L4ffen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har et problem når jeg går på ski som er følgende: Før skituren blir jeg iskald på hendene (fingrene primært) med engang, til og med, med hansker. - Selv om det er varmt i bilen, blir jeg kald på hendene med engang jeg stepper ut av den, og verre er det at jeg må stå å smøre ski. - Når skituren er i gang, er henda mine blitt så kalde at jeg begynner å nesten spurte for å få opp blodomløpet. Jeg kan ikke gjøre noe med det, MÅ bare begynne å gå fort for å bli varm på hendene. Tar kanskje 3 km før jeg blir varm. - Litt senere, kanskje halvveis i skituren, er jeg rett og slett blitt kjempeKVALM pga den harde åpningen. Kjemper mot kvalmen oppover bakkene, og det er ikke noe gøy. Kun mot slutten av skituren går det over, da er jeg også helt varm, og kan gå meget fort. Går veldig fort på slutten av skituren. Dette skjer nesten hver skitur. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Kjør litt bøy og tøy med en gang du går ut av bilen for å få i gang blodomløpet? Kjøp varmere hansker? Ta det som en mann og frys? Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Husk og kle deg godt på heile kroppen, og sitt heller med lite klær i bilen medan du kler godt på deg med ein gong du går ut. Skaff deg noen dyre hansker. Hadde selv problemer med dette. Helt til jeg kjøpte meg noen skikkelig gode hansker. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Ta det som en mann og frys? Jeg tåler kulde, det er ikke det, det går på, men jeg føler at jeg kunne gått mye fortere uten den harde starten som jeg blir kvalm av. Mulig du ikke har opplevd det før, men man føler faktisk at man bare må gå på hardt for å bli varm på fingrene, har riktigok klart å redusere farten litt, men hvis du ikke har opplevd det før, er det vanskelig å forklare... Husk og kle deg godt på heile kroppen, og sitt heller med lite klær i bilen medan du kler godt på deg med ein gong du går ut. Skaff deg noen dyre hansker. Hadde selv problemer med dette. Helt til jeg kjøpte meg noen skikkelig gode hansker. Tusen takk, Sigurdl, for bra tips. Går det an å spør kva hansker du har kjøpt, og har det hjulpet? Det blir ikkje så varmt inne i bilen grunnet veldig kort vei til løypa og bilen blir ikkje varm så fort. Men skal gjere det, det er vel bedre å fryse litt i bilen, enn å fryse helt jæv*** når du er ute for å ha ei god skiopplevelse. Endret 15. januar 2010 av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ Lenke til kommentar
akle Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hjemmestrikkede tøvede ullvotter med overtrekksvott(finnes i alt fra GoreTex til bomull) fungerer veldig bra for meg. Blir det for varmt tar man av overtrekksvotten en stund. Er bestandig passe varm samme hva jeg gjør. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Hjemmestrikkede tøvede ullvotter med overtrekksvott(finnes i alt fra GoreTex til bomull) fungerer veldig bra for meg. Blir det for varmt tar man av overtrekksvotten en stund. Er bestandig passe varm samme hva jeg gjør. Oi, dette skal jeg prøve ! Da ber jeg mamma strikke ullvottene... Hva menes med "tøvede"? Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er noko som skjer med ulla slik at dfen holder meir på isolerande luft og blir ein del mindre. Bare å søke på google så finner du mye om hvordan du skal gjøre det og hva det er. Har desverre ikke kjøpt dem selv, og står ikke så mye merke på dem. Men kjøper du eit godt par til rundt 500 kr. rekner jeg med du skal få eit ganske bra par. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Det er noko som skjer med ulla slik at dfen holder meir på isolerande luft og blir ein del mindre. Bare å søke på google så finner du mye om hvordan du skal gjøre det og hva det er. Har desverre ikke kjøpt dem selv, og står ikke så mye merke på dem. Men kjøper du eit godt par til rundt 500 kr. rekner jeg med du skal få eit ganske bra par. OK, takker for svar! Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Jeg er meget fornøyd med disse her når det kryper under -15C http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=2...:0:6272:7:::0:0 edit: Som også er sagt her så er det viktig å være varm på resten av kroppen og. Fingrene og føttene er det første som blir kaldt når hele kroppen fryser (selv om du egentlig ikke føler deg kald) Endret 19. januar 2010 av zeltex Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg er meget fornøyd med disse her når det kryper under -15C http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=2...:0:6272:7:::0:0 edit: Som også er sagt her så er det viktig å være varm på resten av kroppen og. Fingrene og føttene er det første som blir kaldt når hele kroppen fryser (selv om du egentlig ikke føler deg kald) Takk for link! Må nok se litt og høre av folka på XXL og sånn Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Tenkte jeg skulle kalle den CamelToe, men det kan så lett misforståes. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Tenkte jeg skulle kalle den CamelToe, men det kan så lett misforståes. Men jeg vet det veldig godt, for jeg har såne hansker selv, bare mye tynnere. Derfor blir de litt for kalde i -15, men er kjempedeilige i ca 0 | -8, så den tykkere versjonen tenker jeg er god. Det går fint med en tynn (hjemmestrikket) ullhanske under den igjen? (Vet det kanskje er mye, men det er viktig å ikke fryse livet av seg når man begyner å gå.) Lenke til kommentar
akle Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg spør litt om føtter og jeg! Når jeg blir kald er det nesten umulig for meg og bli varm igjen. Heldig vis er det ikke så ofte, men det hender. Så lurer på om noen vet av noen nettbutikker som selger slike engangs varme pads til å klistre under sokken. Reagerer vist med luft/oksygen og varer i ca 6 timer. Og hva heter det egentlig? Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 hmmm...klarte bare ikke la være å svare litt klysete her Fryse aldri på hendene og måtte ta av hanskene i -12'C i juleferien, det blei for varmt. XD Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 innervott med vindvott utapå er er helt klart det varmeste.. som med all vinterbekledning, er det ikke plaggene i seg selv som varmer, men lufta imellom dem (og evt. inni dem, som f.eks. strikket ull), så lag-på-lag prinsippet gjelder på henda også og selvom votter kanskje er litt mer fomlete enn hansker så er det bedre å ha alle fingra samla i samme "rom" -da holder de lettere på varmen enn adskilt i en hanske.. hvis man klarer å få til no type hanske med to lag på samme måte vil det kanskje også funke bra nok.. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 har alltid med noe sånt å putte i votten http://www.oslosportslager.no/produkt/handvarmer-19470.aspx dog veit jeg ikke hvor godt dette funker på langrennski Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg har et problem når jeg går på ski som er følgende: Før skituren blir jeg iskald på hendene (fingrene primært) med engang, til og med, med hansker. - Selv om det er varmt i bilen, blir jeg kald på hendene med engang jeg stepper ut av den, og verre er det at jeg må stå å smøre ski. Jeg tåler kulde, det er ikke det, det går på, Dette blir selvmotsigende. Du tåler ikke kulde (åpningstråden), dette kan skyldes dårlig blodomløp. Nor kroppen oppfatter at den blir nedkjølt styrer den alt varmt blod til viktige organer, som hjerne etc, dermed blir "uviktige" ting som fingre, føtter etc neglisjert. Hvis du fryser på hendene allerede i bilen tyder det enten på en kald bil (trekk eller tempratur) eller dårlig kledsel (gjelder hele kroppen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå