g@bb@ Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Ja, kanskje litt misvisende emne, men var det beste jeg kom på. Saken er som følger: Jeg og min bedre halvdel var hos en venn en kvell. Vi var 4 stykker og satt å så film å pratet. En god gammeldags filmkveld. Samboeren til vennen vi var hos, har satt opp skjult overvåkning inne i leiligheten vi var i, uten å fortelle dette til oss, og filmet hele kvelden. Er dette lov? Jeg mener, kan det kalles ulovlig overvåkning? Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Var ikke det merkelig å gjøre, sånn rent generelt? Hvis mine venner hadde gjort dette, hadde jeg blitt rimelig lynforbannet for å si det mildt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Dette er så definitivt ikke lov. Blir man overvåket, skal man vite det. Mener å huske at det faktisk må søkes til datatilsynet om det. Med mindre jeg blander og at regelverket er noe annerledes når det er innenfor husets fire vegger Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Det er lov, såfremt folk blir underrettet http://www.datatilsynet.no/templates/Page____575.aspx Endret 15. januar 2010 av J-Core Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg ville vært mer bekymret for den mentale helsen til vedkommende enn for mitt eget personvern i dette tilfelle. Men skjønner såklart at det er ubehagelig og føles som et overgrep. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hva slags grunner hadde han for å gjøre det? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 hvordan fant dere det ut? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Så vidt jeg vet skal det informeres om at dere er under overvåkning. Dog vet jeg ikke hvilke konsekvenser det har at dere ikke ble det. Lenke til kommentar
-Stalin- Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Ja, kanskje litt misvisende emne, men var det beste jeg kom på. Saken er som følger: Jeg og min bedre halvdel var hos en venn en kvell. Vi var 4 stykker og satt å så film å pratet. En god gammeldags filmkveld. Samboeren til vennen vi var hos, har satt opp skjult overvåkning inne i leiligheten vi var i, uten å fortelle dette til oss, og filmet hele kvelden. Er dette lov? Jeg mener, kan det kalles ulovlig overvåkning? Din bedre halvdel, Pia vet jo alt om dette. Eller burde vite ivertfall. Dette er på ingen måte godkjent da det helt sikkert ikke er godkjent av datatilsynet og det er ikke informert om det til dere på forhånd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Sånn rent bortsett fra at personopplysningsloven ikke gjelder ting som foretas i privat øyemed, jf personopplysningsloven § 3... Å overvåke sitt eget private hjem faller utenfor personopplysningsloven. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Så lenge mannen ikke publiserer dette så kan jeg ikke se at det er ulovlig. Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Nå kan vel personens mentale helse diskuteres opp og i mente. Vi fant det ut da samboeren hans begynte å spørre om vi syntes Grandmas boy var en god film osv. @ -stalin- : hva mener du med at Pia burde vite det? Vi regnet med at det var ulovlig, men usikker i.o.m at det var i eget hjem og ikke utsyn mot gata. Overvåkerene har ihvertfall lovet dyrt og hellig at alt er slettet nå, men siden han satt opp kamera i første omgang, kan det jo også diskuteres.... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kanskje han håpet kvelden skulle utarte seg til gruppesex og filme det hele. Who knows. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kanskje han håpet kvelden skulle utarte seg til gruppesex og filme det hele. Who knows. Min tanke også. Eller hvis en av dere er skikkelig komikere og slenger ut gullkorn i hytt og pine. Skal selv sette opp slike kameraer, når/hvis jeg flytter for meg selv og når/hvis jeg skal ha fest, alkohol inkludert. Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Kanskje han håpet kvelden skulle utarte seg til gruppesex og filme det hele. Who knows. Jeg kan altså risikere å bli brukt som runke-objekt Edit: leif Endret 19. januar 2010 av g@bb@ Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Men jeg er veldig nysgjerrig på denne personen, har han noen type diagnose? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Men jeg er veldig nysgjerrig på denne personen, har han noen type diagnose? Hvorfor må man være psykisk syk for å overvåke sin egen leilighet? Har det falt deg inn at han vil ha videobevis av mulige innbrudd eller lignende? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg bruker kamera til å følge med på dyra til tider, er jeg da mentalt forstyrra slik jeg får inntrykk mange her inne mener man må være? Ser virkelig ikke hvorfor dere gidder å hisse dere opp over at han filmet sin egen stue jeg da. Gjorde du noe du ikke kan stå for om det skulle komme ut, eller er du bare ute etter å reagere for å reagere? Jeg ville spurt hva det var for, og var det kun privat og han garanterte det ikke ble offentlig er det vel bare en bagatell. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er forskjell på å overvåke fjøs eller garasje, mot å filme venner i en privat setting uten at de vet om det. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er forskjell på å overvåke fjøs eller garasje, mot å filme venner i en privat setting uten at de vet om det. Men det sier deg lite om en persons mentale tilstand eller diagnoser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå