Gå til innhold

størrelsen på en MB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 bit = 8 byte

1024 byte = 1KB

1024 KB = 1MB

1024 MB =1GB

1024 GB =1TB

1024 TB =1EB

1024 EX =1PB

var vell alt per i dag :roll:

100% Korrekt, dette kan regnes ut med litt lett Binær Mattematikk,

men jeg tror, om jeg ikke tar helt feil at Peta Byte er før Exa Byte:)

Lenke til kommentar
1 bit = 8 byte

1024 byte = 1KB

1024 KB = 1MB

1024 MB =1GB

1024 GB =1TB

1024 TB =1EB

1024 EX =1PB

var vell alt per i dag :roll:

100% Korrekt, dette kan regnes ut med litt lett Binær Mattematikk,

men jeg tror, om jeg ikke tar helt feil at Peta Byte er før Exa Byte:)

Dette er sikkert tredje gangen dette er blitt påpekt! Men du har helt rett! Petabyte er før Exabyte, Petabyte er vel den størrelsen vi har mulighet til å oppnå i dette livet, det er vel allerede folk som har flere terrabyte med diskplass, og når diskprodusentene kommer med disker på terrabytestadiet, blir det liv i leiren. Gler meg allerede. Får håpe de kan oppgi diskstørrelsen i TERRABINARY da.

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Kanskje brukeren har lest for mange tråder av denne typen, og derfor er drittnærvøs for å ta feil (uansett hva man sier så blir det feil), og derfoer holder seg til bytes.

Menne; har ikke M$ biti litt i det sure eplet i xp? Mener å huske at man oppgir size on disk i tillegg til size i properties (xp-pro), eller der det noe helt annet?

Lenke til kommentar
Kanskje brukeren har lest for mange tråder av denne typen, og derfor er drittnærvøs for å ta feil (uansett hva man sier så blir det feil), og derfoer holder seg til bytes.

Menne; har ikke M$ biti litt i det sure eplet i xp? Mener å huske at man oppgir size on disk i tillegg til size i properties (xp-pro), eller der det noe helt annet?

eller faktisk ikke hadde tid før nå til og lese alle treads :)

Lenke til kommentar

Vel, les hele denne tråden i stedet for å komme med gamle oppgulpdede argumenter på nytt.

Som dere sikkert legger merke til syntes jeg det var ganske underholdene å skrive der. Kort fortalt ble konklusjonen todelt:

A. kiloByte = 1000 Byte, MegaByte = 1000000 Byte er det som er mest korrekt på alle måter, og som alle bør holde seg til for å være korrekt, særlig dokumentasjon, lærebøker, prislister osv. Her er harddisk-produsentene et forbilde for resten av dataindustrien. Dette er det den ene leiren (inkl. meg) konkluderte med.

B. kiloByte = 1024 Byte, MegaByte = 1048576 Byte er ikke matematisk korrekt, men så innarbeidet at alle forstår at det egentlig menes 1024 selv om man skriver kilo. Man bør altså holde seg til dette av gammel vane og for å gjøre seg forstått av de som ikke vet at kilo = 1000. Dette er det den andre leiren konkluderte med.

For hele historien les hele tråden.

Lenke til kommentar

Fortsatt binære prefiks, "Size on disk" tar bare hensyn til klustertap, derfor blir den litt større.

Lenke til kommentar
Vel, les hele denne tråden i stedet for å komme med gamle oppgulpdede argumenter på nytt.

Som dere sikkert legger merke til syntes jeg det var ganske underholdene å skrive der. Kort fortalt ble konklusjonen todelt:

A. kiloByte = 1000 Byte, MegaByte = 1000000 Byte er det som er mest korrekt på alle måter, og som alle bør holde seg til for å være korrekt, særlig dokumentasjon, lærebøker, prislister osv. Her er harddisk-produsentene et forbilde for resten av dataindustrien. Dette er det den ene leiren (inkl. meg) konkluderte med.

Etter mange oppfordringer har du fortsatt ikke kunnet gi eksempler på praktisk bruk av kibi, mebi osv. Siden alle meg kjente OS baserer filsystemene sine på de binære størrelsene, så er det faktisk harddiskprodusentene som bidrar til forvirringen.

B. kiloByte = 1024 Byte, MegaByte = 1048576 Byte er ikke matematisk korrekt, men så innarbeidet at alle forstår at det egentlig menes 1024 selv om man skriver kilo. Man bør altså holde seg til dette av gammel vane og for å gjøre seg forstått av de som ikke vet at kilo = 1000. Dette er det den andre leiren konkluderte med.

Glem dette med matematisk korrekt. Kilo er en vedtatt størrelse, bestemt/definert i en eller annen organisasjon. Man kan ikke føre bevis for at kilo = 1000 på samme måte som pi = ca. 3,14. Det er heller ikke av gammel vane man bruker kb = 1024. Dette er en uskreven industristandard som har vært der i flere tiår. Det er derfor OS'ene er som de er. Det er heller ingen som sier at kilo alene betyr 1024, men at kilobit = 1024. Hvis du ønsker å være en pioner for den nå ikke helt nye standarden, så må du gjerne gjøre det. Jeg skal slå følge når jeg oppfatter denne som alminnelig i bruk. Jeg og de fleste andre orker inntil videre ikke forvirringen dette vil føre til. Til nå så er det bare harddiskprodusentene som har skapt denne forvirringen, og da bare blant de mer uerfarne databrukerene.

For hele historien les hele tråden.

Lest for lenge siden. (Gjesp, hvis du hadde lest hele denne tråden, så er du bare nummer xx som kommer med denne linken)

Lenke til kommentar

Data blir lagret som 0 eller 1 og hver slik er en bit, bit puttes i grupper på 8 som er en byte. Dette gjøres fordi det er så mye enklere å bruke et binært tallsystem (2 tall system) siden data bare kan ha vedien 0 eller 1. Når så 8 skal ganges opp med partall (siden det er basert på binærtall systemet) blir det umulig å havne på 1000. Derfor brukes 1024=1K

At hardisk produsenter prøver å spare litt penger på å bruke SI enheten korrekt er en annen sak, det var nok en økonom som fant på det trikset og ikke en data ingenør ;)

Lenke til kommentar
<mye>

Så utrolig naivt. Det vitner jo bare om at enten har du slettes ikke lest den andre tråden eller så har du bare ikke forstått hva de aller fleste andre her på forumet har forstått.

kilo er definert 1000 og brukes over alt. (med unntak av enkelte tilfeller innen dataindustrien (og da kun når det er snakk om byte, ikke kHz, antall pixler osv.) Dette og 300 år lange tradisjoner i all industri og utdanning osv i hele verden at kilo=1000 hadde du sikkert fått med deg om du hadde lest den andre tråden. kilo=1000 samme hvordan du snur og vender på det, det er kun at feilen 1024Byte = 1 kByte er så innarbeidet at det har blitt vanlig å gjøre den. At en feil gjøres ofte gjør den fortsatt ikke rett. Dette burde du også ha fått med deg i den andre tråden.

Anbefaling: Les tråden vi prater om før du påstår at du har gjort det.

Lenke til kommentar
Data blir lagret som 0 eller 1 og hver slik er en bit, bit puttes i grupper på 8 som er en byte. Dette gjøres fordi det er så mye enklere å bruke et binært tallsystem (2 tall system) siden data bare kan ha vedien 0 eller 1. Når så 8 skal ganges opp med partall (siden det er basert på binærtall systemet) blir det umulig å havne på 1000. Derfor brukes 1024=1K

At hardisk produsenter prøver å spare litt penger på å bruke SI enheten korrekt er en annen sak, det var nok en økonom som fant på det trikset og ikke en data ingenør ;)

yes..end of denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Du kan få en PC til å regne ut akkurat det tallet du vil. Det er bare snakk om man vil holde seg til standarder eller skape sitt eget univers av lover og regler.

Vi trenger jo ikke tilpasse oss datamaskinen og regne med rekker av enere og nuller bare fordi byggestenene i PC'n gjør det. Så lenge vi kan programmere den til å vise tall i vårt vanlige 10-tall system så burde man gjøre det.

kilometer = 1000 meter

kiloWatt = 1000 Watt

kiloHertz = 1000 Hertz

kiloByte = 1000 Byte

Kilogram = 1000 gram

osv.

Jeg skjønner at folk bruker kiloByte=1024Byte av gammel vane, jeg gjør det til og med selv, men jeg er fullstendig klar over at det er litt feil, men gjør det likevel for enkelhets skyld. Gleder meg til dette utskuddet fra SI-standarden som dataindustrien har funnet på hentes inn av virkeligheten og samler seg om standarden som resten av verden har brukt i 300 år.

Lenke til kommentar
Du kan få en PC til å regne ut akkurat det tallet du vil. Det er bare snakk om man vil holde seg til standarder eller skape sitt eget univers av lover og regler.

Vi trenger jo ikke tilpasse oss datamaskinen og regne med rekker av enere og nuller bare fordi byggestenene i PC'n gjør det. Så lenge vi kan programmere den til å vise tall i vårt vanlige 10-tall system så burde man gjøre det.

kilometer = 1000 meter

kiloWatt = 1000 Watt

kiloHertz = 1000 Hertz

kiloByte = 1000 Byte

Kilogram = 1000 gram

osv.

Jeg skjønner at folk bruker kiloByte=1024Byte av gammel vane, jeg gjør det til og med selv, men jeg er fullstendig klar over at det er litt feil, men gjør det likevel for enkelhets skyld. Gleder meg til dette utskuddet fra SI-standarden som dataindustrien har funnet på hentes inn av virkeligheten og samler seg om standarden som resten av verden har brukt i 300 år.

Svar på denne og alle andre postene dine,

svært så sur du skulle være da,

i alle tilfeller, bit er 8 byte og det kan ikke endres på uansett.

PC'er er bygd opp på dette.

Om en eller annen tjukking ikke gadd og si tallet i byte og lagde noe som hette "kilobyte" etc har jo ingen ting og si.

8 bit = 1 byte, det er binær matematikk (eller 2 talls systemet)

Lenke til kommentar
8 bit = 1 Byte

Beklager om jeg virker sur, egentlig finner jeg det ganske underholdenede men kan nok ha uttalt meg litt krasst.

BTW. Det er ikke bit vs. byte vi diskuterer. Vi vet alle at 8 bit = 1 Byte. Det vi diskuterer er bruken av prefiksene kilo og Mega osv.

Lenke til kommentar

Tror det er noen som har missforstått et begrep eller to her!

Kilo = 1000 sier noe, ja i de fleste tilfeller, men de nye prefix er fortsatt kilo en del av navnet: kilobinary, og da er det plutselit 1024.

Det eneste som er problemet er at man ikke skal si Kilobyte lenger, men kilobinary, men det har det alltid vært, og man ble enig om at man kunne si kilobyte ettersom det gav et bedre bilde på hva det var snakk om, binary ble bare byttet ut med byte. Folk innen faget hadde ikke noe problemer med dette, men nå har gud og hverman en PC hjemme, uheldigvis har ikke 90% av de peiling på hva de sysler med og de danner sine egne meninger om hva ting er og gjør, og da blir det rot.

For å forklare litt og gjøre det enklere med forkortelser, som også er en stor forvirring for newbies.

Er det snakk om størrelse er det snakk om 1 = 1024, og MB betyr megabyte (eller megabinary)

Er det snakk om hastighet er det snakk om 1 = 1024, og mb betyr megabit

Og at noen bruker megabit når det gjelder størrelse er jo bare for å prøve å få ting til å se større ut (selger 512mb Compact Flash minnebrikke... der mb betyr megabit er jo bare svindel). Størrelse er byte og ikke bit, hastighet er bit og ikke byte.

Blir så kvalm av folk som begynner å krangle på de vanlige utrykk som alltid har vært her. Vist du ikke er klar over at 1MB er det samme som 1024KB, da kan du bare kjøpe deg en PS2, og selge PC'en med en gang.

Hva er galt om man fortsetter å si megabyte til 1024 kilobyte, og ikke megabinary til 1024 kilobinary??

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Bare en liten oppklaring: kilo.

Hva er galt om man fortsetter å si megabyte til 1024 kilobyte, og ikke megabinary til 1024 kilobinary??

Som sagt så mange ganger før, det er matematisk feil fordi 1024 kiloByte er 1024000 Byte som hverken er en MegabinærByte eller en MegaByte.

Det rette er:

1 MegaByte = 1000000 Byte

1 MegabinærByte = 1048576 Byte.

Men når det er sagt, så kan du fortsatt si megabyte og mene 1024 kilobyte i dagligtale, men da bør både du og den/de som hører på vite at du prater om forkortede tall og ikke absolutte tall. Slik sleng bør man heller ikke bruke i dokumentasjon, lærebøker eller annet skrevet materiale uten å gi utrykkelig utrykk for at det er en forkorting.

Lenke til kommentar
8 bit = 1 Byte

Beklager om jeg virker sur, egentlig finner jeg det ganske underholdenede men kan nok ha uttalt meg litt krasst.

BTW. Det er ikke bit vs. byte vi diskuterer. Vi vet alle at 8 bit = 1 Byte. Det vi diskuterer er bruken av prefiksene kilo og Mega osv.

hehe :)

Selv kunne jeg sikkert tatt meg litt mer tid til og lese posten også :))

Har det bare svært så travlet nå :)

Er også enig med dette med prefixen, burde endres på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...