da du ikke vil klare å bevise leverandørens "lovnader". Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Send en e-post, og krev at du har TV'en tilbake, hjemme hos deg, innen en viss tid (f.eks to uker) og at hvis de ikke klarer det, så krever du ny tilsvarende eller bedre vare, eller heving med bakgrunn i at reparasjonen har tatt for lang tid. Skriv også at Forbrukerrådet vil kontaktes om saken ikke er løst innen tidsfristen. Butikkene er klare over at en sak i Forbrukerrådet og evt videre til FTU vil ta lang tid, og at TV'en sikkert er i orden innen den tid. Gjør det derfor klart at du ikke ønsker å ta mot den reparerte TV'en om det tar lenger tid enn 14 dager. Dette er for å presse dem til å ta en avgjørelse (men det skriver du jo ikke). Endret 16. januar 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Da har jeg skrevet ett utkast av klagen jeg har tenkt å sende til de. Hva synes dere om dette? Noe jeg bør endre på? Paragrafen jeg limte inn var vell den riktige å bruke? Hei I midten av november sendte jeg TVen min inn til reperasjon hos dere. Jeg prøvde å snakke med dere ett par ganger før jul for å høre hvordan det gikk med reperasjonene, fikk til slutt svar om at verkstedet hadde bestilt deler. No etter nyttår har jeg ringt flere ganger og prøvd å sende mail for å få noe svar. Hver gang får jeg beskjed om at dere skal skjekke opp i det og kontakte meg igjen, men det gjør dere ikke. No har dere hatt TVen min i 2måneder og så langt jeg vet er det ikke fikkset engang. Dette er for lang tid, jeg ble heller ikke tilbudt noe låne TV eller noe sånnt. Dette sier kjøpsloven: § 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp. (1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta. Utifra dette ønsker jeg å heve kjøpet mitt eller få tilsendt ett nytt TV. Håper vi kan bli enig om noe, så dere kan beholde meg som kunde og jeg slipper å gå FTU (forbruker tvist utvalget). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det heter forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven. Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner eller mellom bedrifter. Mellom privatperson og bedrift er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Korrekt sitat: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Personlig ville eg krevd heving av kjøpet. Men i tillegg ville eg gitt selger muligheten til omlevering dersom de klarer å omlevere til et nytt tilsvarende produkt innen 2 uker. Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Det heter forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven. Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner eller mellom bedrifter. Mellom privatperson og bedrift er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Korrekt sitat: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Personlig ville eg krevd heving av kjøpet. Men i tillegg ville eg gitt selger muligheten til omlevering dersom de klarer å omlevere til et nytt tilsvarende produkt innen 2 uker. ok jepp det skal jeg rette. omlevering= nytt TV? tilsvsarende produkt, er det hvilket som hellst 46" lcd? Eller ett tv til samme pris som det tvet kostet da jeg kjøpte det i vår? For jeg vill gjerne ha ett nytt samsung tv med ca samme design iallefall. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Det mest fordelaktige for deg nå vil være heving. Da får du tilbake kjøpesummen, som du kan bruke på et bedre fjernsyn. Ikke foreslå noe "tilsvarende produkt"-avtale, da vil du kunne ende opp med noe atskillig billigere med et design du ikke liker like godt. Jeg synes egentli "tilsvarende produkt" når det gjelder TV-er er ganske dustete, fordi design her er såpass viktig at det burde være helt opp til kunden hva "tilsvarende" vil si. Selger kan ikke bare prakke på folk et apparat med samme spesifikasjoner, men helt annerledes utseende, og kreve at det godtas. Endret 17. januar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Du bør sjekke dette for skrivefeil. Og ikke bruk så mange linjeskift etter hverandre. Denne gir heller ingen mening, du mangler vel en «til». jeg slipper å gå FTU (forbruker tvist utvalget) Det heter forøvrig Forbrukertvistutvalget i ett ord med stor «F». Dessuten må du innom Forbrukerrådet først. Så det er dem du i så fall må true med. Endret 17. januar 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) okay da har jeg endret endel. Får håpe dette løser seg raskt, å være uten tv er noe dritt. Burde jeg ta med dette foresten? Vet ikke om ett tv gjelder her Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Endret 17. januar 2010 av Andre88no Lenke til kommentar
darket Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 nei, har du ikke spurt etter tv, har du heller ingen rettigheter. er ikke butikkens jobb å bare sende ut tver overalt på servicer over 7 dager. har du også en tv nr 2 i huset har du heller ingen rettigheter, da du enkelt kan se de "viktige" tingene på den Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 ^ Tull. Man har rettigheten til å lereve en lånegjenstand. Man mister ingen rettigheter ved å ikke gjøre det med en gang, eller i det hele tatt. At han ikke har hatt lånegjenstand gjør at tiden som skal til for at avhjelpsforsøket har tatt urimelig lang tid lavere, fordi det er en større ulempe for ham. t man mister kravet på en lånegjenstand fordi man har en annen liknende gjenstand er også helt feil - det kan kun være et moment i vurderingen av om det vil være en urimelig ulempe for selger å tilby lånegjenstand. Lenke til kommentar
darket Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Er opp til forbruker og spørre etter utlånsprodukt. Man kan ikke bruke dette mot selger på et senere tidspunkt, hvis man aldri har spurt om et utlånsprodukt. Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 mailen er sendt og jeg droppet det med utlån greiene:) No er det vell bare å vente å se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå