Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorfeil på en Ford S-max

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Fikk motorfeil på bilen i dag. Ytelsen ble kraftig redusert, men bilen gikk, dog med litt fusking. Så tenkte jeg at jeg skulle slå av tenninga og starte den på nytt, og da var feilen borte. Og motor-ytelsen ble som normal igjen.

I konsollen så har man et felt for lagrede feilmeldinger, men der står det ingenting. Jeg mistenker temperatur/fuktighetsendringer som har påvirket elektronikken/en føler e.l, i og med at det blitt betydelig mildere i dag, og bilen står i en garasje om natta i plussgrader.

Er jeg på rett vei i mine antagelser? Eller hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt var tett ved ca 50.000. (PSA HDi-motoren som sitter i volvo og mange andre). Der er det servicepunkt på 60.000 servicen.

De sa på verkstedet at dersom man f.eks fyller diesel på stasjoner hvor det er lite omsetning på dieselen er det ofte mer grums i den, noe som gjør at filteret blir fortere tett.

Vanskelig å krangle på det..

Lenke til kommentar

Du får ikke noen skikkelig oversikt over feil på infoskjermen i Forden. Kan være at bilen har gått i nødmodus, noe som gir begrensede ytelser. Feilmeldingen forsvinner når man starter opp på nytt, men skal i så fall ligge inne noen feilkoder. Da er det bare å oppsøke nærmeste Ford-forhandler. Sant som dsgf sier, at det kan være tett diesel-filter. PSA-motorene som det er snakk om har noe fusk med dieselfilteret som kan føre til at det går tett, oftest ved 30-40000 km (selv om skifteintervall er 60000km). Litt usikker på når Ford skifter diesel-filter, men vil tro det skal være i samme sjiktet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3124

Har hatt bilen inne på Ford. Resultatet er at IAT sensoren på luftmengdemåleren har gått. Hadde de en på lager? Nei! Hadde Bilia en på lager? Nei! Har de den på lager i Tyskland? NEI!! Den står til "rest" i Tyskland så det kan gå uker før man får denne inn.. og i mellomtiden så må jeg bruke en defekt bil! Ikke noe gøy! :realmad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...