New_Game Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg tenker for tiden på hva slags utdanning jeg skal ta etter videregående (går 2. året realfag), vurderer å å ta master i matemetikk og fysikk, men lurer på hva slags jobb man kan få med en slik utdanning? Bortsett fra lærer, for det er ikke noe jeg har lyst til å bli nå i hvert fall. Det andre jeg tenker på er master innen noe med genetikk, da jeg er veldig interessert i det. Her er jeg interessert i tips om studier med dette, men også hva man kan jobbe med bortsett fra lærer. Blir utrolig glad for alle seriøse svar! Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hvor er det du føler for å studere? Kan ha noe å si for muligheter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Kort fortalt: Tar du en mastergrad i matematikk eller fysikk, så får du deg jobb. Arbeidsmarkedet for genetikere har jeg ingen anelse på, men det er veldig bra for matematikere og fysikere. Litt avhengig av spesialisering er det en god del jobber for matematikere (og fysikere, på grunn av det sterke matematiske grunnlaget, analytisk kompetanse og treningen i å sette opp og bruke modeller) i finans/bankbransjen. I industrien trenger de matematikere og fysikere til en haug med jobber. Innen forskning og utvikling etterspørres slik kompetanse. Utdann deg innenfor det du har mest lyst til. Da er det størst sannsynlighet for at du blir flink til det du driver med. Og flinke folk får seg stort sett jobb, uansett hvilket fagfelt de er flinke i. Endret 16. januar 2010 av Herr Tøs Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Akkurat nå tenker jeg at det blir langt å flytte fra østlandet, så er først og fremst studiemuligheter der jeg ser etter, men har ikke funnet noen spesielle. Vil helst slippe å studere/bo i Oslo, men i nærheten av Oslo er greit, vurderer UMB. Bortsett fra det så har jeg vurdert NTNU, de ser jo ut til å ha gode studiemuligheter og virker som de har mange fornøyde studenter, men så er det veldig langt hjemmefra, men egentlig har jeg vel godt av det Godt å høre at det er bra arbeidsmarked hvis jeg velger fysikk/matematikk i hvert fall, siden det er viktig for meg. Edit, etter at Herr Tøs la til litt i posten sin: Det er litt av problemet, jeg vet ikke hva jeg er mest interessert i og har mest lyst til, liker egentlig både fysikk/matematikk og genetikk, men tror kansje at jeg får mye ekstra biologi, som jeg egentlig ikke er så interessert i hvis jeg går for genetikk. Endret 16. januar 2010 av New_Game Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå