Carpe Dam Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jeg sitter på følgende maskinvare: MSI X58 Pro-E Hovedkort 12GB Corsair XMS 1600Mhz RAM Intel i7 920 @ ~3kMhz XFX (?) Raedon HD4350 3x Samsung F3 1TB SATA 2x generisk, gammel 80GB IDE AOpen BR-drev Kjører på Win7 Ultimate x64 Alt er nytt untatt de to IDE-diskene. Med dette har jeg lyst til å få til: 1x Samsung F3 som OS-disk og "uviktige" data (Tenker på å få i to partisjoner, en til OS og en til annet. Blir så mye greiere filstruktur.) 2x Samsung F3 i RAID1 til viktige data som ferie/familiebilder og desslike. De to 80GB er fra den gamle stasjonære, de skal tømmes og gjøres noe annet med, jeg tenker ikke å ha de i maskinen permanent. Jeg fikk delene, satte opp med den ene F3-disken og installerte Win7 og en del andre nødvendigheter. Har oppdaterte drivere til alt tenkelig. Så satte jeg i de to andre diskene på SATA, og samtidig de to IDE-diskene. Jeg fant ikke ut av hvordan i alle dager jeg skulle få til RAID, og etter et antall nedlastinger fra Intel med rare navn fikk jeg endelig ned Matrix-kontrolleren. Jeg fikk satt diskene i RAID, men så måtte jeg flytte systemdisk over på den SATA-porten som ikke gikk på Intel-chipsettet for å få startet windows. Før det restartet den under innloggingen. Nå får jeg bootet fra IDE som default, må velge Win7-disken manuelt, og Windows finner ikke RAID-arrayet. Kan noen hjelpe meg med å fikse dette? Jeg har aldri satt opp RAID før, og ble i det hele tatt bare forvirret av hele opplegget. Edit: Småplukk Endret 16. januar 2010 av SiegHallo Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det viktigste er det du gjør i BIOS. Du må fortelle kontrolleren at den skal være i RAID mode. Så dukker det opp en ny melding i BIOS hvor du må trykke på en tast for å komme inn i RAID oppsettet. Her forteller du hvilken type RAID du skal ha, og hvilke disker som skal være med i arrayet. OS disken må ikke være tilkoblet denne kontrolleren, for du har installert Windows med kontrolleren i vanlig modus, uten RAID driver. Når dette er klart og du kjører Windows så skal RAID arrayet dukke opp som en vanlig disk i Diskbehandling. Med forbehold om at ting ikke gjøres så veldig annerledes med X58 enn tidligere chipsett. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Det viktigste er det du gjør i BIOS. Du må fortelle kontrolleren at den skal være i RAID mode. Så dukker det opp en ny melding i BIOS hvor du må trykke på en tast for å komme inn i RAID oppsettet. Her forteller du hvilken type RAID du skal ha, og hvilke disker som skal være med i arrayet. Jeg satte kontrolleren til RAID, og i Intel-menyen som dukker opp senere var det da tre disker, den ene var OS-disken. Jeg satte de to andre til en Raid1, og fikk ikke bootet. Koblet OS-disk over på en annen kontroller, og fikk bootet (dog, den bootet IDE først). Nå finner ikke Windows det RAID-volumet jeg har. Jeg får opp C: (osdisk), D: (BR-drev), E: og F: (de to IDE-diskene), og G: (en Daemontools-stasjon) OS disken må ikke være tilkoblet denne kontrolleren, for du har installert Windows med kontrolleren i vanlig modus, uten RAID driver. Slik står det nå. Når dette er klart og du kjører Windows så skal RAID arrayet dukke opp som en vanlig disk i Diskbehandling. Med forbehold om at ting ikke gjøres så veldig annerledes med X58 enn tidligere chipsett. Det gjør det altså ikke. Den dukker opp i Enhetsbehandling, men jeg får ikke benyttet meg av den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Er sjeldent jeg gjør dette selv. Men du bør ha Intel Matrix Storage Manager installert. Da skal du kunne se status på arrayet i Windows. http://www.google.com/search?hl=en&q=i...mp;oq=&aqi= Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Måtte visstnok initialisere den (hva nå enn det skal bety). Trykte OK og håper på det beste... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå