Gå til innhold

Hvor liberalistisk er forumet?

Hvor liberalistisk er forumet?  

97 stemmer

1. 1. Are taxes too high?

• Yes
      48
    • No
      49
  2. 2. Is government spending too high?

• Yes
      46
    • No
      51
  3. 3. Are we over-regulated?

• Yes
      58
    • No
      39
  4. 4. Are you for free trade?

• Yes
      61
    • No
      36
  5. 5. Should the minimum wage be abolished?

• Yes
      20
    • No
      77
  6. 6. Should rent control be abolished?

• Yes
      21
    • No
      76
  7. 7. Do we spend too much on Social Security?

• Yes
      39
    • No
      58
  8. 8. Should we privatize the Post Office?

• Yes
      35
    • No
      62
  9. 9. Would private schools be an improvement over government schools?

• Yes
      41
    • No
      56
  10. 10. Should we relax immigration laws?

• Yes
      28
    • No
      69
  11. 11. Should the government sell off more of the public lands?

• Yes
      31
    • No
      66
  12. 12. Are worker safety regulations too strict?

• Yes
      17
    • No
      80
  13. 13. Do you think we spend too much on anti-poverty programs?

• Yes
      32
    • No
      65
  14. 14. Should marijuana be legalized?

• Yes
      54
    • No
      43
  15. 15. Should all sex between consenting adults be legal -- even for money?

• Yes
      66
    • No
      31
  16. 16. Do you believe in freedom of expression for books, newspapers, radio, television, the Internet, and so on, even for offensive and unpopular views and subject matters?

• Yes
      95
    • No
      2
  17. 17. Should private clubs have sole authority to select their own members, even if they are discriminatory?

• Yes
      72
    • No
      25
  18. 18. Are you against "førstegangstjeneste"?

• Yes
      45
    • No
      52
  19. 19. Should taxes be cut by 50% or more?

• Yes
      23
    • No
      74
  20. 20. Should government spending be cut by 50% or more?

• Yes
      26
    • No
      71
  21. 21. Would you abolish at least half of existing government departments?

• Yes
      28
    • No
      69
  22. 22. Should we abolish public schools and universities?

• Yes
      10
    • No
      87
  23. 23. Should we privatize sanitation, fire, and other local services?

• Yes
      15
    • No
      82
  24. 24. Should all drugs be legalized for adults?

• Yes
      28
    • No
      69
  25. 25. Is bombing civilians in an enemy country morally equivalent to murder?

• Yes
      56
    • No
      41
  26. 26. Should highways and roads be privatized?

• Yes
      16
    • No
      81
  27. 27. Should gold and silver be legalized as means of payment?

• Yes
      31
    • No
      66
  28. 28. Should police be privatized?

• Yes
      2
    • No
      95
  29. 29. Should the courts be privatized?

• Yes
      3
    • No
      94
  30. 30. Should the law itself be privatized?

• Yes
      1
    • No
      96
  31. 31. Should the state be abolished?

• Yes
      9
    • No
      88
  32. 32. What's your score in this test?

• 0
      22
    • 1-5
      11
    • 6-15
      12
    • 16-30
      11
    • 31-50
      9
    • 51-90
      11
    • 91-130
      12
    • 131-159
      6
    • 160
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fikk 14, skuffet.. det var litt for høyt... nå må du faktisk ikke glemme at det er ikke bare liberalistiske idèer i den testen.

0 points: You are not a libertarian by any stretch of the imagination. You are probably not even a liberal or a conservative. Just some Nazi nut, I guess.

1-5 points: You have a few libertarian notions, but overall you're a statist.

6-15 points: You are starting to have libertarian leanings. Explore them.

16-30 points: You are a soft-core libertarian. With effort, you may harden and become pure.

31-50 points: Your libertarian credentials are obvious. Doubtlessly you will become more extreme as time goes on.

51-90 points: You are a medium-core libertarian, probably self-consciously so. Your friends probably encourage you to quit talking about your views so much.

91-130 points: You have entered the heady realm of hard-core libertarianism. Now doesn't that make you feel worse that you didn't get a perfect score?

131-159 points: You are nearly a perfect libertarian, with a tiny number of blind spots. Think about them, then take the test over again. On the other hand, if you scored this high, you probably have a good libertarian objection to my suggested libertarian answer. :-)

160 points: Perfect! The world needs more like you.

Dette er for dumt... bare fordi jeg er enig med noen av poengene (ALLE er enig med at militæret får for mye penger.) så trenger det ikke bety at jeg har ett snev av liberalist i meg.. Dette virker mer som en dum side for spredning av liberalismen til de med svak mentalitet og lav intelligens.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Jeg synes klassisk liberalister burde begynne å kalle seg nettopp det; klassisk liberalister. Libertarianisme er rent etymologisk synonymt med anarkisme.

Jeg fikk en score på 56. Testen virker som om den bygger kun på et fritt marked versus et statistisk og sosialistisk styre, og dette gjør det vanskelig for libertære sosialister å svare.

Lenke til kommentar
bare fordi jeg er enig med noen av poengene (ALLE er enig med at militæret får for mye penger.) så trenger det ikke bety at jeg har ett snev av liberalist i meg..

Alle som mener at individet har en viss grad av selvråderett, har et snev av liberalisme i seg.

Hva var du enig i?

Lenke til kommentar

79 poeng.

Testen er ikke helt god fordi en del punkter er spesifikke for USA. For eksempel :"Should the Supreme Court strike down economic regulation as unconstitutional?" Det er kanskje mot en liberalistisk tolkning av den amerikanske grunnloven, men ikke mot den norske. Dermed kan man ikke svare ja på det punktet etter norske forhold, og så blir man kanskje ikke like renraset libertarianer som man kunne blitt.

Geir :)

Lenke til kommentar
79 poeng.

Hva svarte du nei på?

Jeg får nesten lyst til å gratulere deg da du er langt bedre enn de fleste nordmenn, men det blir å gratulere folk med å ikke være blodrød sosialist, så jeg venter til du kommer opp i 120.

Jeg unngikk å ta med de "America biased" spørsmålene i undersøkelsen.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Les boka jeg og mange andre har anbefalt først.

Vel, den du har anbefalt åpner med forfatteren som forteller at det er visse ting man trenger offentlig forbruk til, og det er veier, helse osv. Den bare angriper ideen om at staten skaper noe og problemet med å starte prosjekter med formålet om å sysselsette folk (etter ca. 40 sider som er så langt jeg har kommet) og ideen om at det staten gjør er "mirakuløse redninger" av økonomien.

Testen er forøvrig skammelig dårlig da den ikke angriper det teoretiske aspektet, men tar utgangspunkt i det amerikanske samfunnet.

Lenke til kommentar

I will. Men jeg har lest slik litteratur opp gjennom et langt liv, og har allikevel ikke kommet lenger enn til 79. Jeg har en renraset anarkokapitalistisk venn i USA, og han har prøvet å banke vett inn i meg i flere år... ;)

Hadde jeg tatt testen rett etter at jeg leste Atlas Shrugged for første gang for noen og tyve år siden så kanskje jeg hadde scoret litt høyere.

Lenke til kommentar

Forumet, som resten av samfunnet, svømmer over av folk som ikke er enig med deg. Det er ingen grunn til å putte dem alle i samme bås av den grunn. Nå mistenker jeg kanskje at mange av dem anser kommunist som en hedersbetegnelse når det kommer fra deg... ;)

Prøv å diskutere sak og ikke hverandre, det inkluderer båssetting. Det kommer sjelden noe konstruktivt ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...