Gjest Slettet+8974354 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Gym bør være obligatorisk, men ikke med karakter. Heller Bestått/ikke bestått. Kanskje denne bestått/ikke bestått kunne hjulpet på snittet på en eller annen måte. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Gym bør helt klart være obligatorisk. Det er veldig viktig at ungdom lærer å kjenne kroppen sin og ikke minst er teorien viktig. Vite hvordan ting fungerer og hvordan man skal trene. Karakterene i gym er ikke noe mer urettferdig enn i andre fag. Hvis man virkelig vil er det nok lettere å få en 5'er eller kanskje 6'er i nettopp gym fordi man kan trene seg opp på fritiden, mens i f.eks. matte hjelper det ikke hvor mye du jobber og gjør, noen forstår ting bare ikke. Uansett så drar ikke gymkarakteren så mye ned hvis man vil ha en god karakter i faget. Alle kan klare en 4'er med mindre de aldri har tatt en løpetur eller lever på McDonalds-burgere. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Selv mener jeg at gym er absolutt nødvendig i skolen, og at vi bør ha mer obligatorisk gym. Da mener jeg omlag 1 time bevegelse på skolen hver dag. Dette betyr ikke nødvendigvis at man har 1 times intervalltrening hver dag, men alt fra fotball til gåturer. Alt annet enn å sitte stille iallefall. Men når det kommer til karakterer er jeg litt annerledes. Selv er jeg imot at det skal settes karakterer på hvor god kondis man har, eller hvor flink man er til å sparke fotball. Det mener jeg blir feil, siden alle mennesker er forskjellige, og noen har til og med medfødte fysiske feil, som gjør at de vil yte dårligere i gym. At man skal få dårlig karakter/færre studiepoeng på grunn av det, blir helt feil. Man kunne der imot ha en større teoretisk bit, der man lærer mer om kosthold og hvordan man skal trene korrekt. Denne biten av faget kunne man satt karakter på, fordi her stiller alle likt. Dermed vil man ikke bli satt karakter på grunnlag av hvor atletisk man er, men hvor mye du vet om faget. I tilleg, vil man ha mer fysisk aktivitet i skolen. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 En mulighet som kunne vært gjort for å tilfredstille kritikkerne av karakter i gym. På den fysiske biten får man bestått eller ikke bestått, men ellers får man karakterer i den teoretiske delen som du skrev Ajaco Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Etter 3 år med gym på ungdomskolen synes jeg at det fungerer bra som det er idag. Fysisk aktivitet er viktig. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Etter 3 år med gym på ungdomskolen synes jeg at det fungerer bra som det er idag. Fysisk aktivitet er viktig. Ja, det er viktig. Men det betyr ikke at det er rett å sette karakter på hvor flink man er til å løpe fort. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 gym er viktig ja, men syntes det burde vært obligatorisk med variasjon i gymmen. ett fastsatt opplegg som gjelder pr skole, eller ett fast antall timer med ting man må gjennom i løpet av året. ett pensum altså. for min del var gym=fotball, de gode i fotball fikk 6, de som ikke var så gode fikk maks 4. jeg, som hadde ca 0 interesse for fotball fikk så klart 4. var skjeldent det var noe annet enn fotball, jeg likte stort sett alt annet ganske bra. så, ja til obligatorisk gym med ett reelt pensum. Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Etter 3 år med gym på ungdomskolen synes jeg at det fungerer bra som det er idag. Fysisk aktivitet er viktig. Ja, det er viktig. Men det betyr ikke at det er rett å sette karakter på hvor flink man er til å løpe fort. Har jeg muligens vært veldig heldig med lærere jeg da? Jeg er i elendig form, men fikk 4 hvert år. Kom alltid sist på 3000 meter osv... Lenke til kommentar
LFL Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg synes hvertfall kravene til de øvelsene man kan måle hvor god man er (60 m., høyde o.l.) bør være like fra skole til skole. Jeg vet om to skoler med et halvt sek. forskjell på kravet til 6 på 60 m for 10. klasse. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Etter 3 år med gym på ungdomskolen synes jeg at det fungerer bra som det er idag. Fysisk aktivitet er viktig. Ja, det er viktig. Men det betyr ikke at det er rett å sette karakter på hvor flink man er til å løpe fort. Har jeg muligens vært veldig heldig med lærere jeg da? Jeg er i elendig form, men fikk 4 hvert år. Kom alltid sist på 3000 meter osv... Dette underbygger mitt argument. Selv sier du at du var dårlig i gym, og alikevel får en 4. Dette viser bare hvor tåpelig det er å sette karakter på noen sin fysiske form. Jeg står ved det jeg har sagt tidligere, mer gym i skolen, men kun karakter på teoribiten. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg syntes det burde være godkjent/ ikke godkjent. Som i oppmøte. Karakter i gym har for meg alltid vært helt tåpelig. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jenter som ikke kan en dritt og går rundt å surmuler hele tiden får 4. jeg, som er god i det meste og prøver å få med andre, oppmunterer og hele pakka->5. Latterlig spør du meg. Det burde gå på skills og til dels attitude, men mest skills. Noen er gode i gym, andre i Norsk. Thats just the way it is... Lenke til kommentar
Notil Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Jenter som ikke kan en dritt og går rundt å surmuler hele tiden får 4. jeg, som er god i det meste og prøver å få med andre, oppmunterer og hele pakka->5. Latterlig spør du meg. Det burde gå på skills og til dels attitude, men mest skills. Noen er gode i gym, andre i Norsk. Thats just the way it is... Vettu ka, HELT ENIG! Samme driten her, men glede mæ fortsatt til æ får karakteran i sluttn av januar. I løpet av en termin hadde to jenter i klassen min "mensen" 90% av gymtimene... Som er en time i uka I sense ugler i mosen Endret 18. januar 2010 av Notil Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Er ikke vanskelig å få en sekser i gym, gjør som meg! Jeg var en lat slabbedask, til jeg forvillet meg inn her og starta på treningsprogrammet til fallskjermjeger. Gjør du det samme - kan jeg nærmest garantere en sekser i gymfaget, så lenge man klarer den teoretiske biten. Lenke til kommentar
aritalo Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) *snap* Du vet at det er ingen som er "negativ av natur" , selvom det kanskje oppleves sånn så velger de som er negative å være det, det er ett valg den enkelte tar - ikke en statisk del av personligheten til vedkommende slik du påstår. En annenting er i forhold til hvor atletiske folk er, ja jeg skal si meg enig i at gym faget kanskje favoriserer de som er flink i sport og idrett, samt har en atletisk kroppsbyggning. Det er derimot ikke noe argument for at man ikke skal ha gym dersom man ikke er spessielt atletisk. Det er sunt å bruke kroppen sin. Det frigjør endorfiner og gjør folk lykkeligere. De eneste som bør få slippe gym er folk som er kronisk syke eller handicappede (hvis de selv ønsker det). jeg syns det er latterlig hvilken sofagenerasjon vi er en del av, når ble det negativt og bruke kroppen sin og være i aktivitet? Jeg kan sikkert hoste opp flere titalls argumenterer for hvorfor gym er det absolutt viktigste faget i skolen per i dag og jeg akter å gjøre litt research på nettopp det. Det er også slutt på de prøvene hvor karakteren er ett resultat av antallet push ups.. nå om dagen går det på holdning, moral og innsats (en overvektig fyr i klassen gjorde en formidabel innsats og fikk femmer i gym!) til tross for at alle andre var fysisk overlegne han. Hvor kommer fedme problematikken inn i alt dette? Gå på en vilkårlig barneskole og spør elevene hvilket fag de liker best og som faktisk motiverer dem? Er ikke det ganske innlysende? Jeg skal love deg at det eneste som får barn og unge vekk fra alt som heter PC og TV er to ting; fysisk aktivitet og det motsatte kjønn, begge to er viktige komponenter i vår utvikling og vidreføring av mennesket som art! EDIT: Angående karakter setting i faget er det latterlig at alle får 4 bare for å møte opp... Endret 18. januar 2010 av aritalo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå