The Avatar Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er ikkje dette avhengig av kva arbeidsavtalen til arbeidstakaren seier om kjøp av alkohol? Ellers så kan eg forstå at det kanskje er problematisk om f.eks butikkansatte blander rollene som butikkarbeider og kunde om den ansatte også handler privat i arbeidsuniform. Veit også om at enkelte kommuner som f.eks renovasjon, teknisk etat, brannvesen og andre uniformerte ansatte har forbud mot å handle alkohol iført full uniform i eiga kommune. Dette blir vell stort sett begrunna med troverdigheit og folks oppfattning av at uniformerte kommuneansatte er på jobb så lenge dei er i uniform og derfor ikkje bør bruke betalt arbeidstid på personlige ærend. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er ikkje dette avhengig av kva arbeidsavtalen til arbeidstakaren seier om kjøp av alkohol? Nei, arbeidsgivers rett utledes ikke av arbeidsforholdet. Det utledes av hans rett som næringsdrivende (til å nekte salg, såfremt nektelsen er saklig begrunnet, herunder at det ikke foreligger usaklig forskjellsbehandling). Lenke til kommentar
martingee Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hvis man har ubetalt matpause så kan vel ikke arbeidsgiveren nekte deg å oppholde deg i butikken. Dermed kan du i bunn og grunn gjøre akkurat hva f*** du vil. En arbeidsgiver kan vel heller ikke tvinge deg til å ha med matpakke til matpausen hvis du skal jobbe et skift lenger enn 5 timer. Hvis du jobber på et senter tar du deg som regel turen til nærmeste matbutikk og kjøper noe å spise. Det blir jo "forskjellsbehandling" hvis du ikke får lov til å kjøpe alkoholholdige varer... Men har derimot mer forståelse for at arbeidsgiveren kan nekte deg å oppbevare alkoholholdige varer/tobakk osv i butikken; særlig hvis det er en butikk som er pålagt å følge IKmat-konsepter o.l. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Såfremt personen er sivilt kledd og i en ubetalt matpause så kan ikke arbeidsgiver nekte salg av alkohol til en ansatt kun fordi han er ansatt. En eventuell nekt må, etter min forståelse, være gjort på persongrunnlag. Når en vare er forsvarlig oppbevart og pakket inn og med kvittering i garderobe eller liknende så kan jeg ikke se noe godt argument for at arbeidsgiver skal kunne reagere på dette da IK-mat-forskriftene ikke vil gjelde for matvarer som tydlig er solgt (ligger separat med kvittering for at de allerede er solgt). Når det gjelder øl så er også dette varer som tåler oppbevaring i romtemperatur. Diskrimineringen er her ikke basert på personlig grunnlag men på gruppetilhørighet og her vil de ansatte være den gruppen og nekten vil være basert på dette. Det kan jeg ikke se at arbeidsgiver vil ha hjemmel for. En slik hjemmel vil ikke ligge i arbedismiljøloven eller alkoholloven så vidt jeg kan se. 15.2 Arbeidsgivers styringsrett Begrepet arbeidsgivers styringsrett kan defineres som retten til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet, samt retten til å inngå arbeidsavtaler og bringe dem til opphør. Styringsretten omfatter m a o arbeidsgivers rett til å ansette og si opp arbeidstakere, å disponere arbeidstakers tid - innenfor rammene av arbeidstiden - og bestemme hvem som skal gjøre hva, når og hvordan.... Styringsretten vil heller ikke gjelde da dette ikke er i en periode hvor personen er tilgjengelig for arbeidsgiver (ubetalt matpause) og ikke gir utvendig inntrykk av å jobbe der (er sivilt kledd). Selv om styringsretten hadde kunne brukes som et argument her så er jeg ikke sikker på at styringsretten tillater arbeidsgiver til å begrense type varer en arbeidstaker handler. Begrensningen vil da kun være om arbedisgtaker får handle eller ikke får handle. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 ... Og styringsretten var da fortsatt ikke hjemmelen... Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 I Norge har vi i svært liten grad plikt til å inngå avtaler (kontraheringsplikt), herunder å selge noe. Spørsmålet kan snus på hodet: Hvorfor skal butikken være forpliktet til å selge til deg bare fordi du er ansatt? Butikken kan nekte å selge til andre. Jeg skal ikke si noe sikkert om konklusjonen er den samme for ansatte i Vinmonopolet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå