Gå til innhold

Hvordan sikre seg stabil trådløs når mange naboer?


G

Anbefalte innlegg

Med mange andre routere i nabolaget, så ser jeg at jeg faller en del ut med Laptop.

 

Må jeg justere noe på laptop og/eller router?

 

Routeren har jeg satt til å kun godkjenne mine egne MAC-adresser.

 

Er det noe en kan gjøre i Windows Vista på Laptop for å ignorere de andre nettverkene som er synlige, og kan det avhjelpe på problemet?

 

Router er D-Link DIR-655

Min bærbare har kun g-hastighet, for ellers kunne jeg ihvertfall stillet DIR-655 til å kun godta n-trafikk.

 

EDIT: Det har nylig tilkommet en ekstra router i nabolaget, en som surfer meg GET tydeligvis, på routernavnet hans/hennes.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste lekfolk som kjøper trådløs router plugger den bare rett i veggen og fikler med den slik at den akkurat virker og ikke mer. Dermed blir det gjerne til at mange av nettverkene i nabolaget kjører på samme kanal. Se i bruksanvisningen hvordan man skifter kanal, og eksperimenter til du finner den som funker best.

Lenke til kommentar

:D kanal i routeren. Det kan være verdt å sjekke ut. Har jo selvfølgelig plugget den omtrent rett i veggen, etter å ha sikret med langt passord og WPA2 selv.

 

Å teste ut kanaler, blir det bare på manuellt vis det da?

 

Har nylig anskaffet en D-Link DWL-2100AP, som jeg ikke fullt forstår. Den har jeg ikke tilkoblet, men skaffet kun for å eksperimentere. Kan den benyttes til å lytte hvilke kanaler som er ledige?

Lenke til kommentar

Når jeg vet det er kun 2 gipsplater i veggen, og jeg sitter nå 2,5 meter fra router med g-hastighet, og Vista veksler mellom å gi 3 av 5, og 4 av 5 i hastighet, og så med dette utfallet som jeg innimellom opplever.

 

Skal straks kable meg opp mot router og se på dette med kanaler da..

 

EDIT: Det står ett møbel med klær i mellom også da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fikk rotet fram kabel. Ser at den står på kanal 3 og andre kanal 7. Det må være de fabrikkleverte innstillingene. Får se om jeg finner hvor en endrer, og om hvor mange det er å endre mellom.

 

Gjør kanalbytte noen minihopp i frekvens router benytter å sende trafikk på?

Lenke til kommentar

Bør en gjøre noen forandringer på de innstillingen jeg nevner nedenfor?

 

Beacon period: 100

(20 ... 1000)

 

RTS Treshold: 2346

(0 ... 2347)

 

Fragmentation Treshold: 2346

(1 ... 2347)

 

DTIM Interval: 1

(1 ... 255)

Endret av G
Lenke til kommentar

Da ting på auto grået ut kanalvalg, tok jeg og tok vekk haken for dette.

 

Når jeg restartet router, så var kanal byttet til mitt valg. Men secondary channel var fremdeles på 7. Så secondary channel ser ikke ut til å la seg bytte på.

 

Fant ut følgende frekvenser om kanalene:

 

Wireless Channel :

2.412 GHz - CH 1

2.417 GHz - CH 2

2.422 GHz - CH 3

2.427 GHz - CH 4

2.432 GHz - CH 5

2.437 GHz - CH 6

2.442 GHz - CH 7

2.447 GHz - CH 8

2.452 GHz - CH 9

2.457 GHz - CH 10

2.462 GHz - CH 11

2.467 GHz - CH 12

2.472 GHz - CH 13

 

Og så var det noe som heter Transmission Rate, men den lot jeg bare stå på Best Automatic.

Lenke til kommentar

Etter kanalbytte, så har jeg fremdeles bare 3 av 5 dekningsstreker i Vista til min router. Merkelig. Mulig det klesstativet eller den naboen forstyrrer det trådløse nettet nok. Eller at antennene på mitt utstyr ikke står med optimale retninger.

 

Mulig det er tid for å forsøke ytterligere en annen kanal.

Lenke til kommentar

En annen merkelig Vista kuriositet, er forskjellen mellom dekningsstrekene i System Tray og i selve Connect to a network. Hvor:

 

System Tray ofte viser 3 av 5 i dekning.

 

Mens Connect to a network ofte viser mellom 4 av 5 og 5 av 5 dekningsstreker.

Vista er ikke til å stole på. :hm:

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvilket merke anbefales? Vet det er en DIR-855 til omtrent kr 1700,- og en DIR-825 til omtrent kr 1300,- på markedet.

 

Det er jo andre merker en D-Link også. D-Link hele veien eller vurdere konkurrentenes produkter?

 

Vil se om kanalbytte har noe for seg over noen dager før jeg tyr til hardware oppgraderinger. Kan det lønne seg å bytte til n-hastighet eller dual-n-hastighet på Laptop via ett USB-nettverksadapter? Da kan jeg tvinge min DIR-655 til å kun benytte n-trafikk i håp om at det kan hjelpe, men det blir jo bare over 2,4 GHz ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...