Gå til innhold

Innvandringspolitikk og lignende debatter


mad2003

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strupstad:

Jeg ville ha forsiktig med bruk av ordet "rase". Forskning viser at den genetiske forskjellen "rasene" imellom er større enn mellom "rasene". Dessuten vet alle at det finnes gode (hunde)raser og dårlige (hunde(raser), noe som kan bringer innvadringsdebaten på et useriøst spor. Men jeg er enig i hovedpoenget ditt, men du kunne ha formulert deg bedre og mer høflig, og unngå sederlighetsord.

Lenke til kommentar
Så du synes heller at den skal hete "j*vla p*kkis!!!" ?

 

ja, faktisk. folk har bare godt av å bli provosert med jevne mellomrom. det kom også frem en god del meninger i denne diskusjonen, og det er ganske tydelig at langtifra alle nordmenn er videre begeistret for asylsøkere/innvandrere/gjenger.

 

faktum er, asylsøkere er gjester i vårt land. oppfører de seg som normale folk, jobber, lærer seg språket, og (obs: viktig) er takknemmlig for den nye sjansen de har fått, så ønsker jeg dem velkommen med åpne armer. sitter de i sofaen dag ut og dag inn, snylter penger fra sosialen, henger utelukkende med "sine egne", og gjør livet utrygt for snille mennesker, derimot.. på hodet ut.

Lenke til kommentar
Det er bare så synd at så mange med utenlandsk tseende er kjeltringer
Ehm WTF har utseende med vold å gjøre? Ok mange pakistanere driver med ****** i OSLO men ser du indere og tamiler gjøre det samme? Nei det har ingenting med utseende å gjøre men kultur.

 

 

klar over det... for å være 100% ærlig, hvis jeg hadde vært nordmann, ville jeg vært med i nynazist gruppe...

Jeg tenker norsk, men jeg ser vietnamnesisk ut... theres the problem!

ehm ok nå blir det bare teit. Selv trodde eg var norsk helt til den dagen eg ble slått av nazister og alle mine norsker venner bare sto og så på. Er halvt norsk og halvt chilensk i hodet. :wink:
Lenke til kommentar
sitter de i sofaen dag ut og dag inn, snylter penger fra sosialen, henger utelukkende med "sine egne"

Hvorfor tror du at man må på sosialen da? Er det kanskje fordi man ikke får arbeid i dette "flotte" landet? Man kan henge med hvem man vil...btw....tviler på at det er så mange som vil være i nær kontakt med disse menneskene. "det kom også frem en god del meninger i denne diskusjonen, og det er ganske tydelig at langtifra alle nordmenn er videre begeistret for asylsøkere/innvandrere/gjenger. "

 

Tror dere seriøst at dere ville trivdes i dette "fantastiske" landet, eller rettere sagt "verdens beste land å bo i" hvis dere visste at hvis man er innvandrer blir man diskriminert i arbeidslivet, på utesteder og at man blir diskutert om på TV, Radio på forum(!) uten at man har så mye å si politisk? Dere som snakker om "varme Norge og åpne armer" og "kast ut de slemme og la de snille bli" (meget enkel og simpel tankegang om et tema som er mye mer komplisert både på et sosialt og politisk nivå) bør tenke seg om ... dere hadde ment noe helt annet hvis dere hadde vært innvandrer av ikke-vestlig opprinnelse i Norge :wink:

 

BTW Snow_Dog....du har helt rett...man får vite om venner virkelig venner når man kommer i vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Så du synes heller at den skal hete "j*vla p*kkis!!!" ?

 

ja, faktisk. folk har bare godt av å bli provosert med jevne mellomrom. det kom også frem en god del meninger i denne diskusjonen, og det er ganske tydelig at langtifra alle nordmenn er videre begeistret for asylsøkere/innvandrere/gjenger.

 

Å provosere er én ting, men å bruke et helt klart rasistisk utsagn, som i dette tilfellet, er å strekke det altfor langt ut. Og når det gjelder "nordmenns begeistring for asylsøkere/innvandrere/gjenger", så kan du ikke sette disse tre gruppene i samme kategori (har vi ikke allerede diskutert dette temaet?). Videre vil jeg si at det ikke er nyheter at nordmenn ikke jubler i taket for "asylsøkere/innvandrere/gjenger", og jeg har nok blåmerker og sår som bevis. :grumpy:

Lenke til kommentar
sitter de i sofaen dag ut og dag inn, snylter penger fra sosialen, henger utelukkende med "sine egne"

Hvorfor tror du at man må på sosialen da? Er det kanskje fordi man ikke får arbeid i dette "flotte" landet? Man kan henge med hvem man vil...btw....tviler på at det er så mange som vil være i nær kontakt med disse menneskene. "det kom også frem en god del meninger i denne diskusjonen, og det er ganske tydelig at langtifra alle nordmenn er videre begeistret for asylsøkere/innvandrere/gjenger. "

 

Tror dere seriøst at dere ville trivdes i dette "fantastiske" landet, eller rettere sagt "verdens beste land å bo i" hvis dere visste at hvis man er innvandrer blir man diskriminert i arbeidslivet, på utesteder og at man blir diskutert om på TV, Radio på forum(!) uten at man har så mye å si politisk? Dere som snakker om "varme Norge og åpne armer" og "kast ut de slemme og la de snille bli" (meget enkel og simpel tankegang om et tema som er mye mer komplisert både på et sosialt og politisk nivå) bør tenke seg om ... dere hadde ment noe helt annet hvis dere hadde vært innvandrer av ikke-vestlig opprinnelse i Norge :wink:

Øh ikke har så mye å si politisk? Helt ærlig, Sete: Er det virkelig fair at man kan sitte på ræva, uten å kunne verken norsk eller ha null peil på hvilke lover som gjelder her, og at man likevel automatisk får stemmerett (sett at man man har hatt norsk statsborgerskap i ett (1) år)? Tenk deg: Folk som ikke har bodd i dette landet så lenge, og ikke kan noe om norsk politikk skal ha muligheten til å påvirke hvordan landet vårt skal styres?! Det er greit nok at "innvandrere" har stemmerett, men da får de søren meg kunne norsk! Dessuten burde "kravene" økes til minst 5 år (inkl. obligatoriske norskkunnskaper). Men jeg forstår godt at sosialist/semi-kommunistpartiene melker denne folkegruppen; man kan jo ikke klandre dem (f.eks Senterpartiet) for at ingen andre gidder å stemme på dem...

 

Dessuten så er det naturlig at f.eks sikkerhetsvaktene på flyplasser, utesteder osv. er litt mer skeptiske til "utlendinger" i disse turbulente tider. Forresten: Hvor lenge siden var det en bunch med helkristne fundamentalister kræsjet fly inn i skyskrapere (jeg tror nok at busemennene som brant opp 11. september har det deilig og varmt... I helvete :lol: Ble vel ikke så "mange kæbe og pole" i paradiset :roll: )?

Lenke til kommentar
Tenk deg: Folk som ikke har bodd i dette landet så lenge, og ikke kan noe om norsk politikk skal ha muligheten til å påvirke hvordan landet vårt skal styres?! Det er greit nok at "innvandrere" har stemmerett, men da får de søren meg kunne norsk! Dessuten burde "kravene" økes til minst 5 år (inkl. obligatoriske norskkunnskaper).

 

Dette er jeg enig i, norskkurs burde være obligatorisk.

 

Dessuten så er det naturlig at f.eks sikkerhetsvaktene på flyplasser, utesteder osv. er litt mer skeptiske til "utlendinger" i disse turbulente tider.

 

Ja, det er naturlig, men det er ikke rettferdig. Sikkerhetssjekking burde være like nøye på alle, og ikke basert på utseende. Du har ingen anelse om hvor kjipt det er å gå inn på Kiwi og føle at alle de ansatte følger deg med falkeblikk. Eller når man skal inn på et utested og dørvakten spør: "du skal vel ikke finne på noe bråk håper jeg" eller "hold deg unna bråk, jeg skal følge med på deg". Blir jo rett og slett irritert og sinna.

Lenke til kommentar

Dessuten så er det naturlig at f.eks sikkerhetsvaktene på flyplasser, utesteder osv. er litt mer skeptiske til "utlendinger" i disse turbulente tider.

 

Ja, det er naturlig, men det er ikke rettferdig. Sikkerhetssjekking burde være like nøye på alle, og ikke basert på utseende. Du har ingen anelse om hvor kjipt det er å gå inn på Kiwi og føle at alle de ansatte følger deg med falkeblikk. Eller når man skal inn på et utested og dørvakten spør: "du skal vel ikke finne på noe bråk håper jeg" eller "hold deg unna bråk, jeg skal følge med på deg". Blir jo rett og slett irritert og sinna.

Det er jeg enig i. Jeg ville iallfall gått fra butikken hvis jeg fikk beskjed om "vi følger med på hva du gjør", eller si ifra at jeg faktisk forventer meg anstendig behandling som kunde., og at de burde holde kjeft inntil de ser at jeg grafser med meg alle fudge-karamellene ;-)

 

Det er uansett ganske vanskelig å være helt rettferdig, hvis man allerede har dårlig erfaring med enkelte etniske grupper/kulturer. Men jeg er enig med deg i at det er uakseptabelt å "kaste folk på dør" pga. hudfarge, med mindre de har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
sitter de i sofaen dag ut og dag inn, snylter penger fra sosialen, henger utelukkende med "sine egne"

Hvorfor tror du at man må på sosialen da? Er det kanskje fordi man ikke får arbeid i dette "flotte" landet? Man kan henge med hvem man vil...btw....tviler på at det er så mange som vil være i nær kontakt med disse menneskene. "det kom også frem en god del meninger i denne diskusjonen, og det er ganske tydelig at langtifra alle nordmenn er videre begeistret for asylsøkere/innvandrere/gjenger. "

 

Tror dere seriøst at dere ville trivdes i dette "fantastiske" landet, eller rettere sagt "verdens beste land å bo i" hvis dere visste at hvis man er innvandrer blir man diskriminert i arbeidslivet, på utesteder og at man blir diskutert om på TV, Radio på forum(!) uten at man har så mye å si politisk? Dere som snakker om "varme Norge og åpne armer" og "kast ut de slemme og la de snille bli" (meget enkel og simpel tankegang om et tema som er mye mer komplisert både på et sosialt og politisk nivå) bør tenke seg om ... dere hadde ment noe helt annet hvis dere hadde vært innvandrer av ikke-vestlig opprinnelse i Norge :wink:

Øh ikke har så mye å si politisk? Helt ærlig, Sete: Er det virkelig fair at man kan sitte på ræva, uten å kunne verken norsk eller ha null peil på hvilke lover som gjelder her, og at man likevel automatisk får stemmerett (sett at man man har hatt norsk statsborgerskap i ett (1) år)? Tenk deg: Folk som ikke har bodd i dette landet så lenge, og ikke kan noe om norsk politikk skal ha muligheten til å påvirke hvordan landet vårt skal styres?! Det er greit nok at "innvandrere" har stemmerett, men da får de søren meg kunne norsk! Dessuten burde "kravene" økes til minst 5 år (inkl. obligatoriske norskkunnskaper). Men jeg forstår godt at sosialist/semi-kommunistpartiene melker denne folkegruppen; man kan jo ikke klandre dem (f.eks Senterpartiet) for at ingen andre gidder å stemme på dem...

 

Dessuten så er det naturlig at f.eks sikkerhetsvaktene på flyplasser, utesteder osv. er litt mer skeptiske til "utlendinger" i disse turbulente tider. Forresten: Hvor lenge siden var det en bunch med helkristne fundamentalister kræsjet fly inn i skyskrapere (jeg tror nok at busemennene som brant opp 11. september har det deilig og varmt... I helvete :lol: Ble vel ikke så "mange kæbe og pole" i paradiset :roll: )?

For det første...din post (også psilosybe sin) bærer preg av fordommer. Men jeg vil helst ikke diskutere dette siden nesten hele denne tråden har uttrykt dette. Så jeg sier stopp her.

Når det gjelder det politiske...innvandrere er skyteskiver i politikken. Politiske partier utnytter dette og samler stemmer...

Og et lite tankekors ... må man ikke bo i landet i 7 år (4 år for nordiske søkere) for å få norsk statsborgerskap?

Lenke til kommentar

Dessuten så er det naturlig at f.eks sikkerhetsvaktene på flyplasser, utesteder osv. er litt mer skeptiske til "utlendinger" i disse turbulente tider.

 

Ja, det er naturlig, men det er ikke rettferdig. Sikkerhetssjekking burde være like nøye på alle, og ikke basert på utseende. Du har ingen anelse om hvor kjipt det er å gå inn på Kiwi og føle at alle de ansatte følger deg med falkeblikk. Eller når man skal inn på et utested og dørvakten spør: "du skal vel ikke finne på noe bråk håper jeg" eller "hold deg unna bråk, jeg skal følge med på deg". Blir jo rett og slett irritert og sinna.

Jerre, jeg vet nøyaktig hvordan det er...og gjett hvem de spør først om jeg har betalt når jeg besøker kompiser på lan da? Og hvor lenge bussjåføren ser på busskortet mitt når jeg tar bussen hjem fra skolen? Hverdagsrasisme kalles dette, noe som gjør livet meget bittert for en liten del av den norske befolkningen. Spesielt for unge mennesker som blir konstant minnet på om at de er ikke som alle andre og må behandles deretter. http://www.sos-rasisme.no

 

Nå tror jeg ikke at jeg poster i denne tråden mer...(med mindre det kommer opp noe superprovoserende ;) ) Denne tråden har lært meg mye...men jeg gjør som tokr og takker for meg (?)

Jerre med flere andre...jeg er glad jeg finner noen som er i samme båt som meg (ihvertfall nesten da!) som jeg kan snakke om akkurat disse tingene med.

Lenke til kommentar
Å provosere er én ting, men å bruke et helt klart rasistisk utsagn, som i dette tilfellet, er å strekke det altfor langt ut.

 

syns egentlig ikke "p@kkis" er særlig rasistisk, jeg. et negativt ladet ord, så definitivt, men ikke rasistisk.

 

For det første...din post (også psilosybe sin) bærer preg av fordommer.  

 

selvfølgelig er det fordommer ute og går, og det har jeg aldri lagt skjul på. jeg skrev vel allerede i min første post at jeg er vel vitende om at jeg er farget av evinnelige oppslag i tabloiod-aviser, og VET at det bare er en liten andel utlendinger som lager kvalme.

 

psilocybe, ikke sybe.

 

edit: den %"¤#!"# autosensuren.

Lenke til kommentar
Å provosere er én ting, men å bruke et helt klart rasistisk utsagn, som i dette tilfellet, er å strekke det altfor langt ut.

 

syns egentlig ikke "etnisk nordmann" er særlig rasistisk, jeg. et negativt ladet ord, så definitivt, men ikke rasistisk.

 

Etnisk nordmann?? Jeg snakker om dette temaets gamle topic, altså "j*vla p*kkis!!!". Det siste ordet er jo klart rasistisk, for heter det ikke egentlig pakistaner? Og det første ordet er bare med på å forsterke kommentaren.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at "j*vla p*akkis er blitt et dagligdags begrep. Fordommer og holdninger kommer ikke av seg selv.

Det siste ordet er jo klart rasistisk, for heter det ikke egentlig pakistaner?

Rasisme vil si at man mener en rase er bedre enn en annen. Rasisme er et ord som er blitt misbrukt og ødelagt. Å si "p*akkis" handler ikke om rasisme, men holdninger og gruppementalitet. Før i tiden brukte man ordet "lapp" om samer, og dette handlet overhode ikke om rasisme, men holdninger.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at "j*vla p*akkis er blitt et dagligdags begrep. Fordommer og holdninger kommer ikke av seg selv.  
Det siste ordet er jo klart rasistisk, for heter det ikke egentlig pakistaner?

Rasisme vil si at man mener en rase er bedre enn en annen. Rasisme er et ord som er blitt misbrukt og ødelagt. Å si "p*akkis" handler ikke om rasisme, men holdninger og gruppementalitet. Før i tiden brukte man ordet "lapp" om samer, og dette handlet overhode ikke om rasisme, men holdninger.

 

Det å mene at en rase er bedre enn en annen tilhører nazismens ideologi. Rasisme er å ikke like noen pga hudfarge, religion osv. Mulig dere ikke synes "p*kkis" er rasistisk, men det synes nok ikke de som faktisk er fra Pakistan.

 

Dette blir mine siste ord om dette temaet, så får de som gidder å fortsette denne umulige diskusjonen, holde på til solen går ned.

 

Takk for meg

Lenke til kommentar

Dette blir nesten en digresjon, men må allikevel understreke at såkalte "raser" ikke eksisterer. En mørkhudet fra Somalia kan ha mer til felles genetisk med Ola Nordmann borti gata, enn med en annen mørkhudet fra samme land. Å tenke "raser" er utdatert, og vitner oftest om fordommer og lager et veldig forenklet svart/hvitt verdensbilde.

 

Men men...dette var det jeg egentlig skulle:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/04/18/325689.html

Lenke til kommentar
Hva vet du egentlig om innvandring?

 

De er mange, voldelige, kan knapt norsk og gifter seg med nær slekt. Eller? Test deg selv - hva vet du egentlig om innvandrere og integrering i Norge?

Når skal folk for fan meg si Muslimske innvandrere og andre vanlige ikke muslimske utlendinger? :evil: STOR forskjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...