Gå til innhold

Optimalt antall eksponeringer for HDR

Anbefalte innlegg

Som kanskje noen har fått med seg har jeg laget en liten sak kalt "EKKO", som tar over styringen av digitale speilreflekskameraer. (En egen tråd om dette her.) Jeg fikk spørsmål om å implementere HDR i denne, slik at en kan kun trykke på en knapp, så taes alle eksponeringene i rask rekkefølge uten å endre noen innstillinger på kameraet. Fra før har jeg ingen erfaring med å ta HDR bilder, og lurer på hva som gir best resultat.

I guiden som dukket opp på akam for noen dager siden var fire eksponeringer benyttet, mens andre steder har jeg sett langt flere, som denne karen beskriver, han bruker 10.

Jeg ønsker å finne en optimal setting, slik at kun ett trykk gir en perfekt HDR-eksponering. Til nå har jeg tenkt 7 eksponeringer, (tre over og tre under "normal"), i 1EV stopp. Dette vil med en "normal" eksponeringstid på 1/10s gi eksponeringene 1/80s, 1/40s, 1/20s, 1/10s, 1/5s, 1/2.5s og 1/1.125s. Er det noen som tror dette fungerer godt, eller burde det vært annerledes?

-Sebastian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ett antall eksponeringer som er riktig i alle situasjoner, det kommer ann på hvor mye kontrast det er motivet. Noen ganger er to nok, andre kanskje ti.

Med kamera i manuell, sett ønsket blenderåpning og juster lukkertiden til det ikke er noen blinkende "highlights" eller at histogrammet ikke har klatret opp på høyre side. Med +1-2 EV kompensasjon mellom hvert bilde, tas det antall bilder som gjør at venstre del av histogrammet ender opp på midten. Først da har man tatt nok bilder til å dekke hele kontrastområde av motivet. Det er dog ikke alltid ønskelig å ha fulle detaljer i skyggepartiene, men da har man i hvertfall muligheten. Det er værre hvis man tar for få, da motivet kanskje ikke er der lenger, eller at lysforholdene har forandret seg, til at man kan ta flere bilder.

Det er også viktig at man bare justerer lukkertid, da blenderåpning også regulerer dybdeskarpheten. Samt at man setter manuell hvitbalanse, da jeg har erfart auto hvitbalanse har en tendens til å hoppe litt rundt. Jo mer man setter riktig i kamera, jo mindre tid trenger man etterpå foran dataskjermen, ofte kan det ikke engang rettes på.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

En annen metode er å låse 2 av 3 variable (blender, lukkertid, iso), og benytte spotmåling. Ved å foreta lysmåling på det lyseste og det mørkeste punktet i scenen kan man regne seg til det dynamiske spennet i scenen ganske enkelt. Deretter kan man dele inn dette spennet i passe mange intervaller, og få antall eksponeringer som er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...