Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe alkohol i arbeidstiden?

Missen

Anbefalte innlegg

Jeg og et par kollegaer har hatt en "diskusjon" hvorvidt vi har lov til å kjøpe alkohol i arbeidstiden, evt. pausen som vi ikke får betalt for. Det er kun snakk om kjøp, ikke konsumering. Som det kanskje kommer fram i teksten, jobber jeg i en dagligvarebutikk.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg jobber på en coop butikk, vi får lov til å handle øl i lunsjen vist vi tar på oss en jakke eller noe. Teit regel. Men, vi får lov.

Har noen venner som jobber i andre dagligvarebutikker, og de gjør det samme som deg. Vet ikke hvorfor arbeidsgiveren min er så streng på dette området. Men har vedkommende noen rett til å nekte oss ansatte alkoholkjøp i butikken?

Lenke til kommentar
Jeg jobber på en coop butikk, vi får lov til å handle øl i lunsjen vist vi tar på oss en jakke eller noe. Teit regel. Men, vi får lov.

Har noen venner som jobber i andre dagligvarebutikker, og de gjør det samme som deg. Vet ikke hvorfor arbeidsgiveren min er så streng på dette området. Men har vedkommende noen rett til å nekte oss ansatte alkoholkjøp i butikken?

Siden arbeidsgiveren mest sannsynlig også opptrer på vegne av eier av butikken, så kan eieren nekte salg til kunder, så lenge det ikke diskriminerer. Men arbeidsgiver kan ikke nekte dere å handle alkohol i andre butikker.

Lenke til kommentar

I lunsjen så kan jeg vanskelig se at arbeidsgiver skal ha noen som helst hjemmel til å nekte dere å kjøpe alkohol så lenge dere er sivilt kledd.

Hvis dere har egne garderobeskap så tror jeg ikke han kan nekte dere å oppbevare alkohol der heller. Faktisk, så lenge varen er pakket inn og du har kvittering for den så tror jeg ikke sjefen har noen hjemmel i det hele tatt med mindre dette er spesielt nedfelt i et arbeidsreglement som er godtatt av tillitsvalgte på bedriften.

...dere har tillitsvalgt, har dere ikke?

Lenke til kommentar
I lunsjen så kan jeg vanskelig se at arbeidsgiver skal ha noen som helst hjemmel til å nekte dere å kjøpe alkohol så lenge dere er sivilt kledd.

Hvis dere har egne garderobeskap så tror jeg ikke han kan nekte dere å oppbevare alkohol der heller. Faktisk, så lenge varen er pakket inn og du har kvittering for den så tror jeg ikke sjefen har noen hjemmel i det hele tatt med mindre dette er spesielt nedfelt i et arbeidsreglement som er godtatt av tillitsvalgte på bedriften.

...dere har tillitsvalgt, har dere ikke?

Vi er bare en liten dagligvarebutikk hvor det er få ansatte, så jeg tror ikke vi har noen tillitsvalgt. Har ihvertfall ikke fått noen opplysninger om det. Som sagt så finner jeg og mine kollegaer det merkverdig at vi ikke får lov av sjefen å kjøpe alkohol, da vi vet om folk som jobber i andre dagligvarebutikker som fritt kan velge å kjøpe det i arbeidstiden.

Og vi har egne garderober i underetasjen av butikken, kjelleren om en heller vil kalle det.

Lenke til kommentar
IMO er dette en del av arbeidsgivers styringsrett. Med litt planlegging burde dette heller ikke være noe som helst problem for dere ansatte.

Hvilken rett har arbeidsgiver til å styre ansattes handlinger i en ubetalt matpause og de er kledd i sivile klær?

Edit: Byttet "oppførsel" med "handlinger" da det var mer i tråd med det jeg mente.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Jeg drar da innimellom bort på Ultra som er rett ved siden av jobb og kjøper en sixpack på kveldsskiftet, som jeg lagrer i kjøleskapet i kantina til jeg drar hjem. Aldri fått noe pes for det av sjefer eller andre som har sett det. Skal jo bare ha det hjemme.

Mere sånn "åja du har kjøpt deg øl nå høhøhø"-stemning rundt det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
IMO er dette en del av arbeidsgivers styringsrett. Med litt planlegging burde dette heller ikke være noe som helst problem for dere ansatte.

Hvilken rett har arbeidsgiver til å styre ansattes handlinger i en ubetalt matpause og de er kledd i sivile klær?

Spørsmålet er vel heller hvorfor arbeidstaker eventuelt skulle kunne kreve å handle alkohol i arbeidstiden (pause, mulig det, men fortsatt er det i arbeidstiden), på arbeidsplassen. Det er ingen menneskerett å få handle alkohol.

Personlig synes jeg riktignok det er tullete å skille mellom alkoholholdige varer og ikke på den måten, men jeg er temmelig sikker på at butikkeier/-sjef har rett til å ha et slikt skille.

Lenke til kommentar

Etter langvarig rettspraksis regnes riktignok ikke en ubetalt matpause som en del av arbeidstiden, men arbeidsgivers rett til å nekte salg av alkohol følger da heller ikke av styringsretten.

Lenke til kommentar

Etter langvarig rettspraksis regnes riktignok ikke en ubetalt matpause som en del av arbeidstiden, men arbeidsgivers rett til å nekte salg av alkohol følger da heller ikke av styringsretten.

Ok, så er jeg vel på bærtur med rettsgrunnlaget, men konklusjonen er den samme.

:)

Lenke til kommentar

Nei, konklusjonen må nødvendigvis bli en annen fordi en arbeidsgivers styringsrett vil kun gjelde i arbeidstiden, altså den tiden den ansatte står til disposisjon for arbeidsgiveren eller gir åpenbart inntrykk på kundene at denne er i arbed (f.eks. ved å gå i uniform).

Hvis dere ikke har tillitsvalgt så velg en. Det er mye som en arbeidsgiver er forpliktet å drøfte med en tillitsvalgt, men når det ikke er en tillitsvalgt så har dere også begrensede muligheter for å komme med innspill i beslutninger. Dette med mindre dere har personalmøte hver måned og alle får uttalt seg om ting som skjer på bedriften da. :)

Lenke til kommentar

Nei, konklusjonen må nødvendigvis bli en annen fordi en arbeidsgivers styringsrett vil kun gjelde i arbeidstiden, altså den tiden den ansatte står til disposisjon for arbeidsgiveren eller gir åpenbart inntrykk på kundene at denne er i arbed (f.eks. ved å gå i uniform).

klilleng har faktisk rett. Konklusjonen blir den samme, selv om han brukte feil rettsgrunnlag.

Lenke til kommentar
klilleng har faktisk rett. Konklusjonen blir den samme, selv om han brukte feil rettsgrunnlag.

Hvordan kan konklusjonen om at dette går innunder arbeidsgivers styringsrett være riktig når vi akkurat har fastslått at arbeidsgivers styringsrett ikke gjelder i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver kan fastsette forbud mot at dere kjøper i samme butikk i arbeidstiden, samt forby oppbevaring av alkohol på arbeidsplassen.

Det kan ikke forbys at dere handler alkohol i annen butikk i ubetalt pause.

Konklusjonen det snakkes om er ikke "Dette faller inn under arbeidsgivers styringsrett", men "dette er lovlig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...