Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Spylervæske, feil type? MB


Hoelje

Anbefalte innlegg

Spylervæske, feil type? Mercedes C-klasse 2008 modell: Det kommer hele tiden alarm om at jeg må etterfylle spylervæske, men beholderen er helt full med vinterspylervæsker kjøpt på Europris. Hos merkeforhandler, Bertel O Steen, får jeg beskjed om at alt blir ok hvis jeg bytter til en annen type spylervæske. Hvordan kan det være mulig at alarmen for etterfylling av spylervæske skal virke riktig om jeg bytter til annen spylervæsker? Hvordan virker denne føleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok bare tull ja. Er mest sansynlig en flottør som står i bunnen av tanken som brukes for å måle det, så om det er veldig kaldt kan det være at den har fryst fast i en eller annen grad eller hengt seg opp midlertidig. Prøv å kjøre litt og se om det forsvinner etterhvert.

 

Du er vel klar over det om det er tilfelle, men noen biler har flere spylevæsketanker, så det er mulig at du har èn full og en annen tom tank.

Lenke til kommentar
Det er nok bare tull ja. Er mest sansynlig en flottør som står i bunnen av tanken som brukes for å måle det, så om det er veldig kaldt kan det være at den har fryst fast i en eller annen grad eller hengt seg opp midlertidig. Prøv å kjøre litt og se om det forsvinner etterhvert.

 

Du er vel klar over det om det er tilfelle, men noen biler har flere spylevæsketanker, så det er mulig at du har èn full og en annen tom tank.

flere tanker?

jeg har aldri hørt om noen biler som har mer enn en spylervesketank. og isåfall. hvilke biler?

Lenke til kommentar

Noen biler har egen tank for lyktespylere eller egen tank for bakruteviskeren. Forrige bilen min hadde egen tank for lyktespylere, og det var bare sensor på lyktespylertanken, så den som gikk til rutene kunne være tom eller full uansett hva som sto i panelet (og den ble tom før lyktespylertanken.. noe som var ganske plagsomt).

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noen biler har egen tank for lyktespylere eller egen tank for bakruteviskeren. Forrige bilen min hadde egen tank for lyktespylere, og det var bare sensor på lyktespylertanken, så den som gikk til rutene kunne være tom eller full uansett hva som sto i panelet (og den ble tom før lyktespylertanken.. noe som var ganske plagsomt).

 

enn blinklysvesketanken da? ^^ hadde du en eller to ? ^^,

Lenke til kommentar

Min bil brukte integrerte blinklyspærer som inneholdt en liten tank med olje, sylinder, overledning, osv.

 

Det var vel veldig moro akkurat at det finnes biler med mer enn èn tank for spylevæske? Du har vel aldri sett en 240 med mer enn èn, så det må jo bety at alle biler har bare èn?

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spylervæske, feil type? Mercedes C-klasse 2008 modell: Det kommer hele tiden alarm om at jeg må etterfylle spylervæske, men beholderen er helt full med vinterspylervæsker kjøpt på Europris. Hos merkeforhandler, Bertel O Steen, får jeg beskjed om at alt blir ok hvis jeg bytter til en annen type spylervæske. Hvordan kan det være mulig at alarmen for etterfylling av spylervæske skal virke riktig om jeg bytter til annen spylervæsker? Hvordan virker denne føleren?

 

Da tapper du spylerveska, kjøper på BOS, og går inn igjen og sier at det funka ikke. BOS har et problem fordi dem da må dekke kostnadene til den nye spylerveska, samt fikse problemet med bilen din (regner med den er kjøpt der).

 

Utrolig mye piss disse bilforhandlerene klarer å lire av seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er nok bare tull ja. Er mest sansynlig en flottør som står i bunnen av tanken som brukes for å måle det, så om det er veldig kaldt kan det være at den har fryst fast i en eller annen grad eller hengt seg opp midlertidig. Prøv å kjøre litt og se om det forsvinner etterhvert.

 

Du er vel klar over det om det er tilfelle, men noen biler har flere spylevæsketanker, så det er mulig at du har èn full og en annen tom tank.

flere tanker?

jeg har aldri hørt om noen biler som har mer enn en spylervesketank. og isåfall. hvilke biler?

 

Tja... kan jo starte med MB w124 stasjonsvogn og toyota(highace/liteace).

Disse jeg vet om, som at det er slik på.

Endret av Ingeniør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det stasjonsvogn du har, så har du mest sannsynlig en tank i bagsjerommet en plass, også....

Foreslår å sjekke et deksel på høyre side, rett innenfor bakluka....

 

Har sjekket at det ikke er 2 spylervæskebeholdere på C modell Sedan. Så det er ingen løsning. Er det ingen som vet hvordan denne føleren virker. Det er nok ingen flottør!!!! Det er mange år siden det ble brukt!

Lenke til kommentar

føleren kan jo være defekt

 

hvis det er en form for elektronisk føler, kan nok spylevæske-type "lure" deg..

 

jeg har campingvogn.. den har vanntank med elektronisk ett eller annen føler..

den virker ikke i norge, men når jeg er i sverige så funker den..

 

dette har en naturlig forklaring.. vannet i norge er for rent til at føleren skal funke.. (leder ikke strøm)

 

har jeg derimot litt salt i vannet så funker den..

jeg vet ikke hva svenskene har i vannet (klor?)

 

kan jo være at spylevæska ikke leder strøm ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det stasjonsvogn du har, så har du mest sannsynlig en tank i bagsjerommet en plass, også....

Foreslår å sjekke et deksel på høyre side, rett innenfor bakluka....

 

Har sjekket at det ikke er 2 spylervæskebeholdere på C modell Sedan. Så det er ingen løsning. Er det ingen som vet hvordan denne føleren virker. Det er nok ingen flottør!!!! Det er mange år siden det ble brukt!

 

Sedaner har som regel ikke vindusvisker bak, det har stasjonsvoger.

Var viss du hadde stasjonsvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det stasjonsvogn du har, så har du mest sannsynlig en tank i bagsjerommet en plass, også....

Foreslår å sjekke et deksel på høyre side, rett innenfor bakluka....

 

Har sjekket at det ikke er 2 spylervæskebeholdere på C modell Sedan. Så det er ingen løsning. Er det ingen som vet hvordan denne føleren virker. Det er nok ingen flottør!!!! Det er mange år siden det ble brukt!

 

Sedaner har som regel ikke vindusvisker bak, det har stasjonsvoger.

Var viss du hadde stasjonsvogn.

litt dyrere utgaver/sportsutgaver har det.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt opp, og det finnes en type sensor som baserer seg på å måle motstand mellom to punkter som er nedsenket i tanken. Vanlig spylevæske inneholder alkohol, og alkohol leder strøm, så dersom det går strøm mellom de to punktene betyr det at det er spylevæske i tanken. Ingen strøm = Ingen væske.

 

Det betyr at urenheter i spylevæska, is, og lignende kan trigge sensoren fordi det virker isolerende. Dersom du bruker opp det som er i tanken, og så fyller på ny kan det være at den begynner å fungere igjen dersom du har denne typen sensor i tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Årsaken er nok som BOS sier. Det viser seg at når det blir mildere forsvinner alarmen. Regner med at Europris sin spylervæske ikke holder seg flytende når det blir ekstra kaldt, under 10 minus. Spylervæsken blir da litt grøtete og nivåsensoren gir alarm. Noen spylervæsker tåler lavere temperaturer enn Europris sin. Derimot kunne BOS sagt at det var at spylervæsken ikke tålte lav nok temperatur. Jeg visste jo ikke hva slags spylervæske jeg skulle bytte til. Litt mer info ville vært bra, men en lærer så lenge en lever.............

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...