Fjellfin Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jeg er fullstendig blank på videolaging, er en gammel gubbe son har drassa på speilrefleks hele livet... Går til innkjøp av Canon hf-s10 nå, men har møtt veggen på: a) kan du anbefale et enkelt, greit og billig sd kort på 16 gb så jeg har i reserve. b) Mikrofon. jeg skulle selvfølgelig handla DM-100, men syns den var litt dyr. -- hva kan du anbefale som et billigere alternativ for opptak av naturen, fugler, blomster, fjell, fossefall, hjortebrøl etc ? Røde? c) Myggmik, enkel grei og god. Så en youtube film om ATR3350, den var mono, har du andre forslag? Tusen takk for hjelpen! Arild Endret 16. januar 2010 av Fjellfin Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg har selv en HF-S100 som er det samme som HF-S10, men uten innebygget minne. a) Jeg bruker selv Kingston 16 GB class 4 kort til 299 kr. Du må ha minst class 4 eller høyere. Jo høyere class, jo raskere er kortet. Men det har ingen praktisk betydning for opptak av videoen. Det er kun når du kopierer til PCen at høyere class går raskere. Dessuten vil ikke noen av de raskeste fungere på dette kameraet. Class 2 må du holde deg unna fordi de er for trege. b) Jeg har en Røde Videomic som jeg brukte på mitt gamle Canon HV30. Lyden på denne var utrolig god. Men denne passer ikke til HF-S10/100, som bruker en mini-shoe. Alternativet var å kjøpe en skinne og montere kameraet på denne, men det blir for mye herk. Dessuten stjeler skinna gjengene for å montere på stativ. Det vil si at du ikke kan ha på stativ med mic samtidig. Jeg endte opp med å kjøpe DM-100. Det var absolutt verdt pengene! Lyden er etter min mening like god som Røde. Fordelen med Røde er at den bruker standard 3,5 mm stereoplugg og standard sko. Den har også innebygget highpass (delefilter) som kutter de dypeste frekvensene under filming i vind/bil/fly/osv. Men der stopper det. Røde går på et 9 volts batteri som skal holde i 1000 timer. Jeg glemmer av å til å slå på mikrofonen. Og så lenge mikrofonen er koblet til kameraet er den innebygde mikrofonen deaktivert. Da blir det videoklipp uten lyd. Røde er også relativt stor. Den er såpass stor at mikrofonen ikke kan sitte på den under transport. Jeg må derfor ta den av og på når jeg er på ferie/tur. En gang lot jeg den bli liggende i sekken på kameraet, og da røk to av gummistrikkene som demper mikrofonen. Disse gummistrikkene lager forresten gnikkelyder når kameraet blir utsatt for vibrasjoner. Det er litt irriterende. Røde er kun i mono. Du kan kjøpe stereo-versjonen, men den er schwindyr. DM-100 har derimot klare fordeler. For det første er dette en såkalt hot-shoe. Det vil si at den får strøm fra kameraet og overfører lyden via skoen. Det er derfor ikke nødvendig med batteri eller å huske på å slå den på. Mikrofonen er såpass liten at den passer inn i veska (fraskrudd) sammen med kameraet i en mellomstor speilrefleksbag. Det gjør ferie og reiser mye mer behagelig. Det følger med dead cat til DM-100. Denne har vist seg å være super selv under vind. Mikrofonen har en eller slags form for demping også, ikke like avansert som på Røde, men den fungerer bra og tar mye mindre plass. Dead cat til Røde koster ca. 300 kr i tillegg. DM-100 har tre modi: 120° stereo, 90° stereo og shotgun (mono). Da kan du selv bestemme hvor bredt eller smalt du vil konsentrere lyden. Den har ikke delefilter som Røde har. Men på en annen side er det bedre å bruke delefilter i videoredigeringsprogrammet. Der har du mye mer kontroll på delefrekvens. c) Det enkleste er å bruke en eller annen form for trådløs mic. De billige er crap. Du må nok opp i 4-5000 kr for at det skal bli bra. Eventuelt kan du kjøpe en Sony Minidisc-spiller til ca. 2-3000 kr. Lenke til kommentar
Fjellfin Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 En som kan så meget om video og bruker Geranium pratense i avataren, må bare bli suksess! Tusen takk, får se nøye på dm-100. Her er en illustrert utgave av innlegget: iTrollheimen.net - Forum Legger snart ut noen videoklipp på min Facebook profil. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Takk for god tilbakemelding Jeg prøver så godt jeg kan med å dele min erfaring med andre. Jeg har lest gjennom innlegget ditt. Det så mye bedre ut med bilder og litt mer formatering (fet skrift, luft, etc). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå