Gå til innhold

Hvordan gjøre bildekritikken bedre?


L4ffen

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mye bra kritikk på bilder, trenger ikke bety at jeg alltid er enig; men de gir et bra bilde av hva folket mener. For egen del setter jeg pris på at det blir nevnt at bildet er bra (om den som ser mener det), men det gir meg langt mer å få melding om hva som faktisk kunne vært gjort forskjellig.

 

Beste måten å lære på er å studere egne bilder før man sletter dem og notere seg hvorfor det ikke fungerte; da vil man etterhvert ha det i bakhodet når man er ute (eller inne) for å ta bilder.

 

At mennesker er på forskjellige nivå ser jeg ikke på som noe problem. Man må begynne et sted, og ønsker jeg tenknisk dybdekritikk så tar jeg det opp med fotografer/bekjente med kunnskapsnivå for dette. Den dagen jeg er fornøyd med egne prestasjoner begynner jeg med noe nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått mye bra kritikk på bilder, trenger ikke bety at jeg alltid er enig; men de gir et bra bilde av hva folket mener. For egen del setter jeg pris på at det blir nevnt at bildet er bra (om den som ser mener det), men det gir meg langt mer å få melding om hva som faktisk kunne vært gjort forskjellig.

 

Beste måten å lære på er å studere egne bilder før man sletter dem og notere seg hvorfor det ikke fungerte; da vil man etterhvert ha det i bakhodet når man er ute (eller inne) for å ta bilder.

 

At mennesker er på forskjellige nivå ser jeg ikke på som noe problem. Man må begynne et sted, og ønsker jeg tenknisk dybdekritikk så tar jeg det opp med fotografer/bekjente med kunnskapsnivå for dette. Den dagen jeg er fornøyd med egne prestasjoner begynner jeg med noe nytt.

Vi ønsker et fellesforum som kan hjelpe alle fotografer uansett nivå til å ta bedre bilder, men vi trenger også de gode kunnskapsfotografene inn i forumet, og for å få til det, kan vi ikke bombes med masse middelmådige bilder.

 

Vil for anledningen gi link til hvordan Foto.no setter opp bildekritikk i forkjellige nivåer. Men for å styrke fellesskapet (alle hjelper alle), synes jeg månedskritikken er bra, slik at de som føler de er i utviklingsfasen velger sitt beste bilde i måneden, mens de som er på det høyere nivået, heller kan få kritikk på flere bilder på en måned. Det må gjøres sånn, for at de mere kunnskapsrike fotografene også skal komme til forumet å gi kritikk, slik at vi får kvalitetskritikk og ikke bare "fint bilde," Disse kommentarene kommer som følge av masse middelmådige bilder på bildekritikken.

 

Det skal faktisk ikke mye kritikk til for å lære, men at alle får kritikk, synes jeg er viktig. Når hver å en som ønsker kritikk har valgt ut en eller flere bilder fra en måned som det ønskes kritikk på, regner jeg med at alle vil få den kritikken de trenger.

Er det noen som er enig at jeg er inne på noe?

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar
Har nå vasset i dette forumet en stund (og mange andre for den saks skyld) og etter min mening så vil jeg tro at forfallet av kritkk bunner ut i at bildene er for.. har for lav "standard". Mistforstå meg rett, en god del av poenget er jo å å hjelpe andre videre , men til tider synes jeg det blir for mye av det "gode/dårlige" om du vil.

Man blir rett og slett mettet av å gjenta seg selv til det uendelige fordi som de fleste gjør de samme "feilene".

Så for min del blir det å gi kritikk noe som går i rykk og napp, da jeg tenker med meg selv " at nå er det lenge siden jeg har gjentatt meg selv ;) "

All kudos til de som poster i kritikken og med all rett, men feilene som går igjen og igjen dreper en del av kritikerene.

Blir litt som å være lærer for samme klasse med samme elever om igjen og om igjen , år etter år på samme skoletrinn :)

 

 

Men vet du hva som er "rett" da? Er jo ikke sikkert at alle tar krtikken som kommer her like seriøst alltid!? Man må også ta dette i betraktning:)

 

Er mange her som kommer med en haug av kritkk, så presentere de bare tull selv.Dette kan føre til at folk ikke tar kritkken her alt for seriøst. Man må være veldig forsiktig når man kritisere andre bilder og ikke fremstå med en "høy på pæra" mentalitet hvis man faktisk ikke er et hakk nivå over den man kritiserer.

 

Ikke ta dette perosonlig assa, men syntes det er litt slik mentalitet her inne noen ganger ;)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gi god kritikk. Det er ikke engang lett å ta imot.

 

Ofte lar jeg være å legge inn kommentar fordi det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne. Ofte lar jeg være fordi fotografen holder på med en sjanger jeg kan veldig lite om. Noen ganger legger jeg igjen en kommentar på bilder der jeg synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne og i en sjanger jeg vet lite om.

 

Det er lettest for meg å legge igjen en kommentar hvis jeg synes bildet "har noe" å bygge på og jeg føler at jeg kan bidra med et tips eller to. Og det koster meg endel å formulere kritikk, ofte bruker jeg mer et kvarter på å formulere kritikken, selv om antall ord og gudbenådede observasjoner ikke akkurat tyder på det.

 

Folk er forskjellige, og kommer til bildekritikken med ekstremt forskjellige utgangspunkt. Jeg aner ikke hva som skal til, annet enn at hver som ønsker den bedre bidrar med det de mener skal til.

Lenke til kommentar

Jeg tror at bildekritikkforumet har blitt mindre besøkt pga at den harde kjerne her inne stort sett er aktive på utfordringer, treff etc. Og jeg har full forståelse at folk som har vært aktiv her veldig lenge syns det er kjedlig å gjenta seg selv til en hver tid i bildekritikken. Er jo som en sier her veldig mye av de samme feilene som går igjen. Dg det er nå engang begrenset hvor mye tid man kan sette av til forumbruk løpet av en dag. Vi skal fotografere, arbeide, gå på skole og bedrive litt andre ting også. Jeg sier overhode ikke at det er noe galt at man er mer aktive på andre underforum men jeg tror mye av skylden ligger der. Spesielt når bildene i perioder har ett dårlig nivå (mine bilder inkludert).

 

Det med månedskritikker vil gjøre at jeg stort sett aldri får postet noe bilde i kritikken i alle fall, bilder jeg ofte legger ut i kritikken er bilder jeg selv ser det er noe rart med men klarer ikke å sette fingeren på det. Og da lar jeg gjerne bildene ligger 2-3 mnd før jeg tar de opp og ser på de igjen. Og er jeg fortsatt usikker havner de ofte på bildekritikken. Jeg sier overhode ikke at jeg tar mye bra bilder, men jeg har begynt å se hva for feil jeg gjør selv :)

Lenke til kommentar
Men vet du hva som er "rett" da? Er jo ikke sikkert at alle tar krtikken som kommer her like seriøst alltid!? Man må også ta dette i betraktning:)

 

Er mange her som kommer med en haug av kritkk, så presentere de bare tull selv.Dette kan føre til at folk ikke tar kritkken her alt for seriøst. Man må være veldig forsiktig når man kritisere andre bilder og ikke fremstå med en "høy på pæra" mentalitet hvis man faktisk ikke er et hakk nivå over den man kritiserer.

 

Ikke ta dette perosonlig assa, men syntes det er litt slik mentalitet her inne noen ganger ;)

Du må huske på at det alltid er lettere for andre å gi kritikk på bilder enn å gi kritikk på dem selv.

 

Det med månedskritikker vil gjøre at jeg stort sett aldri får postet noe bilde i kritikken i alle fall, bilder jeg ofte legger ut i kritikken er bilder jeg selv ser det er noe rart med men klarer ikke å sette fingeren på det. Og da lar jeg gjerne bildene ligger 2-3 mnd før jeg tar de opp og ser på de igjen. Og er jeg fortsatt usikker havner de ofte på bildekritikken. Jeg sier overhode ikke at jeg tar mye bra bilder, men jeg har begynt å se hva for feil jeg gjør selv :)

Får man ordentlig kritikker vil det, som sagt, alltid være mest lærerikt å få andres synspunkt.

 

En ny løsning bør føre til --- En morsommere jobb for kritikeren --- Flere kritikere --- Flere og bedre kritikker

 

En morsommere jobb for kritikeren er altså det vi må holde fokus på, og det skader absolutt ikke å prøve noe nytt. Mye morsommere vil det være å gi middelmådige fotografer kritikk når de har valgt ut ETT av flere bilder de ønsker kritikk på, og ikke en haug av middelmådige bilder (Det er også viktig å få de det gjelder til å forstå at bildekritikken har et problem, og få DEM til å bidra til flere kritikere).

Ut i fra hva jeg har sett på underforumene er folk stort sett interresert i bilder som er tatt denne måneden, og det skjønner jeg godt.

 

Det skader absolutt ikke å prøve noe nytt, det er eneste løsningen til bedre bildekritikk akkurat nå. Først kan vi få folk til å forstå situasjonen og bli enige om at vi burde gjøre forandringer. Deretter få folk til å forstå og følge et evt nytt system og se at det fungerer, og så kan vi reklamere.

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar

Jeg legger vekk pessimismen litt og prøver å tenke.. En begynnelse kunne jo vært at de som legger ut bilder i kritikken gir kritikk til hverandre. Alt for ofte ser en at mange bidragsytere slenger inn en kort kommentar på en 2-3 fotoer, gjerne da de forhatte "er ikke skarrpt"-kommentarene eller "ramme", kanskje så man skal se at de ikke bare skal ha men også gir :roll: .

Om man ser på kritikken akkurat nå så er det bortimot 15-20 forskjellige emnestartere, men mange av trådene har allikevel bare 2-3 innlegg der trådstarter selv står for flere.

Lenke til kommentar

Som (relativ) nybegynner i dette blir ofte hovedproblemet mitt at det rett og slett er vanskelig å gi kritikk. Noen av bildene inne på forumet holder så høyt nivå at det føles litt feil for meg som såpass fersk å kommentere. Mens andre bilder (som jo har vært nevnt) ikke er gode i det hele tatt og da føles det også feil å kommentere fordi man (kanskje) er redd for å bli oppfattet feil. For meg handler det altså ofte om at jeg selv føler jeg mangler kompetansen til å gi kritikk (da blir det ofte "flott bilde" e.l. For meg ville det vært til hjelp om man kunne lage et slags system for kritikk, med en slags avkrysning - Feks at den som legger inn et bilde for kritikk kan legge et skjema i posten sin av typen:

 

Eksponering 1-10

Lyssetting 1-10

komposisjon 1-10

farger 1-10

Interesse 1-10

etc... (alt etter hva man ønsker en "karakter" på)

 

Det jeg tenker er vel egentlig at brukere som ønsker det kan legge inn et bilde de ønsker tilbakemelding på lager en poll (?) for et enkelt bilde -og selv definerer hva det spørres om (kan også være forhåndsdefinert). Da kan kritikerne fort og greit gå inn i posten og krysse av på sin mening på de ulike definerte variablene. I tillegg kan det ligge et kommentarfelt for utdyping. På den måten kan de som ønsker det utdype kritikken, mens de som bare åpner posten og ser på bildet også kan legge noe nyttig igjen i form av "karakterer" på enkelte elementer av bildet. Mange poster har jo feks 5 svar, men 300 visninger. Kanskje vil flere ta seg tid til å bare sette kryss.Aner ikke om dette er teknisk mulig...

 

Vet at det med karakterer har vært diskutert tidligere, og er enig i at dersom det kun spørres om en totalskåre vil det ha begrenset nytteverdi - men om det deles inn i viktige elementer av bildekritikk ala listen over vil det i hvertfall for meg bli mer nyttig (tror jeg) fordi jeg vil kunne se hva jeg bør jobbe mer med. Mulig det også har blitt diskutert tidligere - er som sagt ganske fersk...

 

Et annet alternativ er at det stilles større krav til de som legger inn bilder om at de sier litt om hva de ønsker tilbakemelding på.

 

Eller en regel om at for hvert bilde du legger inn til bk må du kommentere på 5 andre (eller 3). Da må man altså skrive i posten sin at "Har kommenter på bilde: Link, Link ..." - (bør kanskje også være krav om seriøsitet på de kommentarene brukeren har gitt.

 

Vel ... var noen tanker - en slags brainstorm der jeg slett ikke er sikker på at jeg er enig med meg selv... (kanskje det siste forslaget er best)

Lenke til kommentar
Har nå vasset i dette forumet en stund (og mange andre for den saks skyld) og etter min mening så vil jeg tro at forfallet av kritkk bunner ut i at bildene er for.. har for lav "standard". Mistforstå meg rett, en god del av poenget er jo å å hjelpe andre videre , men til tider synes jeg det blir for mye av det "gode/dårlige" om du vil.

Man blir rett og slett mettet av å gjenta seg selv til det uendelige fordi som de fleste gjør de samme "feilene".

Så for min del blir det å gi kritikk noe som går i rykk og napp, da jeg tenker med meg selv " at nå er det lenge siden jeg har gjentatt meg selv ;) "

All kudos til de som poster i kritikken og med all rett, men feilene som går igjen og igjen dreper en del av kritikerene.

Blir litt som å være lærer for samme klasse med samme elever om igjen og om igjen , år etter år på samme skoletrinn :)

Her føler jeg du traff hodet på spikeren.

Er ikke spesielt inspirerende å kommentere på bilder der mange har kjøpt sitt første DSLR, og har knipset (ikke fotografert) masse kjapt for å så slenge det opp på bildekritikken. Man merker det når noen har brukt tid på et bilde, da er det med en gang lettere å kommentere. Å bruke poengskala er jeg imot da det blir for overfladisk, hvis en får en 6er (på en 1-10skala), hva betyr det? Er ikke bildekritikk ment for å hjelpe. Konkrete tips på hva som bør gjøres til neste gang?

En profesjonell bildekritikk hadde absolutt vært noe, men for at noen skal gidde å ta på seg oppgaven må det være bilder som faktisk noen har brukt tid på, tenkt igjennom selv og man selv er fornøyd med. Ikke "jeg kjøpte kamera idag, hva syns dere :) :) :) "

Hvem husker RV sin "Daily critique"? Det var noe det.

Hvis Akam-redaksjonen sliter med å fylle dagene er kanskje det noe som kunne vært gjennomført. Brukere sender inn bilder, redaksjonen velger et bilde i uka/annenhver uke/måned som får en lengre vurdering. :)

 

Ang heving av bildekritikken mener jeg har vært diskutert i lange og breie før, uten at jeg gidder å søke det opp. Men da ble det vel nevnt noe om et nytt publiseringssystem for bildetråder.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Å sette karakter på bilder hører ikke helt hjemme på bildekritikken. Bildekritikken menes for å gi konstruktiv kritikk og si hva som kunne blitt gjort bedre, og karakter sier ikke så mye for folk flest som har et ønske om å ta enda bedre bilder neste gang.

Syns dette i så fall burde blitt et eget underforum innenfor bildekritikk.

 

Noen som har andre ideer om hvordan bk kan bli bedre? Evt en gruppe som kan sørge for noen endringer snart?

Lenke til kommentar
Vet ikke om det har blitt foreslått. Men kanskje katogorier kunne vært en idè? Landskap eget underforum - portretter eget underforum - and so on.

Ser ikke helt på hvilken måte dette ville hjulpet...

Man ville ha fått folk som er dedikert til landskap til å kommentere landskap. Jeg har bare peiling på landskap for eksempel - kan ingenting om portretter. Derfor ville det vært enklere å finne bilder å kommentere for meg da.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det har blitt foreslått. Men kanskje katogorier kunne vært en idè? Landskap eget underforum - portretter eget underforum - and so on.

Ser ikke helt på hvilken måte dette ville hjulpet...

Man ville ha fått folk som er dedikert til landskap til å kommentere landskap. Jeg har bare peiling på landskap for eksempel - kan ingenting om portretter. Derfor ville det vært enklere å finne bilder å kommentere for meg da.

Personlig tror jeg de fleste her på bk kan om foto generelt. Også har vi noen kunnskapsrike spesialister, men ikke nok til at dette er en løsning ennå tror jeg.

Lenke til kommentar

Tror kanskje - for meg ihvertfall - så er det litt vanskelig å connecte med bildekritikken (og ofte kritikerne/de som legger ut bilder), pga forskjellige ambisjoner om hva man vil oppnå med fotografiene sine. Og det er litt vanskelig å rettferdigjøre å bruke 10 - 20 minutter på en skikkelig kritikk når det oftest ender med at den du gir kritikken til svarer med to ord, og heller velger å høre på og fokusere på de som er positive =)

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...