Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Knuse/slå inn i ting pga. raseri?


Gjest Guest_Donald Duck_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det optimale er en absolutt impulskontroll, men det igjen avhenger av evnen til å takle press, selv når presset handler om "tingenes iboende faenskap".

 

Denne evnen handler ikke bare om å lære seg å mestre de spesifikke situasjonene,

men også hvordan man møter disse situasjonene.

 

Hvordan man møter disse situasjonene er avgjørende for læringskurven,

er man i forsvar eller angrep, eller litt av begge, eller ingen av delene....

 

Det er viktig å lytte til kroppen og sinnet i det man møter en utfording i hverdagen, og spørre seg selv om man har utstyrt seg selv med riktig instilling(verktøy) for best å takle situasjonen.

 

Det kan også være nyttig i ha et bevisst forhold til at situasjoner preger oss dithen at vi kan "ta med oss en instilling/verktøy/sinnsstemning" over i et miljø hvor den ikke hører hjemme. Hvor konsekvensen er a vi ubevisst sender signaler til omgivelsene som naturligvis kommer i retur, uten av vi fatter eller forstår at det har utspring i oss selv, dette i samme øyeblikk som vi lurer på hva som er galt med miljøet vi oppholder oss i....

 

Dette å skifte miljø mange mange ganger om dagen er et fenomen som absolutt hører tiden til, men fører naturligvis ofte også til mental tretthet. Aldri for har så mange følt utbrenthet på kroppen og sinnet, selv unge barn kan lide under denne tendensen.

 

Jeg mener at tap av imulskontroll er ikke en isolert og enestående tendens,

men at det ALLTID har bakenforliggende faktorer, som kan variere i sammensetning fra person til person. Så det å telle til 10, "roe seg ned" e.l. vil bare være å tøyle et symptom på et mye større mentalt problem man kanskje bør se nærmere på....

 

Allikvel er jeg tilhenger av "å ventilere" den eventuelle frustrasjon i en slik grad at det ikke skaper større konsekvenser enn man er i stand til å akseptere.

Men, i en "allerede uheldig mental tilstand" er det en vanskelig balansegang.

Samtidig vil det å kontrollere sinnet i en slik grad at man "stenger det inne" kunne føre til en ganske alvorlig depresjon som kan komplisere sinnet i langt større grad enn hva det var i utgangspunktet. Dessuten kan innestengt agressjon etablere meget uheldige tankemønstre, hvor man billedgjør den eventuelle agressjonen i sitt eget sinn. Slik raffinert agressjon vil med tiden også MÅTTE ut.....figure the rest i u dare.....

 

Med en "allerede uheldig mental tilstand" sikter jeg til den opplagte bakenforliggende problematikken. Enklere sagt: "ingen røyk uten ild"

 

Hilsen

"Autorisert Dørknuser Med To Vridde Fingre Og INGEN Knoker Igjen På Høyerehånda"

 

 

edit:typo

Endret av flu
Lenke til kommentar

Dess oftere man slipper kontrollen, dess vanskeligere blir det å kontrollere seg neste gang. Det er ikke bra for selvkontrollen. Letting Out Aggression Is Called Bad Advice:

 

The theory holds that when angry feelings are repressed, pressure builds up. If the pressure is not released, the logic goes, psychological or physical problems can result. Many self-help books advocate a cathartic approach to anger management. One, the researchers wrote, ''recommended that angry people twist a towel, punch a pillow, wallop a punching bag, hit a couch with a plastic baseball bat, throw rocks or break glass to reduce pent-up anger.''

 

Over the past three decades, however, psychologists have tested the catharsis theory and found virtually no evidence for it.

 

Dersom du er sint, snakk med deg selv eller andre. Hva godt kommer det av at jeg er sint nå? Hva er det egentlig som gjør meg sint? Løser det problemene? Hva konstruktivt/ positivt kommer det ut av den negative situasjonen?

 

Ofte kommer det noe positivt ut av situasjonen selv om det er vanskelig å se. Har du blitt snytt, har du i det minste lært til neste gang. Har du kranglet med noen, lærer du litt mer om hvordan det er lurt å takle en konfrontasjon neste gang. Er det mer alvorlige ting som plager, så må man kanskje vurdere profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar

Må innrømme det har sprutet taster i alle retninger etter tapte CS runder osv i mine yngre dager, som nevnt tidligere i tråden var CRT en fin ting, den tålte masse :p

Har aldri ødelagt noe mer en noen billige tastatur + en CD som fløy ut vinduet en gang.

Skal også nevnes at jeg aldri har vært i slåsskamp eller mistet besinnelsen i noen annen sammenheng...

Kan jo også nevne at dette er noe jeg har vokst fra, og det er vel gjerne en del år siden jeg følte trang til å delje knyttneven i bordet :p

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER

Trådstarter her. Den eneste tingen av verdi som jeg kommer på at jeg har knust er en gammel mobiltelefon, Nokia 33-10, som jeg har hatt i 9 år. Skjedde i sommer. Var full og ble sinna, telefonen gikk i bordet så delene sprutet. Men var da på tide med ny telefon uansett :p

 

Jeg mener å ha ødelagt en gammel sykkel også pga at jeg ble sinna i fylla. Mener å huske at jeg løftet den opp over hodet og dælja den i asfalten flere ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Har tidligere hatt tendens til det som trådstarter snakker om, det som fikk meg til å skjerpe meg var negativ reaksjon fra omgivelsene. Var en fyr som stjal alt av mobiler og verdisaker i klassen min mens vi hadde gym, når jeg kom opp i klasserommet senere "ommøblerte" jeg det. Dette resulterte i blikk fra medelever som indikerte "hva i h holder du på med", og dette var fra folk som var blitt frastjålet mye verre ting enn meg(en gammel mobil).

 

Ellers er det tåpelig av folk å avfeie ting, hva som funker er individuelt. Telletaktikken har reddet meg i et par situasjoner. Tenk på hva andre ville ha tenkt om deg om de hadde sett deg gjøre det du gjør. For rambomodus hvor man ikke har sjangse til å roe seg ned er boksesekk et godt alternativ, for slike situasjoner blandt folk er det lureste å bare forlate situasjonen om mulig synes jeg :)

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det som irriterer meg mest er software... Får jo faen aldri tatt tilbake!!!

Har du aldri avinstallert programmer i raseri? Jeg pleier å overskrive filene 7 ganger for virkelig å gni det inn. :tease:

 

Haha nei det er mas! x) Sier som regel til meg selv til feks nye msnen. Hadde det kostet penger hadde jeg faen meg saksøkt firmaet!!! Haha, er så herlig og legge det opp på facebook for er så jævla mange som har samma problem. Baksnakke dritten så jævelig haha. Vet det er barnslig men gir jo meg en form for "revenge".

Lenke til kommentar

Ja dette er normalt. Var en gang jeg sto opp sent til skolen pga pappa ikke klarte aa vekke meg, saa jeg dro til veggen med haanda jeg har ring paa. Endte med at 2 knoker vokste, lillefingerknoken var hoven i 1 mnd etterpaa, er fortsatt brusk som har bygget seg opp, saa den er unormalt stor, i tillegg gravde ringen seg litt inn i langefingeren pga den sto litt ut.. Et fint arr over fingern :)

 

Det var fordi jeg altsaa var forsinka... Skjedd mange ganger at jeg blir sur som dette for mindre aarsaker. F.eks at det ikke er mer smoer igjen hjemme.

Lenke til kommentar

Joda kan være normalt i visse megnder. Jeg vet av flere som var til å begynne med slik at de slo i ting, mange har øddelagt dyre ting, andre sine ting og måtte ersatte ting på leiligheter. Flere av diss har gått for langt å slått både dama si og andr folk. Jeg synes at viss du føler at det begynner å bli mye eller ta over hånd så vil jeg ha råd ført meg med legen:)

Lenke til kommentar

Eg har benda ein kniv til det ugjenkjennelege, knust ei sleiv, knekt av eit hjul på kontorstolen og banka panna så hardt inn i ein murvegg at eg nesten besvimte.

 

Raseriet mitt er alltid fortjent, klikkar aldri pga småting som hardware og/eller software som ikkje funkar, tape på eit spel, øydeleggje mat, osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...