Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Myte at kjøring på lavt gir gjør bilen "treg"?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Touran TDI, Diesel, 134 el 136 hester, 2004 modell.

Den har 6 gir.

Er det en myte at hvis man kjører på lavt gir mye, så blir bilen "treg"?

Hvis jeg kjører slik som jeg er vant til fra min gamle bil (som kun hadde 4 gir), d.v.s mest i 3. og 4., så bruker Touranen fra 0.7 til 0.94 på en mil.

Hvis jeg derimot bevisst kjører mye i 5. og 6., så kan jeg få den ned i 0.54 på milen.

...så det blir jo billigere, men blir den da "tregere"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Soten det er snakk om her legger seg rundt om, bl.a i eksosanlegget ditt. Dette vil sørge for en dauere bil ja. Det er dog ikke verre enn å tyne motoren skikkelig på turtall noen ganger slik at all soten forsvinner ut eksosanlegget og vips, bilen er optimal igjen.

Lenke til kommentar
Det er da bedre å ha en "dau" bil enn å ikke ha bil i det hele tatt? Dersom man hele tiden kjører på høyrere turtall enn nødvendig slites også bilen unødvendig. Høyere turtall = mer slitasje.

Nå er vel ikke turtall en dreper på en varm motor heller.

Jeg tror vel generelt vi kan si: Bruk bilen din!

Ikke vær redd for alt mulig, bare bruk clutchen på en god måte, og ikke rus motoren for mye de første 10-15 minuttene etter start, så klarer den seg nok helt fint.

Samt oljeskifte+service jevnlig osv.

Lenke til kommentar
Har ikke hørt at dette skal være aktuelt for noe annet enn totakters bensinmotor (som går på oljeblandet bensin).

Med dieselbiler med partikkelfilter tetter man igjen, og i verste fall ødelegger partikklfilteret om man ikke oppnår nok turtall.

Om det er sant veit jeg ikke, men jeg har hørt at en motor som konstant har blitt kjørt på lavt turtall, for så å bli kjørt mye på høyt turtall, kan få utslitte stempelringer og dermed miste kompresjon. Det fordi metallet utvider seg gradvis ørlite grann, og hvis man da øker turtallet en del vil da stemperingene få nok juling til at man kan miste kompresjon. Ellers er det vel ikke helt usunt å få "blåst reint systemet" som det kalles.

Lenke til kommentar

Partikkelfilteret i min bil klagde etter ca. 1000km kjøring (helt ny bil).. ble for lite turtall i rundt -10 grader til at det klarte å rense seg. Hadde kjørt den hele tiden under 2500rpm pga det sto i manualen til bilen at den aldri måtte over det turtallet de første 1600km, og mesteparten under 2000rpm.. Det løste seg opp ved å kjøre en lengre streking i 80 i 4. gir, altså 2500rpm.

Man ødelegger nok ikke filteret med mindre man lar være å gjøre noe når det begynner å lyse feilmelding i panelet.

Lenke til kommentar

Det skal vel la seg gjøre men jeg anser ikke det som nødvendig, da dette er en selvfølge. Så du pleier å kjøre med 3-4k rpm på landeveien selv om du kan ligge med ca 2k med høyere gir? Mon tro hvorfor nyere biler har 6 gir og ikke 4 eller 5 som var vanlig før...

hvis du absolutt må ha kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Bensinmotor

"På høyt turtall blir tregheten i stemplene et problem, og fører til stor slitasje på motordelene. "

Dette er riktignok for bensinmotorer, men antar at det samme gjelder for dieselmotorer.

Endret av Cheap
Lenke til kommentar

Vil ikke tro at høyt turtall på en god og varm bil med skikkelig olje tar noen store skader av dette. Har selv på kvalitetsolje og bytter olje hver 7500-10 000 samt filter hver gang, og har da enda ikke rast motoren ;) Tviler sterkt på at turtall skader motoren så lenge alt er varmt og godt. På kald motor derimot, der er jeg aldri over 2500 rpm før etter minst 15 minutter! Vel og merke såvidt jeg har fått opplyst så har det ikke like store konsekvenser på nyere motorer da de er laget i alu og har mindre forskjeller i klaringer på kald og varm motor og dermed mindre sjanse for slitasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...