rocknrolf77 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Hei, skal hjelpe en venn med å velge optikk til et nikon D40x. Han har funnet fram 2. Bruksområde skal være å ta bilder av rally. Valgene står mellom : SIGMA APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM eller Tamron SP AF 70-200mm F/2,8 Di LD [iF] MACRO Har hørt at sigmaen kanskje har raskere fokus, men ikke er like bra på liten 2.8 som tamronen. Fokus burde jo være hovedtingen ved valg av optikk til denne fotograferinga. Men man trenger jo da mer lys å. Ikke så lett å vite hva man da skal anbefale. Noen som eventuelt har erfaring med begge, eller kan såpass mye om optikk at de vet hvilken som er best egnet? Endret 16. januar 2010 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) *slettet* Endret 16. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg kjenner ikke de objektivene, men jeg kjenner D40. Jeg tror ikke et objektiv som fokuserer raskt vil kunne hjelpe D40(x) så veldig mye, fordi D40(x) ikke har sin styrke på rask følgefokus. Men god lysstyrke vil uansett hjelpe til å få korte lukkertider. Alt håp om gode rally-bilder er ikke ute av den grunn. Hvis han prefokuserer og slår av autofokus, og så følger bilen inn mot det området der bilen vil være i fokus og tar en kort serie fra bilen går inn mot fokusområdet til den passerer ut, så vil han med øvelse kunne få veldig flotte bilder. Kanskje en 85mm f/1.8 kunne være noe å prøve? Det gir kun manuell fokus på D40x. Burde kunne fås brukt for 2000,- -det var et av mine favoritter til D40, dog er ikke action blant mine interesser, men det gir mer en en halvering av lukkertiden i forhold til f/2.8. Hit/miss-raten blir kanskje ikke så god, men treffene kan bli spektakulære. Valg av oppstillingspunkt er uansett viktig. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Enig i det kaian sier. Vil legge til at siden D40x har ganske lav skuddtakt, kan det være en fordel å prøve på "peak action"-teknikk. Da gjør du det som i gamle dager (les mer om det her Lenke til kommentar
arela Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jeg har forstått det slik at Nikon sine fokuserer raskere enn disse fra Sigma og Tamron med AF-motor. Jeg vet ikke om det gjelder generelt, men jeg ville valgt Nikon 70-300mm eller 70-200mm tror jeg, selv om jeg er glad i faste brennvidder. PS! et lyssterkt reserveobjektiv i lomma kanskje Endret 16. januar 2010 av arela Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 70-200 F2.8, uansett produsent, er stort sett hendige til det meste av action. Du kan også ta en titt på Sigma 50-150 F2.8, som er ett litt mer praktisk brennviddeområde på cropkamera. Du trenger ikke være redd for at Sigma 70-200 skal være dårlig på full åpning heller, særlig siden den skal brukes på cropkamera, jeg bruker den på fullformat med gode resultater. Min personlige mening er at en ultravidvinkelzoom, dvs noe som går ned til brennvidde rundt 10-12mm ville vært vel så egnet til akkurat rally. Det fordrer naturligvis at fotografen tør og har mulighet til å komme seg litt nærmere innpå det som skjer, men det gir en del annerledes perspektiver som jeg finner mer spennende. Jeg skyter en del action og bruker både 70-200 og ultravidvinkel mye, det er den ultravide som vanligvis gir de mest spektakulære bildene, men motivene må tåle å få fotografen tett innpå for å få optimalt resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå