Oscar2010 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hei vi har hjemme canal-digital bredbånd med en belkin router. Siden de fleste i familien har fått seg PC nå, er det en del som vil på nettet. I tillegg har jeg nå fåt PS3 som også trenger internett. Av en eller annen ukjent grunn for meg, kan vi ikke være mer enn 3-4 Pcer/Ps3er på nettet samtidig. Det virker som det er "første man til mølla" fordi det er alltid en mottaker som ikke får internett. Dette gjelder både trådløs og kabel. Problemet er at jeg ikke vet hva det er som er feil, er det routeren? er det brebåndet? osv. Håper det er noen som har tips om dette, fordi det har blitt ufattelig irriterende å måtte skru av Pcer du ikke vil skal ha nettet, og så restarte modemet for da å få internett på de mottakerene du vil. Takk for eventuelle svar. Oscar Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Du må plugge modemkabelen i internettporten på routeren. Slå så av modemet noen minutter. Lenke til kommentar
Oscar2010 Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg vet ikke hvor relevant dette er for problemet, men siden det var så få innganger på modemet i forhold til det vi hadde med telenor, måtte vi kjøpe en "5 port switch" fra clas ohlson for å få plass til kabler osv til både router og to av pcene som bruker kabel og ikke trådløst. Poenget er at kabelen fra modemet til routeren går gjennom denne "5 port switcen". Men problemet er ikke at det trådløset ikke funker, hvis det var det noen trodde, er bare det at det ikke virker som det er plass til mer enn 3-4. Er det noen routere eller spessielle nettverk som har begrenset plass til et antall mottakere? Bruker en 'Belkin Wireless G trådløs ruter' Lenke til kommentar
Nator Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Koble svitsjen på routeren som om det var en vanlig PC. Kjør modem til routers internettport. Vips. No problemos. Endret 16. januar 2010 av Nator Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 kabelen fra modemet til routeren går gjennom denne "5 port switcen". OK, du har altså koblet switchen rett på modemet til Canal Digital, og koblet ruteren i switchen. Da fungerer det faktisk slik det skal - PCene vil få tildelt _offentlige_ IP-adresser, som din leverandør kun deler ut maks. _tre_ av til en hver tid, da dette er en begrenset ressurs i verden. For å løse dette på en enkel måte, kobler du heller ruterens WAN/Internet-port rett på modemet, og kobler så switchen til ruterens LAN/PC-port. Da vil ruteren være tilkoblet med en offentlig adresse, gi PCene dine private IP-adresser, og den tar så jobben med å oversette mellom ditt private nett og internett. Du kan da ha så mange PCer som ruteren støtter, i praksis vil du ikke merke noen begrensning tror jeg. Vil du vite mer om private kontra offentlige adresser er dette et godt sted å starte: http://en.wikipedia.org/wiki/IP_address#IP...ivate_addresses Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå