Enceladus Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Skal opprette en "Gjest" bruker på Ubuntu uten passord. Men det virker som om jeg må ha passord. Er dette nødvendig? Hvordan får jeg kontoen uten passord? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Skal opprette en "Gjest" bruker på Ubuntu uten passord. Men det virker som om jeg må ha passord. Er dette nødvendig? Hvordan får jeg kontoen uten passord? Nei det er ikke nødvendig slik jeg ser det.. Hvordan skal guest-brukeren benyttes etter opprettelsen? Mulig du kan benytte kommandoen: $ adduser --disabled-password gjest Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du kan velge automatisk innlogging, og et enkelt passord (1234) For å aktivere automatisk inlogging: System -> Administrasjon -> Login Screen Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Den manuelle måte: Alt+F2 gnome-terminal sudo su - mkdir /home/brukernavn groupadd -g 1001 brukernavn echo "brukernavn::1001:1001::/home/brukernavn:/bin/bash" >> /etc/passwd chown -R brukernavn:brukernavn /home/brukernavn/ exit Merk at dette gir deg passordløs innlogging i terminal, for å benytte seg av dette i X11/KDM/GDM, må man "jukse" litt. Bytt ut linje 3 med følgende: echo "brukernavn:$1$VNMbpxGH$sew7cnwH9ixU.x27UbFNn.:1001:1001::/home/brukernavn:/bin/bash" >> /etc/passwd Denne linje vil gi deg innlogging med [ENTER] både i terminal og X11. Endret 16. januar 2010 av olear Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Det skal være en adminstrator konto og en Gjest konto. Administrator har passord, gjest har ikke passord. Gjest har tilgang på alle programmer, internett ol. Men kan ikke gjøre systemendringer eller legge inn programmer. Kan noen ta det steg for steg hva som må gjøres for å få dette til? (siden jeg ikke er noen avnsert bruker) Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Ingen som kan hjelpe meg litt her? olear forklarte det på en litt for avansert måte for meg, skønner bla ikke hva alle forkortelsene står for Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå