Gå til innhold

Bandet du aldri blir lei


thyes

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som er så heldige å ha funnet favorittbandet sitt? Bandet du aldri klarer å bli lei?

Presenter gjerne bandet, og forklar hva som gjør at du blir hekta :)

 

Jeg oppdaget Alice In Chains rundt april 09, og har hørt på dem konstant siden. Litt seint, med tanke på at bandet hadde storhetstiden sin på 90-tallet. Vokalisten Layne Staley døde av en overdose i 2002, og dette var slutten på Alice.

 

Etter et par år, begynte de å gjøre turneer sammen med andre band, og hadde en del forskjellige gjeste-vokalister. Blandt annet James Hetfield fra Metallica og Phil Anselmo fra Pantera. Men så etter en stund, traff de William DuVall, som skulle bli deres nye vokalist. Alice var tilbake, og de ga ut ei ny plate i september 09. Ei gjevnt over bra plate, men det blir rett og slett ikke det samme uten Layne Staley.

 

Alice In Chains er grunge og preges av dystre, depressive tekster, og melankolske riff. Mange av tekstene handler om heroinmisbruket til Staley, og på andreplata deres "Dirt" er heroin en rød tråd gjennom nesten hele albumet. De har også litt mer muntre melodier, og ikke minst skikkelig tung rock. Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke dette bandet har oppnådd like stor suksess som Nirvana. Nirvana er et av mine favorittband, men jeg liker nok AIC bedre. Alle har hørt om Nirvana, men (ihvertfall her til lands) tror jeg AIC er relativt ukjent.

 

Jeg vet ikke helt hva som fenger så utrolig. Kanskje det er den fantastiske gitarspillinga til Jerry Cantrell, dobbel vokal, abstrakte tekster eller en miks av alt dette. Jeg klarer uansett ikke å bli lei! :)

 

Poster et par av deres største hits, samt noe av det nye materialet deres:

 

Man in the box

Would?

Down in a hole

Them bones

Rain when I die

 

Fra nyeste plata:

 

Check my brain

(tribute til Layne Staley)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hører mye på norsk musikk selv, og det som jeg absolutt aldri blir lei av må være Joachim Nielsen, med valentinerne, tourettes eller uten noen av dem. Selvsagt døde Jokke lenge før jeg begynte å høre på låtene hans, men har allikevel klart å skaffe alle albumene som han har utgitt.

Låter som narkoman, bestevenner, nykter, alt kan repeteres osv.. utallige gode låter!

Lenke til kommentar

Favorittbandet mitt er i samme gata, Soundgarden.

 

Begynte å høre på dem for en god del år tilbake men det var ikke umiddelbart at det eksploderte for min del.

Musikken til Soundgarden er veldig zepplin/sabbath inspirert. Det er et band som utviklet seg veldig fra deres start på midten av 80tallet til de ga seg i 97. I begynnelsen hørte jeg mest på det nyere og til tider mer radiovennelige materialet deres, men nå hører jeg på alt dem har gitt ut.

 

Besettningen deres har i hovedsak vært stabil fra start til slutt, med unntak av bassist bytte før de slapp ut badmotorfinger. Musikken i begynnelsen er tyngre, raskere og mer agressiv, mens utover 90 tallet ble det mer radiovennelig og rolig.

 

Soundgarden er også forholdsvis ukjent blandt yngre generasjonen i her i Norge. Etter splitten slapp de ett "best of" album med tittelen A-Sides. Etter dette forsvant bandet sakte men sikkert inn i historiebøkene. Fanklubben ble oppløst, og websiden forsvant. Matt Cameron ble med Pearl Jam som ny trommis. Kim Thayil og Ben Shepherd har holdt seg utenfor søkelyset, kun innvolvert i noen småprosjekter. Chris Cornell har dog vært innom både det ene og det andre siden splitten deres, med varierende resultater.

 

Ved nyttårsskifte annonserte de en reunion, men det er fortsatt ukjent hva denne går ut på. Det er bare å vente å se! :)

 

Slenger ut noen låter jeg også da, fra hvert album.

Get On The Snake(Ny video faktisk!)

Loud Love

 

Og link til flunkende ny webside: Soundgardenworld

Endret av Sjef.
Lenke til kommentar
Hører mye på norsk musikk selv, og det som jeg absolutt aldri blir lei av må være Joachim Nielsen, med valentinerne, tourettes eller uten noen av dem. Selvsagt døde Jokke lenge før jeg begynte å høre på låtene hans, men har allikevel klart å skaffe alle albumene som han har utgitt.

Låter som narkoman, bestevenner, nykter, alt kan repeteres osv.. utallige gode låter!

 

Har vanskelig å bli lei Jokke jeg også, men blir ofte sånn at jeg hører på det mye i perioder. På sommeren blir det veldig mye spilt, mens på vinteren blir det ofte annen musikk som regjerer frem til det blir varmt igjen.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har hørt på Metallica i et par år nå. Går ikke lei, og det har virkelig tatt seg opp den siste perioden (halvåret). Jeg hører definitivt mest på Metallica (last.fm/user/Knut_).

 

Det er, fordi som ikke vet det, et amerikansk thrashmetal-band startet tidlig åttitall. Hadde, etter min mening, sin storhetstid de første 10 åra - musikalsk sett. De har tatt musikken nærmere røttene sine med det siste albumet, Death Magnetic.

Lenke til kommentar

Må definitivt bli Nightwish. Kall det pyse-metal, men det driter jeg i. Tuomas Holopainen lager musikk som aldri blir for ensformig eller langtrekkende. Den "nye" vokalisten, Anette, fyller kanskje ikke plassen til gamle Tarja Turunen. Men musikken som Tuomas lager slår igjennom vokalen hennes. Dessuten et av få band (som ikke er doom-metal) som har klart å lage et 15 minutters langt mesterverk, uten at lytteren blir lei.

 

Og har de fått meg til å innse hvor mye trommene egentlig betyr i sanger. Før visste jeg det ikke, men jeg ser det nå. Går. Aldri. Lei.

Og nå gleder jeg meg til det nye albumet som mest sannsynlig blir sluppet i 2011?

Lenke til kommentar

Modest Mouse. Oppdaget dem i 2007, og har rolig gått gjennom diskografien deres siden. Har aldri hastet med det, og oppdager nye ting ved musikken hele tiden. Har hørt enkelte av albumene over hundre ganger.

 

Ellers er Death From Above 1979 et band jeg har hørt mye på, og selv om de bare har ett album, én EP, ett remix-album og noen enkeltlåter, så er materialet så godt at jeg kan høre på det igjen og igjen. Og JFKs prosjekt MSTRKRFT er kult nok, men ikke i nærheten av DFA1979 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...