Gå til innhold

telefon, PC og skatt..

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvordn tlf.uftgifter føres når det gjelder mva?

Bruker jo sjablonregelen, og fører alle tlf/internettkostnader på firmaet, og tilbakefører. Men hva med mva? Hvis jeg fører alle tlf.kostnadene på 6900 så blir jo da mva trukket fra og jeg får den tilbake ve neste mbva-oppgjør. Hva så når jeg skal tilbakeføre etter sjablonregelen? Skal jeg da også føre mva, slik at jeg må betale tilbake den mva som gjelder privat bruk?

Og hva med PC-kjøp? Skal det føres på 6500? Jeg bruker den jo også privat, skal jeg da kanskje føre kun 50% av innkjøpsprisen på firmaet, slik at jeg da får tilbake halve mva, og resten på en f.eks 2069-konto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Noen som vet hvordn tlf.uftgifter føres når det gjelder mva?

Bruker jo sjablonregelen, og fører alle tlf/internettkostnader på firmaet, og tilbakefører. Men hva med mva? Hvis jeg fører alle tlf.kostnadene på 6900 så blir jo da mva trukket fra og jeg får den tilbake ve neste mbva-oppgjør. Hva så når jeg skal tilbakeføre etter sjablonregelen? Skal jeg da også føre mva, slik at jeg må betale tilbake den mva som gjelder privat bruk?

Og hva med PC-kjøp? Skal det føres på 6500? Jeg bruker den jo også privat, skal jeg da kanskje føre kun 50% av innkjøpsprisen på firmaet, slik at jeg da får tilbake halve mva, og resten på en f.eks 2069-konto?

Svaret har du her:

Det foreligger fradragsrett for inngående merverdiavgift på kostnader til EK-tjenester til bruk i den avgiftspliktige virksomheten, jf. Merverdiavgiftsloven 1969 § 21.

Det foreligger derimot ikke fradragsrett for den andelen som refererer seg til privat bruk eller til bruk i ikke-avgiftspliktig virksomhet.

Du har med andre ord ikke fradrag for mva på den biten som du bruker privat! Det samme gjelder pc en din så bokføring blir som du skisserer dersom 50% er korrekt forholdstall.

Uansett ved et eventuelt bokettersyn så ligger du langt bedre an dersom du har gjort en vurdering, enn hvis du har ført alt til fradrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...