Gå til innhold

Bør alle leker testes?

Bør alle leker testes?  

29 stemmer

1. 1. Bør alle leker testes?

• Ja
      18
    • Nei
      8
    • Ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strengt tatt burde vel alle leker testes. Barn har en tendens, etter hvor gamle de er, til å putte ting i munnen. Hvis denne leken inneholder farlige stoffer er det greit å ha sjekket den først. Leker kan også ha andre sider ved seg som gjør dem farlige, og barn tenker sjeldent veldig langt med tanke på konsekvenser. Det er med andre ord nødvendig å teste lekene før man selger :)

Lenke til kommentar
Strengt tatt burde vel alle leker testes. Barn har en tendens, etter hvor gamle de er, til å putte ting i munnen.

Bare leker?

Hvis denne leken inneholder farlige stoffer er det greit å ha sjekket den først.

Men hvorfor skal det være pålagt produsentene? Kan ikke frivillige ta seg av slik testing? En produsent må da kunne selge lekene sine så lenge den gjør det klart for kunden at lekene ikke er testet ut?

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Bare leker?

Selvsagt putter de alt de kan få i munnen, men dette minsker sjansene. Det er tross alt leker barn bruker mest tid på når det er små.

Men hvorfor skal det være pålagt produsentene? Kan ikke frivillige ta seg av slik testing? En produsent må da kunne selge lekene sine så lenge den gjør det klart for kunden at lekene ikke er testet ut?

Nå er det ikke sikkert at det finnes så mange frivillige, og det er tross alt produsentene som selger dette som har ansvaret. Hvis man setter en liten lapp på siden hvor det står "denne leken er ikke testet", er det lett å ikke se den, og dermed øker risikoen for at barn kan bli skadet av en leke.

Lenke til kommentar

Er det ikke foreldrenes ansvar å velge lekene til ungene sine?

Produsentene kan jo bare markedsføre lekene sine som andre produkter.

You want to stop a willing consumer buying from a willing producer by force or threat of force. It is antithetical to the concept of freedom. Protections protect inferior inefficient producers from better producers that consumers prefer systemically, giving us worse products, services, businesses, and standard of living.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Er det ikke foreldrenes ansvar å velge lekene til ungene sine?

Produsentene kan jo bare markedsføre lekene sine som andre produkter.

Selvsagt har foreldrene et ansvar, men det har da også de som produserer lekene. Hvis de setter en liten lapp på siden er det lett å unngå å se den, og hvis da ungen får en skade, eller i verste fall dør, er det produsentenes skyld fordi de ikke sjekker hva de markedsfører. Hvis jeg skal selge vann på flaske og den inneholder farlige stoffer, og jeg skriver en bitteliten lapp på siden hvor det står at jeg ikke har sjekket den, hvem sin feil er det da hvis den personen som drikker det dør?

Lenke til kommentar
Selvsagt har foreldrene et ansvar, men det har da også de som produserer lekene.

En produsent har ikke større ansvar enn å sørge for at produktet er det det utgir seg for å være. Hvis kunden ønsker testede produkter, kjøper han et testet produkt. Hvis ikke, kan han velge å kjøpe et utestet produkt.

Lenke til kommentar
En produsent har ikke større ansvar enn å sørge for at produktet er det det utgir seg for å være. Hvis kunden ønsker testede produkter, kjøper han et testet produkt. Hvis ikke, kan han velge å kjøpe et utestet produkt.

Du unngikk hele argumentet mitt. For det første kan produsentene lage en veldig liten lapp som er vanskelig å se. For det andre unngikk du eksempelet mitt: Hvis jeg selger vann jeg ikke har testet, og det viser seg å inneholde farlige kjemikalier. Hvem sin skyld er det hvis en mann/kvinne kjøper dette og dør av det. Det er først og fremst produsentene som må sjekke om de utgir et produkt som kan være farlig, spesielt når det gjelder unger.

Lenke til kommentar

Hvis kundene boikotter store lapper, vil produsenter med små lapper dø ut.

Hvis jeg selger vann jeg ikke har testet, og det viser seg å inneholde farlige kjemikalier. Hvem sin skyld er det hvis en mann/kvinne kjøper dette og dør av det.

Din, fordi drikkevann skal drikkes.

Lenke til kommentar

Man kan ikke frata bedrifter alt ansvar for å lage ikke-giftige produkter, bare for at man skal kunne kjøpe leker hvor ingen som har deltatt i produksjonsprosessen har gjort noe som er tungvindt for dem. Da kan man like gjerne bygge hus uten armert betong, fordi det er enklere å lage, eller selge gammel mat fordi det også er enkelt. Fravær av ansvar kan ikke forsvares med frihet.

Lenke til kommentar
Hvorfor lager man ikke drittsmak på lekene, slik at babyer ikke putter dem i munnen? :p

God idé.

Da kan man like gjerne bygge hus uten armert betong, fordi det er enklere å lage, eller selge gammel mat fordi det også er enkelt. Fravær av ansvar kan ikke forsvares med frihet.

Hvis folk vil ha dårlige hus, må de få lov til det, men resultatet ser du på Haiti.

Lenke til kommentar
Hvis kundene boikotter store lapper, vil produsenter med små lapper dø ut.

Men hva om alle produsentene har små lapper, hva skjer da? Det er ingen garanti for at noen vil ha større lapper, og la oss si at noen har det, da kan det også hende at mange kjøper leker med små lapper. Det er med andre ord for mye risiko i det du sier.

Din, fordi drikkevann skal drikkes.

Men når man vet at barn ofte putter ting i munnen er det mye det samme. Det vil si at produsentene ikke bryr seg om barns liv, men kun tenker penger.

Endret av Minitrotsky
Lenke til kommentar
Hvis folk vil ha dårlige hus, må de få lov til det, men resultatet ser du på Haiti.

Uten boligstandard vil de fleste tenke "dette skjer vel aldri meg", og dermed er katastrofen et faktum når den først skjer. Bonuspoeng for å prøve å lage et politisk poeng ut fra en katastrofe dog.

Samme holdningen gjelder innenfor alt forbrukermateriell, leker innkludert.

CE standarden som vi har i Europa er lekende enkel å forholde seg til, og den krever veldig lite ekstra av produsentene - MEN, den krever at du ikke prøver å lure eller drepe de du selger produktet ditt til.

Når det gjelder foreldre som kjøper leker: Se etter et CE merke. Det er ikke nødvendigvis garantert at det er bra kvalitet, men det sier litt om at produsenten har tenkt sikkerhet når de har lagt produktet.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...