Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

256 farger i XP, Skjermkortet fungerer ikke, med mer.

Anbefalte innlegg

"Heisann, har et ganske så stort problem med en stasjonær pc jeg har stående. Før jul så funket den helt fint. Hadde så en person, med over snittet peiling på pc på besøk, og han lastet ned litt oppdateringer, fikset printer og noe nettgreier. Men nå har jeg bare 256 farger i XP, får beskjed om at datamaskinens skjerm instillinger har blitt endret siden det er nyere windows innstillinger som er for nye for skjermdrivern.

Jeg prøvde så å starte opp et spill, som jeg vet kjører i x-antall millioner farger, for å sjekke om det gikk tilbake til normalen da. Men da får jeg ikke startet opp spillet. Det funket før jul. Prøver så et annet spill, får beskjed om at jeg mangler dx9, dette funket før jul, og jeg prøver å oppdatere dx, men det funker ikke.

Jeg var redd jeg hadde virus, og skulle scanne, men Norton har gått ut, så den vil ikke scanne. AVG vil ikke innstallere seg, så lenge jeg har et annet virusprogram. Prøver å avinnstallere Norton, men da får jeg beskjed om at "programmet har et problem og må lukkes""

Jeg setter det i klammer, fordi det er en venn med problemet, og vi har rett og slett ingen ide om hva det kan være. Det kan tyde på et skjermkort problem, men alt det andre som følger med er litt merkelig da. Derfor jeg valgte å skrive det inn.

Skjermkortet er ATI Radeon X300 om det kan være behjelpelig.

-Stoddart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, du har vel over snittet peiling på pc du da?

;-)

Mest sansynlig skjermkort driver. Prøv å last ned nyeste, om du alt har de så forsøk rollback driver til forige versjon og så prøver du å legge inn nye, helst i sikker modus.

Fryktelig mange folk har virus, men de fleste virus gjør lite skade, de er bare litt plagsomme. Prøv http://housecall.trendmicro.com/

Om du vil sjekke systemet.

Lykke til.

Lenke til kommentar

naah, over snittet vil jeg ikke si at jeg har. Over snittet interesert, men ikke peiling :)

Skal prøve rollback ja, så får vi se hva som skjer, kommer tilbake med status senere :)

Update: Vi(han) har oppnådd et par nye meldinger nå siden sist jeg snakket med han og dere her på forumet. "datamaskinens skjermoppøæsning og fargedybde er for øyeblikket angitt til et svært lavt nivå. du kan få bedre bilde ved å øke disse inntsillingene" Da kom det opp en boble, som han ba maskina gjøre det automatisk. Ingenting skjedde. Da prøvde han å endre det manuelt, da kom denne meldingen

"ugyldige skjerminnstillinger. gjeldene skjermdriver kan ikke brukes. den ble laget for en tidligere windows-versjon, og er ikke lenger kompatibel med denne versjonen av windows. systemet er startet med standard VGA-driver. ta kontakt med maskinvareprodusenten for å få tak i en oppgradert driver, eller velg en av driverne microsoft tilbyr

"

Vet ikke om dette er noe til hjelp, men tenkte jeg fikk skrive det alikevel. Er litt vanskelig for meg å ha full kontroll også, da jeg ikke sitter ved den pc'n selv, sitter vel 15 mil unna.

EDIT2: Driverene, er fra 2004-2007, så rollback hadde ingen virkning.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Jeg hadde et kresent 6600gt en gang i tiden, og med feil drivere gjorde den akkuratt det du sier her. Eneste løsning å få liv i det var å installere en gammel driver, for så å oppdatere til en annen gammel driver.

Prøv å finne noen gamle versjoner av catalyst.

Evt prøv de hackede versjonene, som også kan gi deg bedre ytelse: http://www.omegadrivers.net/ati.php (finnes dog kun til xp).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...