Simen1 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Skal ikke kalle deg idiot nei. Du har mange gode poenger, men samtidig ser jeg ikke noe feil i å prøve å få folk til å gå vekk fra vranglæra. Jeg har ingenting i mot at det blir opplyst og argumentert for å ta i bruk en ny standard. Men å hevde at det som har vært en standard i IT-industrien i mange tiår er feil, er noe helt annet. Ikke i henhold til ny standard ja, men en standard som ikke brukes er ikke mye verd. Ser ikke ut som det er så veldig mange som ønsker å bruke den nye standarden heller. Den er tross alt 4,5 år nå. Siden du argumenterer med hvor lang historie de standarder og bruk har, så må jeg jo bare skynde meg å si nok en gang at SI-standarden er ca 300 år gammel... (den som definerer kilo = 1000) Den nye IEC-standarden er 4-5 år som du sier, og det er ikke så nøye om folk ikke tar den i bruk siden vi allerede har en veletablert SI-standard. Siden du henger deg sånn opp i standarder også: kilo = 1024 er faktisk ikke noen standard i det hele tatt. (uansett om du bruker bit, Byte eller andre benevninger) Det er kun en relativt ny uvane (20-30 år gammel). Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 En interresant observasjon er trenden at de med mange innlegg og som er godt oppe i 20-årene og eldre som regel er oftere på vår side enn de yngre med få poster. La meg først si at dette ikke er på noen måte et forsøk på å disse deg personlig, og unnskylde til dere andre for å være litt off topic. Er heller ikke et forsøk på kverulering. Kun mine egne observasjoner og vurderinger. Etter det jeg har sett, så er det på ingen måte sammenheng mellom antall innlegg og kvalitet i dette forumet. Derfor legger jeg absolutt ingen vekt på antall innlegg når jeg vurderer kvaliteten på innleggene. Har faktisk ved et par tilfeller tatt til orde for å fjerne antall innlegg fra trådene. Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan vurdre alderen (og dermed muligens erfaringen) på deltakerene. Jeg er f.eks. 39 år i september, og det er 22 år siden første gang jeg la hendene på en datamaskin (IBM og Mycron minimaskiner). Jeg har brukt IBM, Mycron og Wang stor- og minimaskiner. Jeg har erfaring med Novell, Windows og Unix-baserte servere. Jeg har erfaring med Wan og Lan. Jeg har implementert store ERP-systemer. Jeg har arbeidet med spesifikasjon og testing av systemer. Jeg kjøpte min første private PC i 1986. Jeg har både Windows og Linux-systemer hjemme. Hvordan du greier å vekte mine eller andres poster, når du umulig kan vite hvilken bakgrunn eller alder de har, er for meg uforståelig. Greit, noen legger til et årstall bak brukernavnet, men det er de færreste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Fin CV du har ja... Jeg bruker forumet ganske ofte og ser også at det ikke alltid er så stor forskjell på de som poster mye og de som poster lite, men man merker seg av og til alderen til folk når de skriver det rett ut, eller får et visst inntrykk av alderen gjennom postene deres. Alder er jo relativt også. Mulig jeg formulerte meg dårlig og kunne heller ha skrevet: "mitt inntrykk av modenhet og kunnskap" hos posterne. At du er 39 år kommer på meg som en overraskelse da det ikke har virket slik i postene dine. Jepp, her tok jeg visst feil for en gangs skyld og innrømmer gladelig at jeg tar feil når jeg gjør det. (med mindre du faktisk er tenåring og skryter på deg noen år. Beklager beskyldningen med en gang, men det er jo ting som ikke er helt usannsynlig å gjøre av en tenåring på et slikt forum.) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Siden du argumenterer med hvor lang historie de standarder og bruk har, så må jeg jo bare skynde meg å si nok en gang at SI-standarden er ca 300 år gammel... (den som definerer kilo = 1000) Hvis du ikke greier å argumentere med annen enn hyling og skriking (=store skrifttyper), så har du ikke mye å fare med. Den nye IEC-standarden er 4-5 år som du sier, og det er ikke så nøye om folk ikke tar den i bruk siden vi allerede har en veletablert SI-standard. Jeg har sagt det før, og gjentar. Hvis en feil gjøres ofte og lenge nok, dannes en ny standard. En ny standard overtar i praksis når den blir tatt alminnelig i bruk. Sånn er det i det virkelige liv. Siden du henger deg sånn opp i standarder også: kilo = 1024 er faktisk ikke noen standard i det hele tatt. (uansett om du bruker bit, Byte eller andre benevninger) Det er kun en relativt ny uvane (20-30 år gammel). Trodde vi hadde greid å bli enige om at en en kilo = 1000. Har ikke sett en eneste som har hevdet noe annet. Hva en kb er, er noe helt annet. Det er diskusjonen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Hvis du ikke greier å argumentere med annen enn hyling og skriking (=store skrifttyper), så har du ikke mye å fare med. Sier du at det eneste du legger merke til i mine poster er skrifttypen..? Jeg bruker stor skrifttyper bare for å utheve poenger og for å skape "holdpunkter" og "blikkfang" i en ellers ganske monoton layout. Trodde vi hadde greid å bli enige om at en en kilo = 1000. Har ikke sett en eneste som har hevdet noe annet. Hva en kb er, er noe helt annet. Det er diskusjonen. Takk, da skjønner jeg jeg mer hvor hunden ligger begravet. Du er altså enig på at kilo = 1000 og at Byte = Byte osv. Men IKKE enig i at "1 kB" består av ett tall "1", en prefiks "k" og en benevning "B". Eller er du fortsatt enig? Du mener altså at "kB" på en måte har blitt en sammenhengende "benevning" (uten prefiks) som betyr 1024Byte? Nesten som kiloWatt vs. hestekrefter ? Greit, om du mener det så er vi uenige. Jeg foretrekker standarder (som er definert på papiret) og ikke bare på folkemunne. Jeg foretrekker også å holde meg til tall, prefikser og benevninger som kan deles opp i sine grunnstener. (Eks: Trykk i Pascal [Pa] = [kg/(m*s^2)] = [N/m^2] ) og til standardiserte systemer der vi har vårt menneskelige 10-tllsystem uten omregningsfaktorer. (til forskjell fra amerikanerene og brittenes gamle systemer der det var et dusin tommer i en fot osv.) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 At du er 39 år kommer på meg som en overraskelse da det ikke har virket slik i postene dine. Jeg vet ikke akkurat hva du mener er umodent med mine innlegg, men du og dine erfaringer om det. Jeg bruker normalt ikke å prakke på folk min bakgrunn i slike fora, nettopp av den grunn du sier, at folk lyver på seg ting og det er ingen måte å kontrollere det på. Jeg gjorde det kun fordi alder ble et tema. Men når jeg sier at noe har vært sånn i flere tiår, så er det fordi jeg har vert der, og praktisert kunnskapene. Du mener altså at "kB" på en måte har blitt en sammenhengende "benevning" (uten prefiks) som betyr 1024Byte? Greit, om du mener det så er vi uenige. Nettopp. Jeg foretrekker standarder (som er definert på papiret) og ikke bare på folkemunne. Det er ikke udokumentert, all dokumentasjon jeg har sett vedrørende disk/fil- og minnehåndtering bruker denne de facto standard. Standarden er bare ikke vedtatt i noe organ ala IEC. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Det skal vel være slik: Data Measurement Size Bit Single Binary Digit (1 or 0) Byte 8 bits Kilobyte (KB) 1,024 Bytes Megabyte (MB) 1,024 Kilobytes Gigabyte (GB) 1,024 Megabytes Terabyte (TB) 1,024 Gigabytes Petabyte (PB) 1,024 Terabytes Exabyte (EB) 1,024 Petabytes Data Transfer Rate Data Transfer Rates // Data Rate (per sekund) Kbps eller Kb (Kilobits per sekund) // 1,000 Bits eller 125 Bytes Mbps eller Mb (Megabits per sekund) // 1,000,000 Bits eller 125,000 Bytes Gbps eller Gb (Gigabits per sekund) // 1,000,000,000 Bits eller 125,000,000 Bytes Hvorfor kverrulre...selv om jeg elsker kverrulerlering så kan vi bare bli vandt med at vi bruker 1024 i Kb..Mb ..Gb osv... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Sier du at det eneste du legger merke til i mine poster er skrifttypen..? Jeg bruker stor skrifttyper bare for å utheve poenger og for å skape "holdpunkter" og "blikkfang" i en ellers ganske monoton layout. Takk, jeg greier å lese ordinær tekst. Jeg leser noen titalls bøker i året, så monoton tekst er helt greit. Til nød italic, bold eller understrekning. Overdreven bruk av store fonter og farver virker i beste fall useriøst, i verste fall direkte uhøffelig. Spør en typograf e.l. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Hvorfor kverrulre...selv om jeg elsker kverrulerlering så kan vi bare bli vandt med at vi bruker 1024 i Kb..Mb ..Gb osv... Vi kan sikkert bli vant med å si ordet "JA" når vi mener nei, og ordet "Nei" når vi mener ja... men gir det noen mening i å ta i bruk ting som er feil ? SofTest: Det var ikke meningen å virke uhøffelig, ei var skrifttypen ment kun til deg, men til alle som leser forumet (inkl. meg). Godt med avbrudd, blikkfang og holdpunkter er også en fordel både for de med dysleksi og mange andre som føler at de foretrekker det. Jeg tviler ikke på at det godt dokumentert at det er vanlig. Men det er ikke offisiellt standarisert på noen måte. De aller fleste IT-folk vet at de gjør en viss feil/forkorting når de kobler sammen prefiks og benevning på den måten og at det kun er en "de facto standard". (Eller som jeg ville sagt det: en uvane) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg holder meg til 1024 Mb i en Gb uansett hva andre måtte påstå Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 I pc verden brukes 1024..end of the discussion..dere kan diskutere hvor mye dere vil men slikt er det.. Slik skal det være, ja... For å sitere en av mine egne innlegg i den andre tråden: Jasså? Hva er Gigahertz, megahertz og kilohertz da? Og MegaTransfers/second, og 512Megabit/s ADSL? Er 512Mbit/s ca 536.870.912 bit/s eller 512.000.000 bit/s? Hvor lang tid tar hver bit da? ca 1,86ns eller 1,953 ns ? Og Megapixler osv? Er allt dette underforstått av kilo = 1024 ? Hva med analog modem 56kilobit/s linje vs. digital ISDN 64kilobit/s linje? Hvilken frekvens er radiostasjonen 100,0MHz på? 100.000.000 ? Eller ca 104.857.600MHz ? Hvor hvilken maximale frekvens kan et optimalt menneskelig øre høre? 20kHz ja, men er det 20.000Hz eller 20.480Hz? Og hva med digitale mobil nett på 900, 1800, 1900 og 2400MHz? hva er det? Hva med det analoge NMT 450 og 900MHz nettet ? Går det i surr? Ja, selvfølgelig blir det rot når kilo=1000 og noen liker å bruke kilo=1024 i hytt og pine. Så hva har "sånn er det bare, basta"-gjengen å si til dette? Hvor går grensen mellom data og ikke-data bruk? Hvorfor skal en ny (20-30år) uvane komme fremfor de helt korrekte standardene med mye lengre tradisjoner (ca 300år), og som er mye mer utbredt i bruk over hele verden, i alle bransjer og sammen med uansett benevning ? Var det ikke sånn at denne tråden baserte seg på størrelser når det gjaldt lagring? Litt dumt å komme trekkende med det analoge NMT-nettet f.eks... Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Godt gjort å lage så mye oppstyr om et spm. som kun hadde krevd et kort og presist svar. Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 er det ikke det som er gøy da? Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 EU-medlemmene klarte å ta i bruk Euroen, så å ta i bruk KiBi, MeBi osv. (eller forholde seg til SI-standardern for den saks skyld...) burde ikke være noe problem... :wink: Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 EU-medlemmene klarte å ta i bruk Euroen, så å ta i bruk KiBi, MeBi osv. (eller forholde seg til SI-standardern for den saks skyld...) burde ikke være noe problem... :wink: Tydeligvis et problem. Forskjell på liv og lære (post 5)? Når ikke de som er for IEC-standarden følger den, hva er den da verd? Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Fatter ikke hva som er problemet her. Er det noen som er snurtne for at de ikke visste at kilo = 1000 og at det i det hele tatt er noe som heter kibi? Det virker i hvertfall slik! Vi alle vet at når vi snakker om kilo i dataverdenen så mener vi som regel 1024. Men det gjør det ikke mer formelt riktig av den grunn. I alle andre kretser gjelder kilo = 1000, noe som alle lærer på ungdomsskolen når de går gjennom SI-systemet. Når vi bruker de nye binærprefiksene er det ihvertfall ikke noe tvil om hva man mener. Fortsett å bruke kilo for 1024 de som ønsker det (de fleste?), også kan vi som ønsker å være helt korrekte bruke kibi, mebi osv. Uansett, det skader ikke å kjenne til de riktige binærprefiksene Ki, Mi, Gi.. da vi garantert vil se mer til de i årene som kommer. Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 EU-medlemmene klarte å ta i bruk Euroen, så å ta i bruk KiBi, MeBi osv. (eller forholde seg til SI-standardern for den saks skyld...) burde ikke være noe problem... :wink: Tydeligvis et problem. Forskjell på liv og lære (post 5)? Når ikke de som er for IEC-standarden følger den, hva er den da verd? Må jo bli vant til den. Har ikke skrevet at jeg klarer å følge den, men er villig til å gjøre et forsøk... Meget bra forklart Kjetil7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå