Atatar Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Har hatt Ubuntu 9.10 installert i et par dager nå, og er veldig fornøyd! Dessverre har jeg store problemer med at PC'en går veldig tregt. For eksempel lagger sangene i spotify (under Wine) så mye at de ikke er hørbare, Firefox lagger når jeg scroller, og da jeg prøvde å spille Guild Wars (også med Wine) lagget det så mye at det ikke gikk an å bruke det. Alle disse oppgavene er naturligvis ting systemet mitt til vanlig tar på strak arm, så jeg lurer på hva som er problemet her. Noen mulighet for feilsøk el.? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 For oss så blir det vanskelig å hjelpe hvis du ikke oppgir hvilken pc du har... laptop eller stasjonær? modell og eventuelle HW-specs. Har du en laptop så finner du garantert en på nettet som har prøvd ubuntu på akkurat samme modell som din, som mest trolig har hatt samme problemer som deg. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Har hatt Ubuntu 9.10 installert i et par dager nå, og er veldig fornøyd! Dessverre har jeg store problemer med at PC'en går veldig tregt.Er det bare meg, eller er det noe som ikke helt stemmer med denne setninge "Kjøpte ny bil her om dagen og er strålende fornøyd med den. Dessverre går fjusker den og er vanskelig å starte" Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Har du sjekket om du har grafikkdriverene inne? ubuntu har et eget program for og innstallere proprietære drivere. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Hvilket skjermkort har du? Om du har ATI/Nvidia, bruker de ufrie driverne (System -> Administrasjon -> Hardware Drivers), eller bruker du de frie? Har du forsøkt smooth scrolling i firefox? (Edit -> Preferences -> Advanced -> General -> [X] "Use smooth scrolling") Endret 16. januar 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Har hatt Ubuntu 9.10 installert i et par dager nå, og er veldig fornøyd! Dessverre har jeg store problemer med at PC'en går veldig tregt.Er det bare meg, eller er det noe som ikke helt stemmer med denne setninge "Kjøpte ny bil her om dagen og er strålende fornøyd med den. Dessverre går fjusker den og er vanskelig å starte" Vel, jeg ser poenget ditt men for meg er det ingen selvmotsigelse her. Jeg er fornøyd med funksjonene og ser potensialet i dem, de bare går ikke perfekt enda Prøvde smooth scrolling, men det lagger fremdeles. Her er HW-informasjon: Modell: ASUS Notebook M50S CPU: 2x Intel® Core2 Duo CPU T5550 @ 1.83 GHz Skjermkort: ATI Mobility Radeon HD 3400 Series RAM: 4 gb Hovedkort: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hud Håper det hjelper Endret 16. januar 2010 av Atatar Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Sitter ikke på Ubuntu eller Debian nå, men dette burde fungere: sudo-apt-get remove compiz compiz-fusion Edit: Jeg fant, jeg fant med litt leting: sudo aptitude remove --purge compiz* libcompizconfig* -s Endret 17. januar 2010 av del_diablo Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Skal prøves, takker Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Å fjerne compiz fjerner vel bare symptomet? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Firefox går treigt på Linux, det skyldes eit bug i Xorg og Firefox som gjer at grafikkrendering er 10 gonger treigare enn f.eks i Windows. Prøver du Chrome eller Opera så er forskjellen svært stor. Så lenge du har AMD/ATI skjermkort så kan du også bare gløyme speling. Speling fungerer bare bra for dei som har Nvidia. For Spotify så kan du prøve å oppgradere til Wine1.2 med å skrive sudo apt-get install wine1.2 eller bruke synaptic packet manager. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Firefox går treigt på Linux, det skyldes eit bug i Xorg og Firefox som gjer at grafikkrendering er 10 gonger treigare enn f.eks i Windows. Prøver du Chrome eller Opera så er forskjellen svært stor. Og ble fikset for evigheter siden. Så lenge du har AMD/ATI skjermkort så kan du også bare gløyme speling. Speling fungerer bare bra for dei som har Nvidia. Mitt ATI Radeon mobile 3460 er uenig med deg. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Sitter ikke på Ubuntu eller Debian nå, men dette burde fungere: sudo-apt-get remove compiz compiz-fusion Edit: Jeg fant, jeg fant med litt leting: sudo aptitude remove --purge compiz* libcompizconfig* -s Hvorfor fjerne Compiz? Man kan da bare skru den av via Preferences > Appearance > Visual effects ? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Og ble fikset for evigheter siden. Mitt ATI Radeon mobile 3460 er uenig med deg. Du har faktisk rett i om at det er fiksa på, etter litt testing så fant eg ut at firefox er like rask som både Opera og Chrome til 2d rendering. Men ATI fungerer ikkje til spel, du får 1/3 av ytelsen som ein har i Windows også er det mange merkelege tilfeller. Er jo bare å sjå på Heroes of Newerth forumet over kor mange som sliter med ATI kort. Endret 19. januar 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Mitt ATI Radeon Mobile 3470 fungerte fint til spill i Ubuntu. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Men ATI fungerer ikkje til spel, du får 1/3 av ytelsen som ein har i Windows også er det mange merkelege tilfeller. Er jo bare å sjå på Heroes of Newerth forumet over kor mange som sliter med ATI kort. Som er aldere gamle, hos meg er alt fikset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå