Gå til innhold

Forskjell på Nikkor objektiv

Anbefalte innlegg

Lurer egentlig på hva som er forskjellen mellom Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED og Nikon AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED? Vet at dette er to helt forskjellige objektiv med tanke på byggekvalitet og lysstyrke, men som fersk "fotograf" lurer jeg på hva dette vil si i praksis på mitt Nikon D300s... Hvilke bruksområder har disse objektivene f.eks?

Takker for innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14-24 er det beste ultravidvinkelobjektivet til fullformat

10-24 er ett godt ultravidvinkelobjektiv til crop

14-24 har ett stort svulmende frontelement som suger til seg alt som heter sollys og lager mest mulig flare, 10-24 har ikke.

Osv.

På D300s ville jeg ha gått for 10-24 og brukt de resterende pengene på noe annet kjekt. Har du planer om å gå for fullformat i den nærmeste fremtiden ville jeg ha gått for 14-24

Lenke til kommentar
14-24 er det beste ultravidvinkelobjektivet til fullformat

10-24 er ett godt ultravidvinkelobjektiv til crop

14-24 har ett stort svulmende frontelement som suger til seg alt som heter sollys og lager mest mulig flare, 10-24 har ikke.

Osv.

På D300s ville jeg ha gått for 10-24 og brukt de resterende pengene på noe annet kjekt. Har du planer om å gå for fullformat i den nærmeste fremtiden ville jeg ha gått for 14-24

Hva er det beste ultravidvinkelobjektivet til crop da?

Tror nok ikke jeg kommer til å gå for fullformat med det første, da jeg er ganske så fersk på speilrefleks. Men er ikke 14-24 et bra alternativ til crop? Eller vil du ikke utnytte potensialet i objektivet da?

Lenke til kommentar

AF-S 14-24mm f/2.8 er uten tvil det beste ultravidvinkel som eksisterer. Finnes naturligvis andre gamle slagere som veier 5+ kg og er enda mer vidvinkel; men utsagnet må leses på generelt grunnlag innen rimelighetens grenser.

Dette gjelder uten tvil både DX og FX. Dyrt og tungt er det, forøvrig flare har vært veldig lite problem med dette objektivet (nano-coating bidrar positivt), men ja jeg klarer få flare om jeg seriøst går inn for det.

Lenke til kommentar
Hva er det beste ultravidvinkelobjektivet til crop da?

Tror nok ikke jeg kommer til å gå for fullformat med det første, da jeg er ganske så fersk på speilrefleks. Men er ikke 14-24 et bra alternativ til crop? Eller vil du ikke utnytte potensialet i objektivet da?

Den beste ultravide til crop er Canon EF-S 10-22 :p

grunnen til at 14-24 ikke er så super på crop er at den ikke er så ekstremt vid. Det er fortsatt ett kremobjektiv, men du får mange langt mindre og nettere objektiv med større bildevinkel, som 10-24, 12-24, Sigma 10-20, Tamron 12-24, Tokina 11-16 osv.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her :)

Flares, betyr det at bildet "bøyer seg" grunnet frontelementet? Eller er jeg helt på bærtur nå? Koster jo endel ekstra med 14-24 da, men jeg ønsker meg bra bildekvalitet så da svir det vel litt ekstra. Hvor mye utgjør forskjellen fra 10mm til 14mm med tanke på landskapsfotografering? Er det noe sted på nettet det går an å sammenligne dette? Og er det noen som har innspill på hvilke objektiver de ville hatt i kamerabagen sin til D300s?

Lenke til kommentar

Ikke rett-tegnende vidvinkelobjektiver gir optisk forvrenging,er den ekstrem blir det kalt "fisheye".

Flare er når strølys gir lys-skygger på bildet.

Hvor mye utgjør forskjellen fra 10mm til 14mm med tanke på landskapsfotografering

Hvis man tar croppfaktoren på Nikon med i utregningen blir brennviddene 15mm og 21mm,det utgjør sånn ca 22 grader på synsvinkelen.

Vil si det har betydning på landskapsfotografering,er lettere i etterkant og klippe litt i et bilde enn å lime.

fant forresten denne angående forvrenging,

Lenke til kommentar
Ikke rett-tegnende vidvinkelobjektiver gir optisk forvrenging,er den ekstrem blir det kalt "fisheye".

Flare er når strølys gir lys-skygger på bildet.

Hvor mye utgjør forskjellen fra 10mm til 14mm med tanke på landskapsfotografering

Hvis man tar croppfaktoren på Nikon med i utregningen blir brennviddene 15mm og 21mm,det utgjør sånn ca 22 grader på synsvinkelen.

Vil si det har betydning på landskapsfotografering,er lettere i etterkant og klippe litt i et bilde enn å lime.

fant forresten denne angående forvrenging,

Der fikk jeg jo forklaring på det meste! :)

Ser når jeg prøver linsesammenligneren at jeg trenger flere objektiv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...