Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gym - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

De fleste har gym som fag på skolen. Men er det egentlig rett?

Gym karakteren din blir dømt etter hvor atletisk og positiv du er til faget.

Men hva med de da, som ikke eier en atletisk side? Eller de som er negative av natur?

Jeg syns det er feil å ha gym som ett fag på skolen i dag.

Riktignok holder det oss litt i form, og det er mange som syns det er gøy. Mange får også opp snittet sitt.

Men burde det egentlig være ett obligatorisk fag?

For det er jo ingen som burde få karakterer på personligheten eller kroppen.Det er feil!

Hvis man har ett bra snitt, burde ikke det bli trekt ned på grunn av at du ikke er sportslig.

Jeg syns at gym skal være valgfritt.

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes gym er dritkjedelig. Det er nesten bedre med en mattetime. På barneskolen var det smooth, men på ungdomskolen er det bare sinnsykt kjedelige ting hele tiden. Gym burde være valgfritt, men jeg vil ha det fordi det trekker opp snittet mitt :).

Btw, fikk karakterkortet idag, 4,71 i snitt! Jævlig fornøyd :D

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar

Jeg synes man burde ha praksis og teori. Og slik jeg husker det ble man gitt karakter basert på innsats. Det er ikke vanskelig å få god karakter i gym. De sportslige har det kanskje lettere, på samme måte som de som er flinke med tall har det lettere i matte.

Lenke til kommentar

Karkatergrunnlaget settes jo utifra flere kreterier

*Insats

*Prestasjon

*Holdning

Og i VGS holdes det også en teoretisk prøve. Så det skal ikke være noen problemer for å få gode karakterer i dette faget. Hvis dette er umulig, bør lege kontaktes så man kan bli fritatt.

Rettelse: På noen skoler er læreren russisk, og viser film av de forskjellige øvelsene(les:volleyball, basket etc) som den teoretiske delen av gym-faget.

Lenke til kommentar

Ja der er jeg litt enig, fordi mange er ikke bygget for fysisk aktivitet, jeg feks: er utrolig dårlig i ballspill så det har alltid trukket med ned i karakter, men fordi jeg har klart og holde god innsats så berget jeg vel en 4 eller noe sånt. hadde en lærer som sa for at vi skulle kunne komme opp på 6 måtte vi bedrive en ekstern idrett på fritiden det synes jeg blir veldig feil at man skal vurdere utifra innsats på fritiden. da er det bedre og gi en lekse at man skal kjøre 25PU og 30SU

Lenke til kommentar
Jeg synes man burde ha praksis og teori. Og slik jeg husker det ble man gitt karakter basert på innsats. Det er ikke vanskelig å få god karakter i gym. De sportslige har det kanskje lettere, på samme måte som de som er flinke med tall har det lettere i matte.

Vi får karakterer etter hvor mange mål vi scorer i ballsporter.

Edit - måtte omformulere litt

Endret av olehh
Lenke til kommentar

JA, gym burde være et obligatorisk fag..

Noen har fordeler i gym fordi de er interessert i idrett, andre har fordeler i samfunnsfag fordi de er politisk engasjert.. begge er obligatoriske.. Oog, det er lagt inn en teoretisk del i VGS gymmen, noe som teller mye, og som skal "gjevne ut" for de som er mindre atletiske..

Selvfølgelig mener mange gym er kjedelig og tåpelig å ha som oblig fag.. Men for min del gjelder det samme norsk.. Hvem kommer noen sinne til å få bruk for å sammenligne teksten til en forfatter fra realismen og en tekst fra romantikken.. ved mindre man utdanner seg spesiellt innen for norsk/forfatter elns, aldri! men jobbsøknad og cv er ingenting vi lærer.. Jeg personlig mener norsk burde bli omgjort til å ha færre oblig timer og heller legge det som et valgfag...

Men on topic, gym på den måten du fremstiller det kan sammenlignes med alle andre fag, og ja, det burde være obligatorisk.

Lenke til kommentar

Vi får karakterer etter hvor mange mål vi scorer i ballsporter.

Edit - måtte omformulere litt

Nei, får dere karakter etter antall mål? Det er jo bare tull. :nei:

Gym bør være som et fag, men mange lærere fokuserer mer på resultater, og ikke på holdninger og kunnskaper. Det vil si at de som er gode fysiske, har en større sjangs for å få en god karakter. De som ikke er fullt så gode fysisk, men alikevel har gode holdninger og kunnskaper, får gjerne ikke utelling for dette. Det er synd. :(

Lenke til kommentar

Jeg synes gym bør være obligatorisk, men uten karakterer. Å få karakter etter hvor flink man er til å hoppe bukk eller kaste basketball blir feil, etter min mening. Det jo også en skriftelig prøve (på VGS, husker ikke om det var det på ungdomskolen), men den hadde minimal effekt på min gymkarakter i allefall. Skal det settes karakter bør det være en bestått/ikke bestått type karakter. Jeg synes det er teit at en karakter i gym skal være med på å bestemme hvilket universitet du senere kan komme inn på.

Edit: Kan legge til at gymkarakteren alltid har trukket meg opp, så det har ingen ting med at jeg har en dårlig gymkarakter.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
JA, gym burde være et obligatorisk fag..

Noen har fordeler i gym fordi de er interessert i idrett, andre har fordeler i samfunnsfag fordi de er politisk engasjert.. begge er obligatoriske.. Oog, det er lagt inn en teoretisk del i VGS gymmen, noe som teller mye, og som skal "gjevne ut" for de som er mindre atletiske..

Selvfølgelig mener mange gym er kjedelig og tåpelig å ha som oblig fag.. Men for min del gjelder det samme norsk.. Hvem kommer noen sinne til å få bruk for å sammenligne teksten til en forfatter fra realismen og en tekst fra romantikken.. ved mindre man utdanner seg spesiellt innen for norsk/forfatter elns, aldri! men jobbsøknad og cv er ingenting vi lærer.. Jeg personlig mener norsk burde bli omgjort til å ha færre oblig timer og heller legge det som et valgfag...

Men on topic, gym på den måten du fremstiller det kan sammenlignes med alle andre fag, og ja, det burde være obligatorisk.

Jeg er uenig i at norsk (og sikkert mange andre fag) burde være valgfrie. Man kan si at man har nesten ikke bruk for noe man lærer i de forskjellige fagene avhengig av hva man skal bli, men det vil jo si at man velger yrket (eller i hvertfall studiet sitt) allerede på ungdoms- eller videregående skole. Det er vel de færreste som er helt sikre på hva de skal bli så tidlig, så derfor tror jeg det er viktig at alle får en grunnleggende kompetanse i forskjellige fag slik at de har flere muligheter åpne seinere.

Lenke til kommentar

Dere går ikke på skolen for å lære nyttige ting, dere går for å "lære å lære". I Norge så ligger det en god del almenndannelse bak også, det å kunne litt om historie, litteratur osv. for å bli et "dannet menneske".

Det blir feil å bare ha teoretiske fag i skolen med den helsen vi idag har, vi trenger fysisk aktivitet, og det å få karakter gir værtfall litt motivasjon til de som ville helt klart skippa gym om det hadde vært valgfritt. Jeg viser til en forskningsrapport fra Svergie som fant ut at de med bedre kondis scorte bedre på IQ-tester. Sjakkspillere og andre "tenke-sporter" trener også en del kondisjon da det forbedrer den mentale kapasiteten. Gym gjør deg bedre i andre fag.

Det jeg hadde likt å se var om gymfaget ble litt mer moderne. Jeg synes det er for stort fokus på idrett, mens størstedelen av befolkningen kommer til å bruke kunnskapene til å komme i bedre form og få en bedre kropp, ikke bli en proff fotballspiller. Hvis det hadde vært et større del av faget, så kunne også de dårligere trente hatt et bedre potensialle enn idrettsfantomer, derav utjevna de største forskjellene.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit å ha gym i skolen. og som folk sier, noen er gode i matte, andre er gode i historie, andre er igjen gode i gym.

fordelingen av karakterer i gym er veldig greie syns jeg. man kan få en grei karakter selv om man ikke har annlegg for faget, dette gjelder ikke i noen andre fag i vidregående.

det hjelper lite om du prøver hardt i matte om du framdeles får 3-ere

men om du gjør en innsats i gymmen og framdeles ikke scorer mål eller gjør det godt på 60metern kan du få en god karakter.

jeg fikk selv en 5-er i gym med en kneskade, jeg hadde ikke noe fritak fra gymmen eller noe sånnt men jeg gjorde så mye jeg kunne. og lærern var klar over den så når de andre løp 1km sykla jeg samme ruta to ganger istedenfor.

og at enkelte i landet her har godt av å bli tvunget i bevegelse syns jeg er bare godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...