nabo_nabo18 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 en oppgåve i studieboken liksom. Et positivt ion beveger seg med konstant fart vinkelrett på feltstyrken i et homogent magnefelt. sett opp uttrykk for den magnetiske kraften som virker på ionet. tegn en figur som viser ionet og den magnetiske kraften. kan noen hjelpe meg å tegne figuren? takk Lenke til kommentar
Tsjaizer Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 en oppgåve i studieboken liksom. Et positivt ion beveger seg med konstant fart vinkelrett på feltstyrken i et homogent magnefelt. sett opp uttrykk for den magnetiske kraften som virker på ionet. tegn en figur som viser ionet og den magnetiske kraften. kan noen hjelpe meg å tegne figuren? takk Hvis det positive ionet beveger seg rett mot høyre og magnetfeltet går inn i papirplanet, vil den magnetiske kraften gå oppover. Negativt ion ville derimot skapt en kraft nedover i dette tilfellet! Høyrehåndsregelen (gjelder for positivt ion, negativt ion blir motsatt retning): Langefinger peker i partikkelens fartsretning, pekefingeren peker i retningen på magnetfeltet, og tommelen viser da hvilken vei kraften virker Figuren må du nok tegne selv... Formelen for magnetisk kraft på partikkel er gitt som F=qv x B. Det er ut ifra denne formelen man bruker høyrehåndsregelen. Lykke til med fysikk! :-) Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 jeg skjønner det, men når jeg tegner figuren, så må jeg ha med det elektriske feltet eller ikke ? Lenke til kommentar
Tsjaizer Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) jeg skjønner det, men når jeg tegner figuren, så må jeg ha med det elektriske feltet eller ikke ? det må du... eller ikke akkurat det elektriske feltet, men det magnetiske som de spør etter... et magnetisk felt som går ut av papirplanet tegner du med sirkler med prikker i (som om en pil kommer mot deg), mens når det går inn i papirplanet tegner du sirkler med kryss i (som om du ser fjæren på baksiden av en pil) Endret 16. januar 2010 av Tsjaizer Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) takk for det Endret 16. januar 2010 av nabo_nabo18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå