Gå til innhold

Hvordan gjøre bildekritikken bedre?

L4ffen

Anbefalte innlegg

Dette er kun et forslag:

Jeg synes bildekritikk er en viktig del av det å utvikle seg som fotograf. Men det viktigste er at du gir så mye lærdom til andre som ønsker å ta bedre bilder. For at ingen føler seg urettferdig behandlet, synes jeg vi skal komme fram til kun 3 eller 5 kandidater som vi syns skiller seg ut med å gi gode tilbakemeldinger.

Har dere vurdert dette som en tradisjon hvert nyår her på bildekritikken? Kan jeg be alle dere gode kritikere om å få kritikk på dette kritikkmottagelige forslaget?

EDIT: Dette har etterhvert blitt en tråd hvor vi diskuterer hvordan vi kan gjøre bildekritikken bedre!

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes egentlig at bildekritikken har vært mer eller mindre laber hele 2009. Like mye innsendte bilder, som mengden av kommentarer. Slik at det egentlig blir litt feil å velge "Årets kritiker." Dette ble forøvrig diskutert da de andre titlene ble utformet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Et i utgangspunktet godt initiativ, men må nok si meg enig i tomsi42 her. Det blir litt feil å kåre årets bildekritiker. Årets akamerist får holde synes jeg.

Lenke til kommentar
Et i utgangspunktet godt initiativ, men må nok si meg enig i tomsi42 her. Det blir litt feil å kåre årets bildekritiker. Årets akamerist får holde synes jeg.

Årets fotograf og årets hjelper er greie de.

Det er synd at bildekritikken ikke er mer i farta enn det den er. Det har vært diskutert en del frem og tilbake rundt dette tidligere; men noe klart svar har vi ikke fått.

Jeg tror det største problemet er at vi ikke har en kjerne av brukere som liker å se på bilder og kommentere de på en konstruktiv måte. Det er mange som kommer med en enkel "Fint bilde" eller "Liker det ikke" uten å utdype det bedre. Det er selvsagt mindre

Månedstrådene med brukerenes bilder ser ut til å være populære og dekker tydeligvis et behov. Disse ble opprettet for å fange opp de som ikke ønsket å legge ut bilder til bildekritikk. Jeg er usikker på om den har gjort bildekritikken bedre eller dårligere. Jeg heller mer til at den er på Status Quo.

Det er noen få som er flinke og legger ut bilder og kommenterer. Men det er for få. Vi bør nok få en dugnad på det slik at vi får opp aktiviteten der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Personlig liker jeg så definitivt å kommentere, ettersom jeg mener at en kommentar av typen "fint bilde" hjelper lite i en kritikk, selv om brukeren mener det faktisk slik. Selv tar jeg meg selv i å være alt for lite aktiv og enkelte kvelder har tar jeg et skippertak og kommenterer samtlige tråder hvor det har vært null svar. For som jeg nevnte tidligere her, så mener jeg at alle som tar steget (for noen er det faktisk et stort steg å poste bildene sine på nett for tilbakemelding), og legger ut bilde her, fortjener minst ett svar, selv om det kanskje ikke er noen særlig oppløftende kommentar, men heller en veivisende.

Så jeg vil i alle fall prøve å ta meg i nakkeskinnet som en slags "dugnad" framover for å forhåpentligvis hjelpe til å øke kommenteringsaktiviteten.

Lenke til kommentar

Generellt synes jeg deltakelsen er ganske bra på BK, både bilder og tilbakemeldinger :yes: .

Det jeg synes kan forbedres er hva som tas opp i kritikken. Det er greit å kommentere skjeve horisonter, dritt på sensor, skarphet og billedbehandling. Men allt dette er mener jeg er småting i forhold om bildet har en bra komposisjon og et innhold.

Innhold blir gjerne svært subjektivt, og nettopp derfor er det fint å få kritikker som sier om bildet formidler noe, eller skaper en stemning.

Komposisjon kan fakstisk vurderes etter mer objektive kriterier.

Lenke til kommentar

Bildekritikken må bli bedre, og jeg foreslår at den deles opp. En hvor man kan legge ut bilder fra når og hvor man vil, og en med månedstvang.

Forslag til månedskritikk

Regler: hver bruker bare kan kun lage en tråd i måneden som f. eks må hete: BEFGHIJKLMNPQSTUVXUZ - Januar, hvor man også oppfordres til å poste de beste bildene man har tatt den måneden.

Alle fotoentusiaster tar som regel noen bilder i måneden som de ønsker kritikk på. Det lønner seg også for bildeposteren å få kritikk på sine nyeste bilder, og ikke bilder du har tatt for et halvt år siden, da man kanskje har utviklet seg som fotograf siden det.

Hvorfor denne løsningen: Jeg tror folk er mest interresert i å kommentere gode bilder, og bilder som er tatt i nåværende månede, og ikke sommeren for to år siden. Når det er vinter, vil folk ha vinterbilder !

Med månedskritikk kan vi i første omgang få fler til bildekritikken, og da begynner kanskje fler å bli aktive i den vanlige kritikken som vi har nå...

Lenke til kommentar
Det var en ny vri. Det kan faktisk være verdt et forsøk.

Primært vil det jo være et forsøk på å få flere til bildekritikken, men synes ikke det var helt ute på jordet til å bli en værende løsning. Jeg håper ikke noen tar tak og gjør det akkurat sånn, men at noen tar tak, i hvert fall! Sånn som bildekritikken er nå, er ikke folk nok interresert. Vet ikke om folk aner hvor viktig bildekritikk faktisk ER for å knipse bedre bilder...

Lenke til kommentar

Har nå vasset i dette forumet en stund (og mange andre for den saks skyld) og etter min mening så vil jeg tro at forfallet av kritkk bunner ut i at bildene er for.. har for lav "standard". Mistforstå meg rett, en god del av poenget er jo å å hjelpe andre videre , men til tider synes jeg det blir for mye av det "gode/dårlige" om du vil.

Man blir rett og slett mettet av å gjenta seg selv til det uendelige fordi som de fleste gjør de samme "feilene".

Så for min del blir det å gi kritikk noe som går i rykk og napp, da jeg tenker med meg selv " at nå er det lenge siden jeg har gjentatt meg selv ;) "

All kudos til de som poster i kritikken og med all rett, men feilene som går igjen og igjen dreper en del av kritikerene.

Blir litt som å være lærer for samme klasse med samme elever om igjen og om igjen , år etter år på samme skoletrinn :)

Lenke til kommentar
Har nå vasset i dette forumet en stund (og mange andre for den saks skyld) og etter min mening så vil jeg tro at forfallet av kritkk bunner ut i at bildene er for.. har for lav "standard". Mistforstå meg rett, en god del av poenget er jo å å hjelpe andre videre , men til tider synes jeg det blir for mye av det "gode/dårlige" om du vil.

Man blir rett og slett mettet av å gjenta seg selv til det uendelige fordi som de fleste gjør de samme "feilene".

Så for min del blir det å gi kritikk noe som går i rykk og napp, da jeg tenker med meg selv " at nå er det lenge siden jeg har gjentatt meg selv ;) "

All kudos til de som poster i kritikken og med all rett, men feilene som går igjen og igjen dreper en del av kritikerene.

Blir litt som å være lærer for samme klasse med samme elever om igjen og om igjen , år etter år på samme skoletrinn :)

Her kommer det med de beste bildene inn. For nybegynnere vil det nok holde å legge ut kanskje ett bilde (sitt beste) i måneden for å få GOD kritikk som de kan ta til seg og knipse enda bedre bilder neste måned (vil også påpeke at det er morsomt å se folks forbedring fra måned till måned. Det gjør det mye mer morsomt å være bildekritiker, at man faktisk kan SE at man har hjulpet en til å bli en bedre fotograf) . Også med løsningen håper jeg, som sagt, på flere kritikere som kan gjenta de feilene, så ikke en sitter å er lærer for resten..

EDIT: Det med uthevet skrift

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er noe som bør gjøres. Akam har ideer og ønsker om å utbedre galleriene og bildekritikken; men finansene er ikke der akkurat nå. Så de grep som bør gjøres må gjøres innenfor rammene av dagens forumløsning.

Det er flere ting som jeg tror kan gjøres.

1. Reklamering av BK. Dvs. at en (f.eks. meg) lager en artikkel for Akam om bildekritikken og skriver litt om hva vi ønsker med tråden. Da kommer budskapet ut.

2. To eller tre bruker påtar seg oppgaven å være kritikere for en måned. De har da som oppgave å gi kritikk/kommentarer på hvert bilde som postes i den måneden.

3. Endre navn på tråden til noe som ikke inneholder ordet kritikk. Det er mulig at ettersom tråden heter Bildekritikk, så kan den virke skremmende for enkelte. Tittelen må fortsatt gjenspeile at bilde er gjenstand for vurdering og kommentarer (både gode og dårlige) vil komme.

Lenke til kommentar
Her kommer det med de beste bildene inn. For nybegynnere vil det nok holde å legge ut kanskje ett bilde (sitt beste) i måneden for å få GOD kritikk som de kan ta til seg og knipse enda bedre bilder neste måned (vil også påpeke at det er morsomt å se folks forbedring fra måned till måned. Det gjør det mye mer morsomt å være bildekritiker, at man faktisk kan SE at man har hjulpet en til å bli en bedre fotograf) . Også med løsningen håper jeg, som sagt, på flere kritikere som kan gjenta de feilene, så ikke en sitter å er lærer for resten..

knipse - her er nok en del av problemet. Det er når man slutter å knipse, og går over til å fotografere, at det blir poeng med kritikk.

Det er mulig at en liten guide om vanlige nybegynner-feil og tips til enkle forbedringer kan være til hjelp for å luke ut "knipserene" ;)

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det er noe som bør gjøres. Akam har ideer og ønsker om å utbedre galleriene og bildekritikken; men finansene er ikke der akkurat nå. Så de grep som bør gjøres må gjøres innenfor rammene av dagens forumløsning.

Det er flere ting som jeg tror kan gjøres.

1. Reklamering av BK. Dvs. at en (f.eks. meg) lager en artikkel for Akam om bildekritikken og skriver litt om hva vi ønsker med tråden. Da kommer budskapet ut.

2. To eller tre bruker påtar seg oppgaven å være kritikere for en måned. De har da som oppgave å gi kritikk/kommentarer på hvert bilde som postes i den måneden.

3. Endre navn på tråden til noe som ikke inneholder ordet kritikk. Det er mulig at ettersom tråden heter Bildekritikk, så kan den virke skremmende for enkelte. Tittelen må fortsatt gjenspeile at bilde er gjenstand for vurdering og kommentarer (både gode og dårlige) vil komme.

Gode poeng der MR.

1.Enig. Alle (de)moner drar :p

2.En gulerot kan være med å friste til felles dugnad, ellers kan en slik ordning virke frastøtende. Men det var bare en tanke jeg hadde.

3.Vi kan endre "BK aka bildekritikken" til "BV aka bildevurdering" ?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig at bildekritikken har vært mer eller mindre laber hele 2009.

Laber i form av få kritikere eller i form av dårlige kritikker?

Jeg er enig i månedstråd-forslaget. Det kan helt klart være verdt et forsøk.

Noe av problemet ligger kanskje i (?);

Vi er bortskjemte med en Mine Inlegg-funksjon. Dette gjør at altfor mange bygger sin egen lille mur av store og evigvarende tråder. Da er det mange som dropper å surfe rundt i kategoriene, nemlig fordi man har sitt eget lille nettverk som består av det man har postet i fra før.

Der ideelle hadde vært å fått en kategori som "siste 24 timer" og "ubesvarte tråder", hvor man kunne legge til de underforaene man selv ville. Da vil man ha ummiddelbar tilgang til for eksempel bildekritikken, på samme måte som man har tilgang til trådene i Mine Innlegg.

Mulig jeg er på jordet, men slik oppfatter jeg det. Dette er heller ikke ment som en forespørsel om en slik funksjon, men heller en oppfordring til å surfe rundt på forumet, utover Mine Inlegg og lignende. Det vil tjene Bildekritikken (og alle andre kategorier) godt, tror jeg.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

knipse - her er nok en del av problemet. Det er når man slutter å knipse, og går over til å fotografere, at det blir poeng med kritikk.

Det er mulig at en liten guide om vanlige nybegynner-feil og tips til enkle forbedringer kan være til hjelp for å luke ut "knipserene" ;)

Guider er ikke særlig populært, man lærer faktisk MYE mer av å få kritikk direkte på bildene sine. Derfor bør vi heller oppfordre nybegynnere/de som er i utviklingsfasen om å begrense innleggene dems. Jeg vil ikke støtte eget forslag, men mener månedskritikk faktisk kan få flere folk til bildekritikken...

Lenke til kommentar
Laber i form av få kritikere eller i form av dårlige kritikker?

Begge deler. De går vel egentlig hånd i hånd?

Ellers så kom du med en interessant betrakning rundt "mine innlegg". Noe jeg bruker lite; da jeg stort sett kun er på fotodelen. Og da fungerer siste 24 timer godt.

Lenke til kommentar

Da er vi vel enig i at noe bør gjøres.. Hva tror andre om mitt forslag? Noen endringer eller andre forslag å komme med? Tror dere månedskritikk kunne fått flere til bildekritikken?

Det er tross alt det vi hovedsaklig skal få til, at dette skal bli et mer aktivt forum.. Endringer må nok først gjøres, så kommer reklameringsdelen som tomsi var inne på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...