Gå til innhold

størrelsen på en MB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer den listen som var skrevet opp der oppe?

 

1 bit = 8 byte

1024 byte = 1KB

1024 KB = 1MB

1024 MB =1GB

1024 GB =1TB

1024 TB =1EB

1024 EX =1PB

 

Rekkefølgen går vel heller slik:

10^3 = Kilo

10^6 = Mega

10^9 = Giga

10^12 = Terra

10^15 = Peta

10^18 = Exa

10^21 = Zetta

10^24 = Yotta

 

Du mixet nok Peta og Exa :p Ikke akkurat en major mistake da men...

 

EDIT: bare en liten trykkleif...

Lenke til kommentar

Dette var jeg faktisk ikke klar over. T.o.m på dataingeniørutdanningen er Kb omtalt som 1024 byte o.s.v.... Aldri hørt om Kbi, men det er for så vidt riktig at Kbi må være en bedre betegnelse etter som det er snakk om 2^10 og ikke 1000.

 

Men er vel egentlig ikke så mye å kverulere etter... Alle forstår hva du mener. INGEN er interesserte i betegnelsen Kb om det skulle bety 1000 :)

 

edit: kanskje om det var snakk om overføring over TCP/IP der 8bit +2 stopbit blir 10 :-)

Lenke til kommentar
Er det 1000 eller 1024 kB i en MB? Husker aldri...
Hvis du men Windows MB (for oss korrekte er det MiB) så blir det 1024KiB eller 1048576 byte (1024x1024).

Hvis du mener MB i betydningen Mega x Byte så er det 1000KB 1000000byte :D

 

Edit: vi er på jakt etter antall KB i en MB...

Lenke til kommentar
tja  æ  vet ikke hva som er mest trist,   alle hre  krangler om noe sånt?

det er jo bare å aksepteere at det er sån.  

 

eller at jeg faktisk giddre å poste posten her.

 

Spørsmålet blir jo hva man skal akseptere. Hvis jeg utvikler en applikasjon som ikke tåler feilmargin når jeg skal angi antall MB (i byte) som en maxgrense, så er det faktisk ikke bare å akseptere at sånn er det når man ikke er sikker på hva som er riktig!

Lenke til kommentar

Som eg og andre har vore inne på tidlegare så var ikkje dette noko problem før, fordi alle impliserte visste til ei kvar tid kva det var snakk om (alle datafolk visste at det var feil, men likevel nært nok).

 

Men no er det i ferd med å bli eit problem fordi det er så mange lekfolk som driv med data og som er tilkopla nettet. Da oppstår det lett forvirring når ein snakkar om forskjellige MB på harddisk og på ADSL-linja.

 

Derfor er det viktig å innarbeide det "nye" systemet der ein skiller mellom 1000 og 1024, slik at alle kan vite kva slags bitar det er snakk om.

Lenke til kommentar

K står ikke for kilo, det står for kelvin ifølge SI-systemet.

men k (liten k) står for kilo....

Og liten b står for bit, stor B for byte....

 

altså 1Kb = 1kelvinbit = feil

1kb = 1kilobit = ikke en kilobyte....

altså 1 kilobyte = 1 kB

Lenke til kommentar

La meg først si at jeg ikke på noen måte benekter at det finnes en 4,5 år gammel IEC-standard som definerer kibi osv. Ei heller at kilo normalt betyr 1000.

 

Men hvis noen tror at en de facto standard, der 1 kb = 1024 bit, som har eksistert i flere tiår forsvinner bare fordi en komite av akademikere og teoretikere har satt seg ned og "bestemt" at dette lenger ikke er riktig, så virker dette noe naivt. For de som ikke vet hva de facto standarder er, så er dette uskrevne standarder som er så allment i bruk at de blir en standard av den grunn. Det at harddiskprodusentene av ukjente årsaker avvek fra denne de facto standard, gjør den ikke mindre de facto. Denne de facto standard ble etablert lenge før problemet med "tapte" MB på harddisker oppstod. Ja, selv lenge før harddisker ble tilgjengelig på PC'er. Vi hadde det på samme måte som da språkteoretikerene i Norge bestemte at vi skulle skrive PD i stedet for PC. Hvor mange bruker PD i dag? Da de bestemte dette, var dette så sent at PC hadde innarbeidet seg og ingen eller få tok PD i bruk.

 

Jeg leste den mange sider lange tråden som det ble vist til lenger opp på siden, men jeg kunne ikke finne noen som kunne vise til noe sted der de nye benevningene er brukt i praksis. Dette på tross av at standarden er 4,5 år gammel. IT-verdenen er full av vedtatte standarder som ikke har kommet lenger enn til papiret de har blitt skrevet på.

 

Lurer på hvor mange som jobber i en IT-organisasjon som har prøvd å ymte frempå om at serveren trenger en 512 MiB RAM-oppgradering (eller 537 MB for den saks skyld). Om de ikke ler eller smiler av deg, så vil de nok se litt rart på deg og lure på hvilken planet du befinner deg på.

 

For min egen del, så kommer jeg til å forholde meg til de facto standarden inntil den ikke er de facto lenger. Tror også at flertallet av de i IT-bransjen ser på dette på samme måte. En standard som ikke blir brukt i praksis, er bare en papirstandard. Og en standard som bryter med en de facto standard er nesten dødfødt. Dette fordi det oppstår en ond sirkel der "ingen" vil bruke en standard som ikke er i allmen bruk og som også bryter med de facto standarden.

 

Versågod, så er ordet fritt til å kalle meg idiot osv. som var standarden på deler av den andre tråden, som definitivt ikke gav noen fasit.

Lenke til kommentar

Som regel når en skal oppgi størrelsen på et program oppgir en det i både bytes og i MB (1024-MBen altså)

 

Men er det NOEN her på forumet som faktisk tør påstå at Kilo = 1024? Er deer helt VEKKE? kB = kiloByte = 1000 bytes. Det ligger i ordet. Det vi omtaler som kB blir "offisielt" omtalt som KiB (Ja, jeg vet at ordet offisielt ikke er det rette å bruke) og vi sier dette pga det er den størrelsen blant annet Windows (Microshit) sier at er korrekt, sammen med en haug andre produsenter av ditt og datt...

Lenke til kommentar

De fleste begynner vel etterhvert å bli klar over at 1Kb ikke lenger er 1024 bytes som det var i gode gamle dager, men 1000 bytes. En helt annen sak er hvordan det blir brukt i dagligtale...selv om ingen bestiller 1GiB ram, betyr det ikke at dette er feil på noen måte, bare at folk av sedvane bruker det mer innarbeidede GB.

 

Som sagt tidligere er kilo et prefiks som betyr 1000 (10^3) og ikke 1024 (2^10). Det er vel ingen som nekter på det? I praksis brukes ikke GiB, kiB, MiB osv, men det skader ikke å vite at det ER forskjell på MiB og MB :)

Lenke til kommentar

 

En hel masse fornuftige greier

 

 

Amen! Endelig noen som har forstått det. Pinlig nøyaktighet vil bare få deg så langt. En gjeng Ubernerder i hvite frakker som bestemmer seg for at en hel industri tar feil og at de har rett, må jo være urealistiske til de grader. Ubernerdene (no offense) kan godt få lov til å ha sin sære notasjon med i'er her og der, men resten av verden vil fremdeles bruke k= 2^10 = 1024 som grunntall i de tilfeller man også nevner "byte"; størrelsen på filer, mengde ram, overføringshastighet mtp. byte osv. (ett unntak, og der er jo harddiskprodusentene). Brukes ordet bit, er k alltid lik 1000. "kbit/s" er jo aktuell i disse bredbåndsdager og bruker k = 1000, mens "kbyte/s" bruker k = 1024.

 

Du/dere kan godt bruke noe annet, men jeg vil alltid oppfatte det slik, og om jeg misforstår; hvor ligger feilen da? Dere med den sære oppfatningen, eller jeg som bruker den gjevne borges oppfatning?

 

Videre er livet er full av slike "unøyaktigheter". Betegnelsen "kg" har forresten ikke noe som helst med begrepet "vekt" å gjøre. "kg" betegner masse, ikke vekt. Det er to helt forskjellige ting. Vekten finner man ved å multiplisere "kg" med gravitasjonskraften på det gitte punktet og skal oppgis i Newton(N). 1kg mel veier da 1kg*9,81 = 9,81N.

 

Men bruken av "kg" som mål for vekt, samt at vekt=masse, er så innarbeidet at en helt arme av Ubernerder i hvite frakker kan stå der med standardene sine og rope til de blir blå mellom øra. "kg" er og blir mål for vekt for alle andre.

Lenke til kommentar

Det er tilsammen 20 SI prefixer:

 


10^24   yotta   Y

10^21   zetta   Z

10^18   exa     E

10^15   peta    P

10^12   tera    T

10^9    giga    G

10^6    mega    M

10^3    kilo    k

10^2    hecto   h

10^1    deka    da

10^-1   deci    d

10^-2   centi   c

10^-3   milli   m

10^-6   micro   u

10^-9   nano    n

10^-12  pico    p

10^-15  femto   f

10^-18  atto    a

10^-21   zepto   z

10^-24   yocto   y

 

I tillegg ble det i 1998 godkjent av IEC bruk av noen binære prefix for oss datanerder:

 


2^10    kibi    Ki

2^20    mebi    Mi

2^30    gibi    Gi

2^40    tebi    Ti

2^50    pebi    Pi

2^60    exbi    Ei

 

 

Eks:

 

1 kibibit = 1024 bit

1 kilobit = 1000 bit

1 mebibyte = 1,048,576 bytes

1 megabyte = 1,000,000 bytes

 

 

Dvs. at det vi normalt kaller MB egentlig heter MiB (mebibyte). Det er bare hardiskprodusentene som har forstått det og bruker riktig prefix. Derfor vil som regel hardisken "se mindre ut" når du partisjonerer den fordi vi programmerere ikke har forstått at 1 MB = 1,000,000 bytes og ikke 1,048,576 bytes!

 

Håper dette oppklarte litt....

Lenke til kommentar

Det er ikke til å ta feil av. Hver gang spørsmål av denne typen dukker opp blir det full forvirring i leiren. Og selv folk som har drevet med data i 20 år hører jeg blande megabyte og megabit.

 

Og dette er det liksom meningen tante Gauda og andre vanlige folk skal henge med på i dataalderen.

 

(Og for guds skyld, ikke si noe til tante Gauda om mebibyte...)

Lenke til kommentar

sofTest

 

Må være noe av det mere fornuftige jeg har lest på denne posten! Det er omtrent som når politikere bestemmer seg for å sette ned fartsgrensen uten en gang å ha kjørt bil på den strekningen de setter ned grensen på. Er du i IT bransjen så bruker du kilobyte som 2^10 ikke 10^3

 

Det kommer ikke til å bli forandret på om de sier det ikke er det lenger. Tenk deg at Bill Gates sier, OK vi tok feil for mangen pokkers år siden, la oss forandre på alle programmene vi har laget, og kommer til å lage. Alt på en PC er bassert på det binære tallsystem, så det vil ikke fungere om man plutselig skal blande litt titalssystem inn i bildet.

 

Du har helt rett i det du sier. Jeg kommer iallfall ikke til å si noe annet enn 1 megabyte = 1024 kilobytes - Jeg kommer aldri til å si PD heller for den del. Like teit som at service plutselig er sørvis, blodharry. Byråkrater er så støvete i hyllene de sitter i at de ikke ser ut vinduene på oss normale 2 beinte som løper rundt i gatene, med en bærepose med 512 megabinære rambrikker til PD'en vår. Jeg ville ikke hatt en byråkrat om jeg fikk en.

 

Heldigvis er det flertallet som bestemmer hva ting skal hete. Takk og lov for det.

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig helt enig med deg i at vi sannsynligvis aldri kommer til å bruke "de korrekte" binærprefixene (Mi, Gi...).

 

Men poenget var at den formelt korrekte måten er å bruke de nye prefixene. Desverre var IEC minst 30 år for sene med å definere prefixene. Derfor bruker vi fortsatt de gode gamle som strengt tatt ikke er helt nøyaktige. Men de var vel tvunget til å lage nye prefix slik at eventuelle tvetydigheter innenfor enkelte miljøer skulle forhindres...

 

Men for oss/de "normale" er gamlemåten å foretrekke :)

Lenke til kommentar

Tenker vi sier oss enig med det!

 

Vi sier det som vi alltid har sagt, selv om det er litt feil nå. Det har vel i utgangspunktet vært litt feil fra begynnelse av, og det får vi merke nå. Men hvem andre enn de som ikke bruker betegnelsene hver dag bryr seg om det. Megabyte, høres jo ut som 1024 kilobyte for meg. Greit nok må jeg opp med kalkisn hver gang jeg skal regne ut hvor mangen byte det er i en gigabyte, eller megabyte, men hvor ofte er vel det?

 

Megabinary kommer jeg nok aldri til å bruke. De fleste ikke IT folk vet ikke hva en megabyte er likevel, så de driter nå i hvor mangen kilobyte den er. De tror det er en ting, og at den tingen er så og så stor. De fleste jeg kjenner som er helt ut av faget trekker ikke en sammenheng mellom kilobyte og megabyte. Den er bare så stor at den ikke går inn på en diskett, sånn er det bare, og de er fornøyd med det! Trenger ikke noe mere tenking til enn det!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Hm, stemer for å avskaffe bytes, slik man har fjernet 10-øringen. OK kanskje ikke akkurat sånn, men det er irriterende hvordan masse programmer insisterer på å bruke bytes for å angi størrelsen på filer som er hundrevis av MB store. Har de vett til å la brukeren velge enhet som skal oppgis gjør det ting lettere for om ikke Gud, så for hvermann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...