Gå til innhold

(Win7, X58) Sliter med å få RAID til å fungere

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på følgende maskinvare:

MSI X58 Pro-E Hovedkort

12GB Corsair XMS 1600Mhz RAM

Intel i7 920 @ ~3kMhz

XFX (?) Raedon HD4350

3x Samsung F3 1TB SATA

2x generisk, gammel 80GB IDE

AOpen BR-drev

Kjører på Win7 Ultimate x64

Alt er nytt untatt de to IDE-diskene.

Med dette har jeg lyst til å få til:

1x Samsung F3 som OS-disk og "uviktige" data (Tenker på å få i to partisjoner, en til OS og en til annet. Blir så mye greiere filstruktur.)

2x Samsung F3 i RAID1 til viktige data som ferie/familiebilder og desslike.

De to 80GB er fra den gamle stasjonære, de skal tømmes og gjøres noe annet med, jeg tenker ikke å ha de i maskinen permanent.

Jeg fikk delene, satte opp med den ene F3-disken og installerte Win7 og en del andre nødvendigheter. Har oppdaterte drivere til alt tenkelig.

Så satte jeg i de to andre diskene på SATA, og samtidig de to IDE-diskene. Jeg fant ikke ut av hvordan i alle dager jeg skulle få til RAID, og etter et antall nedlastinger fra Intel med rare navn fikk jeg endelig ned Matrix-kontrolleren. Jeg fikk satt diskene i RAID, men så måtte jeg flytte systemdisk over på den SATA-porten som ikke gikk på Intel-chipsettet for å få startet windows. Før det restartet den under innloggingen.

Nå får jeg bootet fra IDE som default, må velge Win7-disken manuelt, og Windows finner ikke RAID-arrayet.

Kan noen hjelpe meg med å fikse dette? Jeg har aldri satt opp RAID før, og ble i det hele tatt bare forvirret av hele opplegget.

Edit: Småplukk

Endret av SiegHallo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er det du gjør i BIOS. Du må fortelle kontrolleren at den skal være i RAID mode.

Så dukker det opp en ny melding i BIOS hvor du må trykke på en tast for å komme inn i RAID oppsettet. Her forteller du hvilken type RAID du skal ha, og hvilke disker som skal være med i arrayet.

OS disken må ikke være tilkoblet denne kontrolleren, for du har installert Windows med kontrolleren i vanlig modus, uten RAID driver.

Når dette er klart og du kjører Windows så skal RAID arrayet dukke opp som en vanlig disk i Diskbehandling.

Med forbehold om at ting ikke gjøres så veldig annerledes med X58 enn tidligere chipsett.

Lenke til kommentar
Det viktigste er det du gjør i BIOS. Du må fortelle kontrolleren at den skal være i RAID mode.

Så dukker det opp en ny melding i BIOS hvor du må trykke på en tast for å komme inn i RAID oppsettet. Her forteller du hvilken type RAID du skal ha, og hvilke disker som skal være med i arrayet.

Jeg satte kontrolleren til RAID, og i Intel-menyen som dukker opp senere var det da tre disker, den ene var OS-disken. Jeg satte de to andre til en Raid1, og fikk ikke bootet. Koblet OS-disk over på en annen kontroller, og fikk bootet (dog, den bootet IDE først). Nå finner ikke Windows det RAID-volumet jeg har. Jeg får opp C: (osdisk), D: (BR-drev), E: og F: (de to IDE-diskene), og G: (en Daemontools-stasjon)

OS disken må ikke være tilkoblet denne kontrolleren, for du har installert Windows med kontrolleren i vanlig modus, uten RAID driver.

Slik står det nå.

Når dette er klart og du kjører Windows så skal RAID arrayet dukke opp som en vanlig disk i Diskbehandling.

Med forbehold om at ting ikke gjøres så veldig annerledes med X58 enn tidligere chipsett.

Det gjør det altså ikke. Den dukker opp i Enhetsbehandling, men jeg får ikke benyttet meg av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...