NikkaYoichi Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har et lite problem med Excel 2007 og lurer på om noen har en god idé. Problemet er at jeg har et datasett på ca 500 tall mellom 2 og 12. Disse ligger fortløpende i enkeltceller - det jeg ønsker å gjøre er å lete igjennom og finne det tallet som går igjen oftest. Har ikke funnet noen funksjon for dette, men det er mulig at noen vet om en lur metode. Man kan selvsagt gjøre det vanskelig å dele opp i flere tabeller og liknende, men jeg ønsker meg en mer smidig metode. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 finne det tallet som går igjen oftest Nå holder jeg meg stort sett unna Excel, men det ville overraske meg om ikke Excel har en "histogram" funksjon. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Det som man vanligvis gjør er å lage en dynamisk liste med gjeldende tall samt antallet forekomster av tallet. Evt opprette en enkel tabell, der gjeldende tall er tabell-indeks og antall forekomster er innholdet i den enkelte celle i tabellen. Etterpå (når programmet ditt har telt seg ferdig) så lager du enkelt en MAX-fuksjon som henter ut det største tallet, samt indeksen det tilhører. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Såvidt jeg husker har excel en COUNT() funksjon som kan brukes her, sitter dog ikke med excel foran meg ATM, mulig den også direkte kan maksimere... Lenke til kommentar
Alexen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det her kan du vel løse ved å bruke en pivottabell der du bruker antall-funksjonen. http://office.microsoft.com/nb-no/excel/HP...tTable%20report Den linken forklarer det ganske greit. Når dette er gjort kan du legge inn et filer for høyeste verdi. Alternativt kan du lage en egen funksjon i vba hvis du har kunnskaper om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå