Gå til innhold

Sett Avatar i 3D på Colosseum? :)

Zhai

Anbefalte innlegg

Så... det må vel være noen her som har sett denne stor filmen på Colosseum i 3D i sal 1 her :)

Hvordan var opplevelsen av filmen i 3D? Er det forresten bra 3D briller man får der, eller kjøpes... whatever :p

Jeg har nemlig fått vite at man kjøper brillene for 20 kr eller noe i kiosken, stemmer dette? I så fall er jeg sikkert nødt til å vente på den vanlige lange køen for brillene når jeg skal se filmen.... gosh :(

Og det er vel sånn at vi kan få velge brillene selv, ikke sant? Eller ligger de bak kassen og vi må spørre kassedama om brillene? Liker helst å velge ting selv, for har opplevd på andre kinoer at jeg får 3D briller som er uvanlig tåkete...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett filmen på Colosseum, men på Ringen. Gode 3D-briller som lånes ut av fyren som sjekker billetten din.

Antar at opplevelsen av filmen er omtrent den samme (Ringen kino er digital og har et noe skarpere bilde enn Colosseum), så jeg tillater meg å svare på 3D-opplevelsen:

Kort sagt funker 3D-opplevelsen bra, men det er to ting som ødelegger illusjonen:

- For lav bildefrekvens (antar at det brukes 24 bilder pr sekund), noe som gjør bevegelse hakkete og unaturlig - det funker bedre med vanlig film enn når man prøver å lure hjernen til å tro at man ser på en "ekte" scene.

- Objekter som er ute av fokus - også her prøver man å lure hjernen til å tro at det er dybde i bildet, men illusjonen ødelegges om man faktisk prøver å fokusere på noe som ikke er i kameraets fokus. Unntaket er scener med høy dybdeskarphet(?), der funker 3Den tildels virkelig godt.

Lenke til kommentar

Interessant... kan hende jeg vurderer å se den på ringen, men vil helst se Colosseum egentlig siden det er størst skjerm/sal.

Så det må vel være en eller annen her som har sett den der vel, og kunne svare på spørsmålene mine :p

Endret av Zhai
Lenke til kommentar

Eg har sett den i sal 1 på Colosseum.

Brillene er av heilt grei kvalitet. Dei er for salg i kioskane, du berre seier at du skal ha eit par 3d briller og so tek ho dei frå ei kasse bak disken.

Vil seie at opplevelsen av 3d var relativt bra. Absolutt verdt å teste.

Lenke til kommentar
Har ikke sett filmen på Colosseum, men på Ringen. Gode 3D-briller som lånes ut av fyren som sjekker billetten din.

Antar at opplevelsen av filmen er omtrent den samme (Ringen kino er digital og har et noe skarpere bilde enn Colosseum), så jeg tillater meg å svare på 3D-opplevelsen:

Kort sagt funker 3D-opplevelsen bra, men det er to ting som ødelegger illusjonen:

- For lav bildefrekvens (antar at det brukes 24 bilder pr sekund), noe som gjør bevegelse hakkete og unaturlig - det funker bedre med vanlig film enn når man prøver å lure hjernen til å tro at man ser på en "ekte" scene.

- Objekter som er ute av fokus - også her prøver man å lure hjernen til å tro at det er dybde i bildet, men illusjonen ødelegges om man faktisk prøver å fokusere på noe som ikke er i kameraets fokus. Unntaket er scener med høy dybdeskarphet(?), der funker 3Den tildels virkelig godt.

Er ikkje heilt enig i alt det. At frekvensen kunne vore høgare er greit.

Objekter ute av fokus er det lite å gjere med. Du måtte hatt interaktiv film for at det skulle fungere. Dybdefølelsen får du jo akkurat fordi ting ute av fokus er dobbelt. Noko det er i det verkelege liv.

Eg synest 3D-effekten var ganske bra, totalt sett. Forbetringspotensiale er det sjølvsagt.

Lenke til kommentar
Objekter ute av fokus er det lite å gjere med. Du måtte hatt interaktiv film for at det skulle fungere. Dybdefølelsen får du jo akkurat fordi ting ute av fokus er dobbelt. Noko det er i det verkelege liv.

Nja. At det er lite å gjøre med det er nok riktig, pga. tekniske begrensinger i kamerautstyret, men det er like fullt unaturlig når det svever et digert og uskarpt frø "to meter nærmere deg enn det du egentlig skal fokusere på", og du, tross at du flytter fokus til frøet, fortsatt opplever det som ute av fokus. Er enig i at man får dybdefølelse bl.a. av uskarphet i vanlig 2D-film, men oppfatter det som litt annerledes med 3D-film - dybdefølelsen der kommer nok mindre av blur og mer av objekters plassering i synsfeltet til hvert øye.

Lenke til kommentar

Ringen kino er bedre enn Colosseum. Jeg vet ikke om de har digital 3D på Colosseum (det har de på Ringen), men det er i alle fall bedre lydanlegg der (du kjenner dypbassen mye bedre, noe som er stort pluss i scener med store maskiner, flyvescener og kampscener). På Ringen får du IKKE dobbelt bilde med brillene, teknologien er kommet såpass langt at de gamle rød-blå-brillene ikke lenger brukes på kinoer (dog vet jeg ikke hvordan det fungerer på Colosseum). Lerretet er mer enn stort nok (dekker hele bredden av salen. Sal 1 har 400 plasser, men salen er kvadratisk, noe som gjør lerretet større i forhold til størrelsen på salen). Det er også bedre seter på Ringen ;)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Verken sett den på Ringen eller Colloseum, men så den i Thailand på "First class cinema". Betalte 100,- for en billett. Da satt man i store deilige stressless'er med teppe og pute, pluss at det gikk kelnere rundt med gratis brus og popcorn! Sykeste jeg har vært med på!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...