Gå til innhold

Portabel maskin til musikkbruk.

Anbefalte innlegg

Hei gutter og jenter!

Jeg har bruk for en portabel maskin til å bruke til å spille live, men hvis jeg først skal kjøpe nytt trenger jeg en som kan erstatte desktopen min.

Har sett litt på Inspirion 5100 og Shuttle SB51G men er litt usikker på hva som er best for meg, kreativiteten, og lommeboka mi.

Hvor bra yter en bærbar 2,4GHz m/512MB RAM og 5400 RPM harddisk til Logic 5.5/Cubase SX/Sonar XL 2.0 egentlig? Trenger en maskin som er på høyde med den nest billigste Power Mac´n m/640 MB RAM.

På forhånd takk for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo ann på hva du ønsker da, en maskin som er ferdig koblet til, eller en som du må koble opp hver gang du flytter på deg.

Begge maskinene bør holde til ganske massiv bruk av disse programmene, men det er nok en stor fordel å benytte seg av et annet lydkort.

Når det gjelder Inspirion 5100 så er ikke den en ekstremt solid maskin. (se forøvrig test av Inspiron 500m på barbara.no) Hvis du vil ha en forholdsvis liten maskin, samt solid ville jeg sett på asus sine m2 modeller. Da kan du også se tester på barbara. Det som er negativt med bærbare er at det koster skjorta for å få et bra lydkort.

Du bør sørge for å ha mest mulig ram i maskinen (hvis du kjøper dell maskinen ville jeg kjøpt 1X256mb fra dem og 1X512mb fra komplett eller nettbutikken du liker best).

Både inspirion 5100 og shuttle maskinen har delt minne til skjermkortet, noe som ofte kan gi underlige resultater. Det har bedret seg den siste tiden, og jeg har grei erfaring med 830m løsningen til intel (p3 brikkesett).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk feriepenger forrige uke og bestillte jeg en Inspirion 5100. Men etter å ha lest testen av den på barbara.no tror jeg at jeg skal avbestille den igjen.

Så på Asus M2400E på www.ad.no uten at den fristet meg no´særlig. Prossessor hastigheten er for lav til mitt bruk. En Dell 500m derimot hadde vært en bra ting hvis det ikke hadde vært for at den leveres uten firewire.

Så da sitter jeg her og er enda mer usikker på hva jeg skal velge. Er ikke helt sikker på hvordan Centrino maskiner fungerer i praksis til mitt bruk. Om strømsparingen går på bekostning av ytelse når man kjører den veldig hardt. Ihvertfall, maskinene jeg nå vurderer er Inspirion 5150 eller Z-note 4100

Jeg har et bra USB-lydkort og firewire disk allerede, så det regner jeg ikke med i prisoverslaget.

Men jeg kan ikke overstige 18´000,- inkl. frakt så da har jeg uansett et problem. Inspirion må jeg gi 16´783,- for + 5400 RPM disk, Z-note må jeg gi 17´612,- for uten OS. :(

Hvis noen har tanker rundt hva jeg bør gjøre eller forslag til andre, gjerne billigere alternativer blir jeg veldig glad. Det bør helst være en så stille maskin som mulig og med et godt batteri og god batteritid.

Winnie takker og bukker for svar.

Lenke til kommentar

En prosessor som yter rundt en p4 2.0 GHz bør holde i massevis for din bruk. Merk at Mobile Pentium 4 er noe annet enn pentium 4 mobile. mobile pentium 4 er den som er i inspiron 5150.

Men inspiron 5150 er uansett veldig mye maskin for pengene. Er usikker på støynivået på denne, og vil tro at den er kraftigere enn 500m.

Når det ikke er firewire integrert koster det ikke så mye å få et pcmcia kort istedet. Billionton leverer et godt kort som benytter seg av et Ti brikkesett som fungerer helt ypperlig og koster under 400 kr. Jeg kjøpte et demo kort for et par uker siden for 250 kr!

Lenke til kommentar

Godt poeng det med firewire kontrolleren. Jeg har vurdert å oppgradere lydkortet til et pcmcia lydkort med tiden, men jeg antar at jeg ikke kommer til å ta meg råd til det så lenge jeg har maskina. Så da er jo plutselig Inspirion 500m et alternativ.

Kan du forklare forskjellen mellom Mobile Pentium 4 Pentium 4 Mobile for meg? Inntil for et par dager siden trodde jeg det bare fantes Celron og Northwood prossessorer for bærbare.

Gjorde den feilen i fjor høst at jeg ikke kjøpte en maskin jeg kunne vokse inn i og må derfor bytte den ut allerede. Derfor vil jeg ha en så kraftig prossessor som mulig.

Gjerne med mulighet til å oppgradere når prisene synker litt mer. Hvis det er mulig er en Centrino maskin veldig attraktivt. Hvis ikke vil nok Inspiron 5150 være best i og med at den har en 3GHz CPU. Men en CPU med den hastigheten vil nok bli såpass varm at støy kan bli et problem.

Zepto virker på meg som et selskap som mest sannsynligvis vil være veldig behjelpelig med å bytte ut CPU og harddisk selv etter at garantien har gått ut. Men prisen er jo ganske stiv. Bør prøve jo helst holde meg mellom 13´000,- og 16´000,-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forskjellen er at mobile pentium 4 (altså de over 2,5 GHz) er mye mer strømkrevende enn de eldre variantene. Men den inneholder fortsatt Speedstep for å bruke litt mindre strøm når maskinen går på batterier.

Selv prøvde jeg såvidt ut en inspiron 5150 for et par dager siden, og personlig synes jeg denne støyet ganske betydlig.

Zepto har uten tvil gode bærbare, der har du også muligheten til å kjøpe uten operativsystem hvis du allerede har et.

Men siden du vil ha en kraftigst mulig bærbar er det enkelte kompromisser du må gjøre. Også hvis den skal være såpass rimelig. Du vil da få en forholdsvis stor bærbar, støy, varme og svakere batterilevetid.

Jeg har nå bestilt meg en Latitude D400 som jeg gleder meg veldig til å få i hus om et par uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...