Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

FY2 magnetisk felt

Anbefalte innlegg

en oppgåve i studieboken liksom.

Et positivt ion beveger seg med konstant fart vinkelrett på feltstyrken i et homogent magnefelt. sett opp uttrykk for den magnetiske kraften som virker på ionet. tegn en figur som viser ionet og den magnetiske kraften.

kan noen hjelpe meg å tegne figuren? takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en oppgåve i studieboken liksom.

Et positivt ion beveger seg med konstant fart vinkelrett på feltstyrken i et homogent magnefelt. sett opp uttrykk for den magnetiske kraften som virker på ionet. tegn en figur som viser ionet og den magnetiske kraften.

kan noen hjelpe meg å tegne figuren? takk

Hvis det positive ionet beveger seg rett mot høyre og magnetfeltet går inn i papirplanet, vil den magnetiske kraften gå oppover. Negativt ion ville derimot skapt en kraft nedover i dette tilfellet!

Høyrehåndsregelen (gjelder for positivt ion, negativt ion blir motsatt retning):

Langefinger peker i partikkelens fartsretning, pekefingeren peker i retningen på magnetfeltet, og tommelen viser da hvilken vei kraften virker

Figuren må du nok tegne selv...

Formelen for magnetisk kraft på partikkel er gitt som F=qv x B. Det er ut ifra denne formelen man bruker høyrehåndsregelen.

Lykke til med fysikk! :-)

Lenke til kommentar
jeg skjønner det, men når jeg tegner figuren, så må jeg ha med det elektriske feltet eller ikke ?

det må du... eller ikke akkurat det elektriske feltet, men det magnetiske som de spør etter... et magnetisk felt som går ut av papirplanet tegner du med sirkler med prikker i (som om en pil kommer mot deg), mens når det går inn i papirplanet tegner du sirkler med kryss i (som om du ser fjæren på baksiden av en pil)

Endret av Tsjaizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...